Com s'ho va fer la ciutat de Gant (Bèlgica), per reduir dràsticament el trànsit a l'interior del nucli urbà?

07/03/2020 - 08:00

Descobreix-ho en aquest vídeo

 

The Innovative Way Ghent Removed Cars From The City from STREETFILMS on Vimeo.

Assisteix a la transformació de Gant, Bèlgica, que va instituir el Pla de Circulació de Trànsit l’abril del 2017, que va canviar completament la manera en què gairebé tots els residents es desplacen per la ciutat i ha inspirat canvis en els modes de transport. S'afavoreix menys ús del cotxe, més bicicleta i més anar a peu dividint la ciutat en set zones diferenciades: un nucli principalment lliure de cotxes, envoltat de sis zones que han estat cordonades amb formigó o controlades per càmeres. L’única manera d’arribar-hi és recórrer la circumval·lació a les afores de la ciutat, cosa que fa que no sigui impossible l’ús d’un cotxe, sinó que motiva aquells viatges més curts que es poden fer a peu o en transport públic. El percentatge de la modalitat de bicicleta el 2012 va ser del 22%, ara és del 35% i creix.

Aquesta estratègia creativa i ràpida de convertir Gant en un lloc per a les persones és una història tan fenomenal que és un misteri per què no ha cridat més atenció a tot el món. És una ciutat de 262.000 residents, per tant, no és una gran metròpoli, però tampoc una petita ciutat. La metamorfosi es va aconseguir mitjançant una mena d’enfocament tàctic d’urbanisme llançant barreres i jardineres de formigó aquí i allà (algunes recolzades per càmeres d’aplicació) i modificant les portes en espais públics i llocs més segurs per passejar i anar en bici. (Ara hi ha un 40% menys de cotxes als carrers prioritaris en bicicleta que abans del pla!)

Les seves principals inspiracions van ser les ciutats de Groningen i Utrecht, ambdues a Països Baixos. I com a vicealcalde, Filip Watteeuw explica que no tenien fons ni el temps per passar 10, 20 o 30 anys per arribar al lloc on es trobaven. Així que van improvisar amb interessants tàctiques i tractaments i el pla de circulació del trànsit. 


Categories: 

Relacionats

Article

L'Ajuntament de Cornellà ha inicat l'ampliació de la zona exclusiva per a vianants en més de 13.000 metres quadrats i la xarxa pedalable, en més de 21 quilòmetres. 

Article

Viladecans ha posat en marxa una superilla de vianants a cavall entre dos dels barris més densament poblats de la ciutat, l’Eixample i La Montserratina  –situats al centre geogràfic del nucli urbà i on hi ha una part important de l’activitat comercial local–. Davant el procés de desescalada del confinament per la COVID-19, l’Ajuntament ha decidit engegar aquesta prova pilot per donar més espai als i les vianants en una zona profusament poblada i amb voreres en molts casos estretes, i també afavorir la connexió amb els principals espais d’esbarjo de l’entorn per al passeig.

Article
Antoni Jurjo i Elisabet Franquesa, en imatge d’arxiu

Antoni Jurjo i Elisabet Franquesa, en imatge d’arxiu

L’Ajuntament de Vic, associat a la Xarxa de Ciutats per la Bicicleta, vol impulsar que totes les persones que disposin de bicicleta o patinet tinguin identificat el seu vehicle, atès els avantatges de seguretat en els aparcaments a l’espai urbà que això representa.

Butlletí