Escoles per l'estalvi energètic amb una nova edició del projecte 50/50

Impulsat i subvencionat per la Diputació de Barcelona

Font: Ajuntaments de Castellví de Rosanes, Sant Fruitós de Bages i Santa Perpètua de Mogoda i la Diputació de Barcelona

02/12/2019 - 08:30

Comencen el projectes diverses escoles de municipis com Castellví de Rosanes, Sant Fruitós de Bages i Santa Perpètua de Mogoda

La metodologia 50/50 incentiva l'estalvi energètic escoles i instituts a partir de l'aplicació de bones pràctiques en l'ús de l'energia. El 50% de l'estalvi econòmic obtingut gràcies a les mesures d'eficiència energètica adoptades per l’alumnat i el professorat es torna a l'escola a través d'un pagament financer. El 50% de l'estalvi econòmic és un estalvi net per l'administració local que paga les factures energètiques.

Com a resultat, tothom hi guanya! L’escola ensenya als alumnes com estalviar energia a través del canvi de comportaments i obté recursos financers addicionals, l'administració local té menors costos energètics i la comunitat local un medi ambient més net.

 

Les escoles públiques de Santa Perpètua promouen l'ús responsable de l'energia

Promoure un ús responsable de l’energia als centres educatius és l’objectiu del Projecte 50/50 que implantaran les cinc escoles públiques de Santa Perpètua aquest curs escolar 2019-2020. Es tracta d’un programa subvencionat per la Diputació de Barcelona mitjançant el qual professorat i alumnat es comprometen a reduir la despesa en consum energètic dels equipaments mitjançant un seguit d’accions que es traduiran en un estalvi energètic i econòmic que revertirà en els mateixos centres educatius que rebran el 50% de l’import estalviat durant el curs.

L’alcaldessa de Santa Perpètua, Isabel Garcia, i els regidors de Canvi Climàtic i Transició Energètica, Sergi Hernández, i d’Educació, Pere García, es van reunir el 29 d’octubre amb les direccions de les escoles Bernat de Mogoda, Mariola Fernández; Els Aigüerols, Robert Compta; La Florida, Caty Cabrera; Santa Perpètua, Marga Tura; i Santiga, Belén Santamaría, per signar els respectius convenis d’adhesió al Projecte. Durant la trobada, tothom es va mostrar satisfet per aquesta iniciativa que vol conscienciar, fomentar hàbits sostenibles i apoderar les comunitats educatives per aconseguir un canvi de conductes al voltant del consum d’energia.

Foto: Direccions de les escoles, amb l'alcaldessa, els regidors i personal tècnic

El projecte es desenvoluparà durant aquest curs amb el suport tècnic de l’Ajuntament de Santa Perpètua i de la Diputació. Per facilitar la consecució de l’objectiu de reduir consums i fer un ús responsable de l’energia, cada escola constituirà un equip energètic, format per professorat i alumnat, que serà de cinquè o sisè de primària, que serà l’encarregat de coordinar el projecte i prendre les decisions necessàries per garantir-ne el bon funcionament, segons ha explicat el regidor de Canvi Climàtic. Detectar els punts forts i febles de la gestió energètica de l’equipament i fer propostes de millora; fer el seguiment del consum energètic del centre, tant a nivell de facturació com de la gestió de la monitorització de l’equipament, si existeix; implicar a tots els actors claus i buscar-hi aliances per tirar endavant les accions d’estalvi energètic; i difondre el projecte entre la resta d’usuaris de l’equipament i transmetre missatges d’estalvi, són altres de les funcions dels grups impulsors de cada escola.

Un cop constituïts aquests equips energètics a cada centre educatiu es realitzaran unes auditories energètiques amb l’objectiu de conèixer tota la informació necessària sobre com es consumeix l’energia en l’equipament i detectar els principals problemes de gestió energètica dels edificis. També es duran a terme recorreguts energètics pels equipaments que permetran als equips fer-se una idea dels principals punts forts i febles per començar a proposar accions de millora que es recolliran en el Pla d’acció. Aquest contindrà totes les propostes d’actuació i mesures que caldrà implantar per dur a terme per reduir i realitzar un ús responsable de l’energia que s’empra a cada edifici. Quan finalitzi el curs, es realitzarà la comparativa i les escoles rebran el 50% de l’import estalviat amb aquestes accions. En aquest sentit, el 50 % restant l’estalviarà l’Ajuntament que és qui assumeix les factures energètiques dels centres educatius públics de Primària.

Des de l’Ajuntament, vam sol·licitar aquest recurs al Catàleg de la Diputació de Barcelona per a les cinc escoles públiques de Primària i estem molt contents que totes s’hagin volgut adherir a aquest projecte que pretén fomentar els bons hàbits del consum del dia a dia en els diferents actors que es relacionen dins d’aquests equipaments educatius”, ha explicat Sergi Hernández. “Creiem que aquest és un projecte totalment imprescindible perquè promou la implicació de la comunitat educativa en la nostra infància, que són el recurs més valuós que tenim a la societat, perquè ensenyarem protocols i conductes que generin un estalvi energètic i que també els mateixos nens i nenes podran traslladar aquests coneixements i aquesta adquisició de valors en l’estalvi energètic i conductes quotidianes al seu àmbit de relació més proper”, ha destacat el regidor.

