Alumnes d’Elisava creen reposabraços amb materials reciclats per les estacions de metro de Barcelona

Font: TMB

05/01/2023 - 10:00

El projecte pilot impulsat per TMB, conjuntament amb el Barcelona centre de Disseny i Elisava com a agents experts del sector disseny, fa més accessibles els bancs de les andanes del metro per a persones amb diversitat funcional i mobilitat reduïda. Els reposabraços són el resultat d’un procés de cocreació, estan fabricats a partir dels tubs d’acer inoxidable d’autobusos retirats, i estan instal·lats les estacions de metro d’Universitat i la Sagrera.

Alumnes del Grau en Disseny i del Grau en Enginyeria de Disseny Industrial d’Elisava, sota la direcció estratègica de la unitat d'innovació del Barcelona centre de Disseny (BcD), han impulsat un projecte pilot de cocreació centrat en el disseny i la creació de reposabraços pels bancs de les andanes del metro de Barcelona per a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). La iniciativa, que parteix de l’àrea d’innovació de TMB, TMBinnova i el servei d’Accessibilitat, neix amb l’objectiu de crear un objecte per a fer les estacions de metro més accessibles per a les persones amb diversitat funcional i és una oportunitat per donar resposta al Reial decret estatal i nou decret d’accessibilitat de Catalunya (pendent de publicació), on es fixa l’obligatorietat d’instal·lació d’aquesta tipologia d’elements.

D’igual manera, el projecte està emmarcat dintre d’un procés d’economia circular engegat per la mateixa TMBinnova per tal de donar ús a elements reciclats d’autobusos que ja es troben fora del servei. Aquest fet posa en valor els objectius de TMB en matèria de sostenibilitat, donant una segona vida útil a alguns dels elements de vehicles en procés de desballestament.

A més, la instal·lació d’aquest element de cocreació, arriba juntament amb la dels seients isquiàtics, elements que permeten el repòs lumbar de les persones usuàries i que també estan alineats amb el servei d’Accessibilitat Universal de Transports Metropolitans de Barcelona a l'hora de millorar el confort dels passatgers i dels equips de manteniment de Metro.

 

Els reposabraços

Els reposabraços compten amb la voluntat de donar un nou ús a productes de rebuig, ja que estan fabricats a partir dels tubs d’acer inoxidable d’autobusos ja retirats del servei. En el procés de fabricació s’han minimitzat els processos industrials per fer-lo més sostenible i garantir la mínima petjada ecològica.

Aquest prototip és universal, ergonòmic i es pot adaptar a tots els bancs de la xarxa de metros de Barcelona, independentment de la tipologia del banc —hi ha diverses tipologies de bancs—. El reposabraços estan creats amb tubs d’acer de calibre 30 per evitar el deteriorament i fer front a actes vandàlics, són no porosos (antigrafiti) i no són transmissors de corrents erràtics. El perfil del reposabraços és rodó, ja que és més còmode per l’usuari, i la superfície és rugosa per afavorir la subjecció.

A cada banc s’instal·laran dos reposabraços a una distància de 50 cm entre ells, permetent així que l’usuari s'arrepengi i s’ajudi a seure o aixecar-se. El disseny s’ha creat pensant en l’ergonomia de la mà de l’usuari i els prototips estan situats just en els bancs que queden alineats a les portes dels vagons corresponents per a usuaris amb mobilitat reduïda.

En aquest projecte hi han participat nou alumnes d’Elisava del Grau en Disseny i del Grau en Enginyeria de Disseny Industrial, tutoritzats pels professors Salva Fàbregas i Tona Monjo; Eugènia Marti, directora del Departament d’Innovació del Barcelona centre de Disseny, i els departaments d’innovació, accessibilitat i usuari de TMB.


 

Categories: 
Municipis: 
BarcelonèsBarcelona

Relacionats

Article

Cada dia es fan 220.000 desplaçaments en bici o vehicles de mobilitat personal (VMP), un 11% més que en el darrer any i un 23% més que abans de la pandèmia. Aquest increment és paral·lel a les millores i l’ampliació de la xarxa ciclista de la ciutat.

Notícia

Des de l’any 2015 les mesures que s’han impulsat per ampliar la mobilitat sostenible i reduir el nombre de vehicles que generen més emissions han aconseguit millorar la qualitat de l’aire i reduir en un 31% la contaminació ambiental. El creixement de la xarxa de carrils bici, el desplegament de la superilla, l’electrificació de vehicles municipals o l’activació de la zona de baixes emissions han demostrat l’efectivitat d’un model que prioritza la salut de les persones i la sostenibilitat mediambiental.

Article

Coincidint amb la Setmana Europea de la Mobilitat i la Setmana Europea de l’Energia Sostenible, el Parc Mòbil de la Diputació de Barcelona explica el seu compromís amb la mobilitat sostenible.

Butlletí