Destinació BCN Zero Emissions, impactes climàtics i descarbonització de la mobilitat turística a Barcelona

18/07/2023 - 11:54

Eco-union, l’associació Promoció del Transport Públic i la Fundació Mobilitat Sostenible i Segura han liderat aquest projecte d’investigació i incidència per fomentar una nova cultura de la mobilitat turística baixa en carboni a la ciutat de Barcelona.

En el marc del projecte, que ha estat finançat pel Pla Clima de l’Ajuntament a través de les Subvencions pel Clima 2022, s’ha elaborat l’informe Destinació Barcelona Zero Emissions en què s’analitza l’impacte climàtic dels viatges i el canvi modal per proposar mesures destinades a reduir la petjada de carboni de la mobilitat turística d’aquesta destinació. 

L’informe presenta un primer apartat amb el context climàtic i turístic internacional en què destaca el gran pes del turisme en l’economia i el mercat laboral en tot el món, i el percentatge que representa de la petjada de carboni del planeta, entre el 5 i el 8% del 2008 al 2013. Aterrant les dades a la ciutat de Barcelona, segons dades de l’Observatori del Turisme de Barcelona (2019), l’aeroport va rebre més de 52 milions de visitants i al port van arribar més de 3 milions de passatgers. La pràctica totalitat de les emissions del turisme de Barcelona (96%) prové del transport emprat pels turistes per entrar i sortir de la ciutat.  


Canviant l’avió pel tren, Barcelona guanya 

Amb tot això, l’estudi planteja una reducció de les emissions per una transferència de viatgers al ferrocarril. La idea és proposar i potenciar l'ús del tren per reduir la petjada de carboni, descarbonitzar la mobilitat turística de la Destinació Barcelona, i generar beneficis socials, econòmics i ambientals per la ciutadania i la societat. Com s'aconseguiria? Incorporant i millorant connexions. Amb prop d’una quarantena de trens addicionals per sentit/dia, enfortint relacions ja existents com per exemple amb Andalusia, recuperant les relacions perdudes en els últims anys com és el cas de Marsella i Milà, i establint noves relacions amb Brussel·les, Amsterdam, Londres, etc. Incorporant aquests canvis, l’objectiu estaria fixat en una reducció del 20% de les emissions del turisme de la UE atribuïdes al transport. 
 

Recomanacions per un canvi segur 

L’informe, per concloure, aporta aquestes recomanacions per a poder dur a terme aquest canvi: 

  1. Fulls de ruta clars, específics i públics de descarbonització del turisme a Barcelona 
  2. Millorar la informació fomentant la lluita contra el canvi climàtic: emissions i petjada de carboni 
  3. Accions de màrqueting a mercats amb bones connexions ferroviàries. Prioritzar accions de canvi modal promovent el turisme ferroviari. 
  4. Oferir activitats i serveis de mobilitat turística més sostenibles 
  5. Marca “BCN Destinació Zero Emissions” que incentivi la descarbonització del sector 
  6. Nova cultura del turisme: realçar la comoditat, la connexió a Internet, l’entreteniment, l’oferta de restauració, la proximitat a nuclis urbans, etc. 
  7. Promoure i premiar iniciatives que promoguin connexió ferroviària amb altres països. 
  8. Prohibir els vols en trajectes que es puguin fer en menys de 3 h amb alta velocitat. 
  9. Impulsar mesures de millora de la competitivitat del tren enfront de l’aviació, així com la fiscalitat verda. 
  10. Descarbonitzar totes les flotes: taxis, VTC, Bus, etc.  
     

 


 

Categories: 
Municipis: 
BarcelonèsBarcelona
Etiquetes: 

Relacionats

Article

Un teixit reciclat per a roba laboral, un envàs de productes de neteja i una defensa de moll intel·ligent guanyen el Premi Catalunya d'Ecodisseny

Article

Aquests premis destaquen les contractacions i els procediments de licitació més sostenibles, circulars i innovadors a nivell europeu

Article

El projecte “Horts al terrat”, de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat, ha rebut el premi Nova Bauhaus de la Unió Europea en una cerimònia que s’ha celebrat a la ciutat de Brussel·les el divendres 12 d’abril.

Butlletí