Font: Ajuntament de Terrassa

La voluntat és arribar al màxim nombre de persones o famílies que puguin ser beneficiàries
La comissió informativa de Transició Ecològica ha informat de l'aprovació del Protocol regulador de mesures contra la pobresa hídrica i la vulnerabilitat econòmica entre l'Ajuntament de Terrassa i l'empresa municipal TAIGUA, amb la finalitat de millorar la tramitació i agilitzar les gestions i facilitar, així, l'accés a les bonificacions socials de l'aigua, alhora que regula la gestió de possibles deutes ja existents. La voluntat és arribar al màxim nombre de persones o famílies que puguin ser beneficiàries i potenciar, d'aquesta manera, una política social de prevenció adreçada a tothom qui pugui estar en una situació de vulnerabilitat econòmica o social. El document ha estat impulsat, també, per l'Observatori de l'Aigua de Terrassa (OAT).
L'Ajuntament de Terrassa treballa per millorar les condicions d'accés a la tarifa social perquè el dret a l'aigua és universal i totes les persones i famílies han de tenir-hi accés i, especialment, les més vulnerables o en risc d'exclusió social. L'any passat es va modificar l'ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari sobre el servei d'abastament d'aigua per millorar, entre altres aspectes, l'accés a la tarifa social municipal. Aquesta s'obté tramitant el cànon social de l'Agència Catalana de l'Aigua, de manera que s'aplica automàticament a tothom qui el tingui. Així s'equiparen les condicions entre les dues bonificacions: la de la Generalitat, que s'aplica al canon i la de l'Ajuntament, pel consum fet. I, aquest any, s'aprova aquest protocol per millorar l'atenció ciutadana i la gestió que realitzen els diferents serveis municipals implicats en aquesta tramitació.
Aquest ajut, que va ser implantat l'any 2013 per garantir el dret a l'aigua de les persones més vulnerables, ha generat bonificacions en aquests últims onze anys per un valor de 985.901 euros. Les famílies beneficiàries amb bonificació en la factura d'ús domèstic (cànon social + tarifa social) han augmentat els darrers anys. Fins al desembre de 2024, eren 2.479. L'any 2023 es va tancar amb 2.274; el 2022, amb 2.284 i el 2021 amb 1.883.
Per a qualsevol consulta o dubte, les persones abonades es poden adreçar a les oficines de TAIGUA, situades al barri del Segle XX, a la plaça de Jaume Jover, 1, a la confluència amb la carretera de Rubí i el carrer del Pare Font. I, també, a l'Oficina d'Atenció Ciutadana (OAC), situada al carrer del Pantà, número 20.
Els 5 trams a la factura, al juny
Les prop de cent mil persones abonades de TAIGUA començaran a rebre, de manera progressiva a la seva factura d'aigua, la inclusió dels nous cinc trams, aprovada el ple de març de 2025. Amb aquesta ampliació (es passa de tres a cinc) es pretén fer més assequible l'accés a l'aigua a les persones que fan un consum responsable i penalitza els consums més alts. Des de l'any passat, el càlcul de la factura es fa en funció del consum i tenint en compte el nombre de persones empadronades a cada habitatge.
El dors de la factura inclourà, a partir del juny, la informació relativa aquest canvi, que introdueix dos nous trams: un, amb un consum d'entre 60 i 80 litres, persona i dia, i, un altre, pels que gastin més de 150 litres per persona i dia. Per explicar aquestes modificacions i, també, les bonificacions, pel dilluns, dia 16 de juny, s'ha previst una xerrada informativa al centre cívic Mª Aurèlia Capmany (avinguda d'Àngel Sallent, 55), que se celebrarà a les 18 h.
Pel que fa als canvis, recordar que es manté que els primers metres cúbics de consum es facturen al preu del primer tram, que és més baix per fomentar l'estalvi i, a mesura que la despesa augmenta, s'incrementa el preu de l'aigua.
Una altra de les novetats és que es compensarà a les llars on viuen persones soles, de manera que en el primer tram, en comptes de ser fins a 60 litres per persona i dia, s'amplia fins a 78 litres persona i dia, ja que el consum de manteniment de la casa és força constant, independentment de les persones que hi habiten. La quota de servei es manté fixa com fins ara.