L’EDAR Granollers disposa d’una nova plataforma de fangs per incrementar la producció de biogàs

25/03/2026 - 10:57

Dos projectes testen tecnologies capaces d’eliminar fins al 90% de gran part dels contaminants emergents de l’aigua depurada

 

Nova plataforma de fangs per incrementar la producció de biogàs

Aquesta instal·lació està inclosa dins la subvenció Programa Biogàs, atorgada per l’IDAE, de més d’un milió d’euros procedents de fons Next Generation EU

L’Estació Depuradora d’Aigües Residuals (EDAR) Granollers ja disposa d’una nova plataforma de recepció i rehidratació de fangs que permet incrementar la producció de biogàs i avançar en l’autosuficiència energètica de la instal·lació. La infraestructura, que ja es troba en funcionament després d’uns mesos de proves, forma part de les actuacions impulsades pel Consorci Besòs Tordera per millorar l’eficiència energètica de les depuradores que gestiona.

La nova instal·lació permet a l’EDAR Granollers rebre fangs deshidratats procedents d’altres depuradores més petites de l’àmbit del Consorci que no disposen de sistemes de digestió anaeròbia. Aquests fangs s’incorporen a la línia de tractament existent mitjançant un sistema de rehidratació en continu amb bomba mescladora i control automatitzat, que garanteix una alimentació òptima als digestors.

Amb aquesta actuació, la planta —que ja generava biogàs a partir del tractament dels seus propis fangs— pot incrementar la producció d’aquest gas renovable. El biogàs produït s’utilitza als motors de cogeneració per generar energia elèctrica destinada principalment a l’autoconsum de la pròpia instal·lació, fet que contribueix a reduir el consum energètic extern i els costos d’explotació.

L’augment de la producció de biogàs també permetrà reforçar el subministrament a la planta BioVO, desenvolupada conjuntament amb el Consorci per a la Gestió dels Residus del Vallès Oriental. En aquesta instal·lació, el biogàs se sotmet a un procés d’enriquiment per obtenir biometà, que posteriorment s’injecta a la xarxa de gas natural.

El projecte ha inclòs la construcció de la plataforma de recepció i rehidratació, així com la incorporació de sistemes de tamisat, bombeig, desodorització i la seva integració al sistema de control i supervisió de la planta (SCADA). Tot plegat garanteix un funcionament eficient, segur i ambientalment integrat.

El cost total de l’actuació ha estat d’1.874.907,58 euros, dels quals 860.288 euros han estat finançats mitjançant una subvenció procedent del Programa Biogàs, impulsat per l’Instituto para la Diversificación y el Ahorro de la Energía (IDAE) amb fons europeus Next Generation EU en el marc del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia. La resta del finançament ha anat a càrrec de l’Agència Catalana de l’Aigua, a través d’un conveni de finançament específic establert amb el Consorci Besòs Tordera.

Aquest projecte s’emmarca dins del Programa Biogàs, que té com a objectiu impulsar el desenvolupament d’aquesta font d’energia renovable per contribuir a la millora de l’eficiència energètica i a la reducció d’emissions de gasos amb efecte d’hivernacle.

En aquest context, el Consorci Besòs Tordera va rebre l’any 2023 una subvenció de més d’un milió d’euros per impulsar actuacions destinades a implementar o incrementar la producció d’energia renovable a les EDAR de Granollers, Castellar del Vallès i Sant Celoni.

En conjunt, les actuacions dutes a terme a aquestes tres depuradores permetran assolir un estalvi màxim estimat de 4,5 milions de kWh anuals —l’equivalent al consum elèctric d’un municipi d’uns 1.500 habitants— i una reducció d’emissions de fins a 1.897 tones de diòxid de carboni (CO₂) equivalent cada any, contribuint així a avançar cap a un model més circular i sostenible en el cicle de l’aigua.

