Escoles pel Clima a Sabadell

21/05/2025 - 08:00

Escoles pel Clima és un nou projecte per impulsar els valors ambientals a 38 escoles de Sabadell.

’alumnat imagina com serà la ciutat l’any 2040 i dona a conèixer referents femenines contra l’emergència climàtica.

Aquest curs hi participen un total de 1.175 alumnes de sis centres de primària (Catalunya, Escola Pia, La Trama, Nostra Llar, Roureda, Teresa Claramunt) i dos de secundària (Narcisa Freixas i Vallès). Duen a terme projectes de cultura climàtica vinculats a reptes locals i globals, i els resultats es compartiran amb la comunitat educativa i la ciutadania en productes elaborats per l’alumnat dels diversos centres.

Una de les novetats del projecte és que l’alumnat es converteix en periodistes del futur i redactarà les notícies del Sabadell de l’any 2040, a partir dels reptes ambientals actuals de la ciutat i de les hipòtesis creatives que puguin imaginar. Les notícies estaran acompanyades d’imatges generades amb eines d’intel·ligència artificial.

També es visibilitzaran i reconeixeran dones que treballen i han treballat en la lluita contra el canvi climàtic, mitjançant entrevistes i/o biografies que seran mostrades en un mapping digital.

D’altra banda, es reflexionarà sobre l’impacte social i ambiental de l’alimentació, ja sigui a partir de conflictes ambientals relacionats amb productes alimentaris, o bé analitzant la petjada hídrica i ambiental de la nostra dieta. També es fomentarà el consum responsable de proximitat, donat que alumnat d’un total de quatre centres farà un mapeig dels comerços, instal·lacions, entitats i localitzacions on posar en pràctica el consum responsable i l’economia circular a la ciutat.

Per últim, en un projecte de centre que involucrarà les associacions de famílies i la comunitat educativa, es redissenyarà un esdeveniment rellevant del centre des del punt de vista de l’ecodisseny, per minimitzar l’impacte ambiental.

El 20 de maig, al Centre Cívic de la Creu Alta - Cal Balsach, tindrà lloc una trobada amb l’alumnat dels vuit centres participants aquest curs, que intercanviaran resultats i coneixements per teixir en xarxa noves propostes.

 

Escoles compromeses amb la sostenibilitat

Des de l’Ajuntament de Sabadell fa anys que es promouen els projectes per aplicar la sostenibilitat als centres educatius. Des del curs 2003-2004, el programa Agenda 21 Escolar ha arribat a una setantena d’escoles on s’han desenvolupat més de 250 projectes sobre jardineria, hort ecològic, eficiència energètica, estalvi d’aigua o prevenció i gestió de residus, entre d’altres.

També s’ha desenvolupat en anys anteriors el programa Agenda 21 Escolar Plus, amb una estructura similar a “Escoles x Clima”. Durant tres anys s’ha treballat a una vintena de centres educatius públics temes diversos com l’estalvi d’energia, la recollida selectiva de residus o la gestió de l’aigua.

 


 

Categories: 
Municipis: 
Vallès OccidentalSabadell
Etiquetes: 

Relacionats

Article

Alumnes de primària de cinc escoles de Sabadell participen en el projecte pilot Sortim a la Natura amb l'objectiu que els estudiants assoleixin un aprenentatge integral en contacte amb el medi natural.

Article

Sabadell s’ha consolidat com la primera gran ciutat catalana en l’ús d’aigua recuperada per al seu dia a dia

Butlletí