Comença la campanya d'eliminació de plantes invasores a les zones dunars metropolitanes

Font: AMB.cat

01/06/2018 - 08:52

El passat 15 de maig va començar una nova campanya d'eliminació de vegetació invasora de les zones dunars a les platges metropolitanes de Castelldefels, Gavà i Viladecans.

L'actuació s'allargarà al voltant de tres setmanes. La vegetació es retirarà principalment de manera manual, amb la finalitat d'eliminar tots el propàguls que podrien tornar a brotar. En el cas dels exemplars més grans, es farà servir maquinària.

Es preveu eliminar espècies com el Carpobrotus edulis (ungla de gat), Arctotheca (calèndula), Yucca sp (iuca), Agave americana (pita) o Xantium sp (llapassa). També alguns exemplars puntuals de port més gran, com Miopourum sp o Eleagnus angustifolia.

La campanya es porta a terme de manera anual des de 2014 i també a través del projecte "Dunes Híbrides". Des que va començar, s'han retirat més de 80 tones de plantes invasores. El principal objectiu és la recuperació dels ecosistemes dunars de les platges metropolitanes, afavorint el creixement de les espècies dunars pròpies i el retorn de la fauna autòctona. Alhora, també té en compte el fet que aquests espais són un lloc d'esbarjo per als usuaris.

La vegetació que anomenem invasora està formada per espècies alienes als nostres ecosistemes que no tenen depredadors o competidors i, per tant, s'estenen sense control i acaben cobrint la superfície de les dunes. D'aquesta manera, desplacen o fins i tot impedeixen el creixement de la flora autòctona dels espais dunars, de manera que afecta també totes les espècies de fauna que en depenen. A més, algunes d'aquestes plantes suposen una important molèstia per als usuaris de la platja a causa de les llavors espinoses.

Les zones dunars són l'hàbitat de diverses espècies animals i vegetals autòctones. Inclouen dunes i zones humides interdunars i constitueixen una protecció natural per a l'existència de la mateixa platja i del litoral, així com de totes les zones, naturals o urbanes, que es troben a continuació. Augmenten la resiliència de la costa enfront del canvi climàtic i els temporals, i són una solució basada en la natura. 


 

Relacionats

Article

Reus acollirà el pròxim 5 de desembre la primera edició de l’EnerHub Reus, un congrés que vol ser referent a Catalunya i l'estat espanyol en matèria de transició energètica, sostenibilitat i innovació.

Article

Sant Hilari Sacalm ja pot dir que controla la gestió total de l'aigua des del seu Ajuntament. La nova empresa mixta ha entrat en funcionament aquest 1 de juliol i pretén garantir la tranquil·litat pel que fa al subministrament d'aigua municipal.

Article

D’acord amb les dades d’ús dels carrils bici, entre el juny del 2024 i el juny d’enguany l’avinguda Diagonal esdevé el principal eix ciclista de la ciutat, sobretot el tram comprès entre les places de Francesc Macià i de les Glòries. Aquestes dades es recullen mitjançant espires electromagnètiques situades sota el paviment que compten el pas del conjunt de vehicles que circulen pels carrils bici.

Butlletí