 

Tecnologies capaces d’eliminar contaminants emergents de l’aigua depurada

PROMISCES i NatuREU demostren l’eficàcia de combinar tecnologies avançades amb solucions basades en la natura per assolir aigua apta per a usos agrícoles

En un context marcat pel canvi climàtic i la necessitat de garantir nous recursos hídrics, el Consorci Besòs Tordera ha treballat en la validació de tecnologies per millorar la qualitat de l’aigua regenerada en el marc de dos projectes de recerca desenvolupats entre 2021 i 2025. Els resultats obtinguts confirmen que la combinació de tractaments avançats i solucions basades en la natura (SBN) permet eliminar contaminants emergents i ampliar la reutilització de l’aigua regenerada, incrementant així la reserva hídrica.

En el projecte europeu PROMISCES, desenvolupat entre 2021 i 2025, els resultats mostren que els tractaments avançats han aconseguit eliminar més del 90% d’alguns contaminants emergents. El sistema, que combina processos d’oxidació electroquímica i ozonització amb aiguamolls artificials (amb un llit de plantes aquàtiques, com el canyís i el lliri groc), ha permès millorar encara més la qualitat final de l’aigua. L’aigua regenerada obtinguda compleix els estàndards exigits per al reg agrícola segons la normativa vigent, i els assajos realitzats no han detectat efectes sobre la productivitat dels cultius ni riscos per a la salut o el medi ambient.

El projecte PROMISCES ha comptat amb la participació de 27 socis de nou països i un pressupost global de 12 milions d’euros. En aquest marc, el Consorci Besòs Tordera ha actuat com a soci en aquest cas d’estudi desenvolupat a l’EDAR Montornès del Vallès i a l’Urban River Lab (URL), amb la participació d’Eurecat, l’IDAEA-CSIC i CCB Serveis Mediambientals.

Pel que fa al projecte NatuREU, desenvolupat l’any 2025 a l’EDAR la Garriga, els resultats indiquen reduccions mitjanes del 44% en matèria orgànica i del 31% en fòsfor. A més, s’han eliminat 14 contaminants emergents amb eficiències d’entre el 40% i el 97%, incloent compostos com antidepressius, antiinflamatoris d’ús habitual i cafeïna, amb una reducció aproximada del 85% en aquest últim cas. Per complir plenament els estàndards sanitaris exigits per a la reutilització en reg agrícola, el sistema requereix incorporar una fase addicional de desinfecció, habitual en les estacions regeneradores d’aigua.

El projecte NatuREU ha estat liderat pel Consorci Besòs Tordera, amb la col·laboració de la Universitat de Barcelona i Naturalea, i amb finançament de l’Agència Catalana de l’Aigua. El sistema avaluat es basa en aiguamolls artificials de flux subsuperficial vertical, mitjançant una plataforma experimental formada per tres basses amb filtres naturals i vegetació específica. En aquest cas, es va optar per una plantació de canyís, prèviament testat a l’URL.

Els resultats d’ambdós projectes confirmen el potencial dels aiguamolls artificials com a eina complementària als tractaments avançats per millorar la qualitat de l’aigua depurada i facilitar-ne la reutilització. Aquestes solucions basades en la natura contribueixen també a la conservació de la biodiversitat, a l’adaptació al canvi climàtic i a la integració d’espais verds en el territori.

Amb aquests projectes, el Consorci Besòs Tordera reforça el seu paper en la recerca europea i la captació de fons per impulsar solucions innovadores de proximitat, orientades a garantir la disponibilitat de recursos hídrics en un escenari de creixent pressió sobre l’aigua.

 


Etiquetes: 
Categories: 

Relacionats

Acte
10/04/2026 - 09:00
Centre cultural de Malgrat de Mar. Carrer del carme,26
Article


"Llegim el riu" és un projecte que uneix ciutadania i recerca científica amb l’objectiu de conèixer i protegir els ecosistemes fluvials. Es desenvolupa mitjançant espais d’innovació social a les biblioteques municipals, i posa el focus en el riu Besòs com a espai viu, proper i transformador.

Notícia

El Consell Comarcal i Montcada i Reixac impulsen la millora del riu Ripoll com a eix de connexió verda i patrimonial

Butlletí