Només un 15,6% de l’energia elèctrica produïda a Catalunya ha estat per fonts d’energia renovable

La dada

Autor: Marc Solanes Calderón

Infografia: Sergi Mayench

 
04/12/2023 - 12:53

Font: Institut Català d’Energia

 

Durant el 2022, la producció bruta d’energia elèctrica a Catalunya es va enfilar fins als 44.535,8 GWh (gigawatts/hora). Segons les dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE) i de Red Eléctrica, el consum mitjà d’un habitatge a Espanya és de 3,3 (megawatts per hora) l’any, que equival a 0,00324 GWh. Gran part d’aquesta generació –gairebé el 85%– s’ha dut a terme mitjançant fonts d’energia no renovables, amb la nuclear al capdavant amb el 56,2% de la producció total. Aquesta xifra destaca la rellevància d'aquesta font, que continua jugant un paper fonamental en el subministrament elèctric de la regió i evidencia un procés de transició energètica que encara té un llarg camí per recórrer.

Les fonts energètiques no renovables, segons les dades oficials, han dominat la producció d'energia elèctrica, abastint un 84,4% del total. Els cicles combinats –una tecnologia que combina una turbina de gas i una turbina de vapor de condensació de forma que augmenta l’eficiència– i la cogeneració –que poden ser amb turbina de gas, turbina de vapor o amb motor de combustió interna– han aportat significativament a aquesta majoria, representant el 18,6% i el 8,3%, respectivament. 

D'altra banda, les energies renovables tan sols representen el 15,6% de la producció bruta d’electricitat total. L'energia hidroelèctrica i l'energia eòlica han estat les principals contribuents, aportant un 6,8% i un 5,8%, respectivament. Aquesta radiografia de la producció d'energia a Catalunya subratlla els desafiaments que la regió en la transició cap a una economia i un model productiu més sostenibles.


 

Categories: 

Relacionats

Notícia

L'Ajuntament de Sant Cugat del Vallès està en procés de substituir 1.416 punts de llum que permetrà estalviar uns 63.000 euros anuals i reduir 97 tones de CO₂

Notícia

L’Associació de Municipis i Entitats per l’Energia Pública (Amep) ha registrat al Congrés dels Diputats una Proposició No de Llei amb 6 grups parlamentaris de Sumar, ERC, EH Bildu, BNG, Més-Compromís i Podemos per debatre sobre la necessitat de recuperar la titularitat pública de la xarxa elèctrica. Actualment, 119 municipis i 2 diputacions donen suport a aquesta proposta.

Notícia

Sant Julià de Vilatorta disposarà d’un nou carregador de càrrega ràpida per a vehicles elèctrics que ha projectat i executat la cooperativa Set Fonts Energia.

Butlletí