'Hem creat Milanta perquè cal un canvi en la mirada cap al joc i el model de consum'

Ambientòloga, especialitzada en comunicació i ecodisseny. anavillagordo.com
Ambientòloga, consultora ambiental especialitzada en comunicació i ecodisseny
07/07/2014 - 00:00

L'empresa Milanta neix de la voluntat de generar propostes lúdiques creatives i imaginatives que permetin que els nens desenvolupin les seves capacitats de manera intuïtiva i lliure. Volen aportar materials i recursos al servei de la creativitat, la imaginació, l'habilitat i l'experimentació dels infants; amb propostes d'origen local i de producció sostenible'

La Mireia Bosch ens explica en aquesta entrevista per què calen projectes com aquest i fins a on poden arribar. Formen part de la nostra sèrie Ecoemprenedors.

Per què Milanta?

Perquè és necessari un canvi. Un canvi en les propostes que oferim al nostres infants, un canvi en la mirada que tenim envers el joc, envers el model de consum de joguines, etc.

Què els hi passa a les joguines habituals?
Els nostres infants viuen immersos en temps ràpids i en espais reduïts i, malgrat que estan rodejats d'abundància de materials i estímuls, no satisfan la seva necessitat vital d'exploració, de creació, d'aventura, de descobriment, etc. Les joguines que habitualment consumim ofereixen propostes tancades i dirigides de joc: donar-li a un botó perquè soni música, molts cops estrident, en seria un exemple. Però el joc ha d'incloure l'exploració i el descobriment autònom de tot allò que ens envolta; i moltes vegades no és així. Esperem respostes predictibles i preconcebudes dels nostres fills envers tot allò que experimenten per ells mateixos. I no hauria de ser així.

Però els pares també tenim un paper clau. Per molt que les joguines siguin d'una manera, també som els adults els que moltes vegades interferim en el procés creatiu dels nostres fills.
Exacte. És així. La proposta de Milanta també vol arribar al món adult, apropant als pares a provar noves maneres de jugar amb els seus fills, respectant més el ritme d'aprenentatge de cadascú i confiant en la seva capacitat de crear i aprendre alhora.

Qui sou a Milanta?

En Joan, que ve del món de la indústria, va començar amb el projecte ara fa dos anys. Tenia ganes de fer un canvi radical i va dedicar tots els seus coneixements acumulats durant anys a desenvolupar i donar forma a una idea que feia temps que li ballava pel cap: oferir a les criatures i, de retruc a les escoles; materials i propostes de joc que donin espai a la seva capacitat creadora i imaginativa. Una campanya de micromecenatge va permetre que tot comencés a rodar. Des de fa un any m'he incorporat jo al projecte. A més a més, Milanta treballa estretament amb un fuster que s'encarrega gairebé de tota la producció en fusta; així com amb altres artesans que treballen el vímet, la corda, etc.

Més enllà de la vostra proposta educativa, també treballeu altres valors com la sostenibilitat. Com ho feu?

Intentem que tot el que distribuïm estigui fet al més a prop possible i podríem dir que gairebé el 95% dels nostres productes estan fets al territori. Per exemple, fa un temps una escola bressol ens va demanar cons de plàstic per a la seva proposta de joc heurístic i no hem parat fins que hem aconseguit contactar amb una fàbrica catalana que s'encarrega de produir-los. I el mateix podem dir dels botons, de totes les peces de fusta (baldufes, ous, estris de mel, etc.), els pots metàl·lics...

Tenim pendent resoldre els coladors petits, per exemple. Hem intentat produir-los nosaltres mateixos, i tot i que el resultat és un producte de gran qualitat i interès, resulta molt car i pesat.

És un dels problemes que té vetllar per una producció local i artesana; en molts casos implica un preu més elevat.

Quins són els criteris que incorporeu en la tria de materials? I en el disseny dels vostres productes?
El tipus de producció, de consum i de distribució que es desprèn del projecte aposta per un model de decreixement, de sostenibilitat i de consciència ambiental. Els criteris per a la selecció de materials són, ara mateix, l'ús d'excedent industrial, de materials naturals i de producció local.