Sergi Hernández també ha assenyalat que el programa “complementa tota la inversió que està realitzant l’Ajuntament en matèria d’eficiència energètica amb l’objectiu de reduir la petjada ecològica energètica que té el nostre municipi i disminuir la facturació i la generació de CO2, de gasos contaminants”. En aquest sentit, el regidor ha destacat que la implementació de mesures d’estalvi energètic s’emmarquen en el compromís del govern municipal de construir un futur energèticament sostenible com a clau en la transformació de l’actual model per un de més just, democràtic i sostenible i ha afegit que programes com aquest pretenen involucrar i inspirar a la ciutadania a ser conscients i més eficients energèticament i a participar a la lluita contra el canvi climàtic.

 

L’Escola Pla del Puig de Sant Fruitós de Bages s’adhereix al projecte d’estalvi energètic Euronet 50/50

L’Ajuntament de Sant Fruitós de Bages i l’escola Pla del Puig han formalitzat l’adhesió del centre educatiu santfruitosenc al programa Euronet 50/50, un projecte que implica fer un ús responsable dels recursos energètics que utilitza aquest equipament i que com a contrapartida el 50% de l’import de l’estalvi energètic aconseguit, reverteix en millores pel centre.

 Des de l’any 2014 l’Ajuntament ja duu a terme el projecte Euronet 50/50 amb l’escola Monsenyor Gibert. Aquest centre educatiu ha aconseguit enguany un estalvi de 236,85 euros que es podran destinar a les propostes que es considerin des de l’escola

 

Foto: D'esquerra a dreta: Joan Carles Batanés, alcalde i Júlia Rocadembosch , directora de l'escola Pla del Puig

 

L’escola i dos edificis municipals de Castellví inicien un projecte per estalviar energia i ser més eficients​

Castellví de Rosanes ha posat mans a l’obra per fer que els edificis públics del municipi siguin més eficients energèticament, i per iniciar aquest camí l’escola Mare de Déu de Montserrat, l’Ajuntament i el Centre Cívic de Can Sunyer i Valldaina seran els primers en què es treballarà.

A través d’un suport tècnic de la Diputació de Barcelona, s’analitzarà la situació actual de consum energètic i es donaran pautes per reduir-lo i fer-lo més eficient.

En el cas de l’escola, el treball de detecció es fa conjuntament entre els gestors energètics designats per la Diputació de Barcelona i la comunitat educativa del centre, representada per l’equip de direcció i l’alumnat de 6è, que seran referents davant dels seus companys i companyes de menys edat. Els gestors energètics externs donaran al professorat i a l’alumnat eines per poder detectar on l’escola no és eficient en l’ús de l’energia. Així, podran fer una diagnosi de la situació al centre i d’aquí en derivaran actuacions concretes per fer correccions, augmentar l’eficiència i reduir el consum. Tot l’estalvi que es generi un cop implantades aquestes actuacions, es revertirà en fer noves millores de cara a l’eficiència energètica.

A primers de curs, es va fer una reunió a l’Ajuntament (imatge) amb la participació dels serveis tècnics municipals, el regidor d’Educació, Joan Carles Almirall, la direcció del centre i els gestors energètics externs per iniciar el projecte.

D’altra banda, en el cas dels edificis municipals que s’analitzaran –Ajuntament i Centre Cívic de Can Sunyer i Valldaina- es començarà per monitoritzar els consums per detectar si hi ha usos ineficients de l’energia. A partir d’aquí, es podran implantar actuacions per reduir aquells consums que no siguin imprescindibles.
D’aquesta manera, l’Ajuntament de Castellví de Rosanes vol contribuir a reduir l’ús d’energia elèctrica eliminant consums innecessaris, i repercutir d’aquesta manera a rebaixar les emissions de CO2 derivades de la generació d’electricitat.

Tant en un com altre cas –escola i edificis municipals- l’acció busca conscienciar les persones que utilitzen habitualment aquests equipaments en l’ús eficient de l’energia.


Categories: 

Relacionats

Article

Nova temporada de les Jugatecambientals amb la celebració del 10è aniversari, que han congregat més de 250.000 participants en una dècada.

Article

L'alumnat i els centres educatius de Sant Joan Despí seran agents protagonistes en la lluita de la ciutat per mitigar els efectes del canvi climàtic i per transitar cap a un model més sostenible i ecològic

Article

La Paeria ha posat en marxa el programa “Stop Emergència Climàtica: Estalviar per ajudar”, una iniciativa dirigida als centres escolars de Lleida, per aprendre a estalviar energia i recursos, reflexionar sobre els estils de vida insostenibles, i fomentar l’empatia i la cura mútua, especialment cap a les persones més vulnerables de la nostra ciutat.

Butlletí