Molta de la nostra matèria primera són materials que la indústria no aprofita (per exemple, teles que han estat mal tintades, mànegues, bobines de cablejat, etc.). A més a més, vetllem perquè les nostres propostes estiguin elaborades amb materials naturals, principalment fusta, però també closques, suro, roba...

I com ho feu per saber si els vostres productes agradaran als infants? En alguns casos proposeu jugar amb un pal o una corda. Els nens no s'avorreixen amb aquestes propostes?
A Milanta comptem amb una xarxa de professionals que ens assessoren a l'hora de dissenyar les joguines. Des de dissenyadors a experts en el món de l'educació, a arquitectes, jardiners, fusters... ens acompanyen en el procés de creació. Tot i que sembli que es tracta de materials de joc molt bàsics, les nostres propostes provoquen molt bona resposta en els nens... i els adults. Qui no s'ha trobat al seu fill, nebot o net jugant amb la capsa de la joguina o el paper de regal més que no pas amb la joguina en sí. Per què? Doncs perquè una capsa dóna per a molt: pot ser una casa, un cotxe, un calaix màgic...

Però a Milanta dissenyeu capses i pals, o aneu més enllà? Expliqueu algun dels vostres productes

Darrerament tenim noves propostes. Una d'elles és l'armari dels somnis, un armari de fusta d'un metre i mig d'alt i d'ample amb peces de construcció gegants en el seu interior. Són peces de diferents tipus que es poden encaixar entre elles (com un Lego però gegant). A més a més hi ha un carretó prou gran a dins com per poder-les transportar. Us sorprendríeu de les meravelles que arriben a fer els nens amb aquestes peces. Realment la creativitat infantil és un pou sense fons, que a Milanta volem potenciar al màxim.

També hem dissenyat un xilòfon amb canonades de PVC reutilitzades. És una estructura musical que hem descontextualitzat del seu ús habitual. Es tracta de 7 canonades tallades de manera consecutiva de tal manera que cada una d'elles dóna una nota musical de l'escala; i també inclou una canonada gegant que ofereix un so greu i que permet parlar-hi a través.

I no podíem deixar de proposar jocs per a portar al sorral. Un lot que consisteix en una bona síntesi del que és l'essència de Milanta. El formen diferents elements, alguns d'origen industrial (com les mànegues o el tub corrugat), altres d'origen natural (com les petxines, les canyes de riu i, en breu, les closques de coco) i altres fabricats artesanalment al territori (com les culleres i cullerots de fusta de diferent mena).

I les escoles us truquen?
De fet, són els professionals de l'educació els que ens venen a buscar amb aquest tipus de propostes. Pràcticament totes les escoles bressol de Barcelona tenen productes nostres i repeteixen. Ara comencem amb primària i les expectatives són bones. De moment no hem sortit gaire de Barcelona, però la intenció és fer-ho, arribant a la resta de Catalunya i també sortint fora.

Els nens ja no volen jugar amb els puzzles i les nines?
De fet, cada cop són més les escoles que incorporen el joc heurístic com eix central de la seva proposta lúdica i d'aprenentatge, amb un retorn als elements naturals, a les propostes simples i senzilles que estimulen la creativitat...

Sortiu al pati també a Milanta?
Sí, és clar. Tot just ens hi estem posant ara. Hi ha moltes ganes de replantejar aquest espai des d'una altra mirada, tot estructurant-lo amb propostes que permetin integrar-hi diferents ambients (naturalesa, sorra, espai obert per córrer, espai psicomotriu) i convidar a actituds creadores, investigadores. Sempre amb l'eix educatiu com a centre.

Ja per acabar, i segur que no és la primera vegada que us ho pregunten: per què Milanta?
Quaranta, cinquanta, seixanta, setanta, vuitanta, noranta... Milanta!

Etiquetes: 

Relacionats

Butlletí