Nova electrolinera a Cerdanyola del Vallès

Font: AMB

19/02/2024 - 18:30

L'Àrea Metropolitana de Barcelona i l’Ajuntament de Cerdanyola del Vallès han presentat la nova instal·lació de recàrrega ràpida aquest matí al municipi. Tota l’energia dispensada per les electrolineres de l’AMB prové de fonts renovables.​

A finals del 2024, l’AMB disposarà de 102 electrolineres a la seva xarxa, 20 de les quals es posaran en marxa entre febrer i març.

L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha presentat avui dijous, 1 de febrer, a Cerdanyola del Vallès, la nova electrolinera de recàrrega ràpida que s’ha instal·lat al municipi. Es tracta d’un nou model i suposa un pas endavant en el pla d’expansió del servei Electrolineres AMB per ampliar els punts de recàrrega pública per a vehicles elèctrics de la metròpolis de Barcelona. De fet, aquest punt de recàrrega de vehicles elèctrics és el primer d’aquest pla d’expansió metropolità ubicat a l’àmbit territorial del Vallès.

En l’acte de presentació d’aquesta nova electrolinera de recàrrega ràpida (50 kW) hi han assistit l’alcalde de Cerdanyola del Vallès i vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Carlos Cordón; la regidora de mobilitat del municipi, Conchi Martínez, i la consellera delegada de Mobilitat Sostenible de l’AMB, Elisabet Latorre.

Carlos Cordón ha exposat que “des de l’Ajuntament estem molt contents de seguir avançant en favor de la mobilitat sostenible a la ciutat, sense deixar ningú enrere. Prova d’això són els metres de carril bici que s’estan guanyant al centre de la ciutat, l’aprovació de la ZBE, la pacificació de carrers com la ronda del Guinardó o la instal·lació d’electrolineres com la que presentem avui. Aquest serà el mandat de la sostenibilitat, que veurem culminat amb la posada en marxa del nou contracte de transport urbà en el qual estem treballant”.

Per la seva part, Elisabet Latorre explica que “aquesta electrolinera és un clar exemple de com l’AMB avança de forma decidida en la descarbonització de la mobilitat, un dels principals reptes actuals, i facilita a la ciutadania de la metròpolis de Barcelona alternatives més netes i sostenibles per desplaçar-se”. Latorre també recorda: “l’ambiciós pla d’expansió de punts de recàrrega de vehicles elèctrics en què estem treballant convertirà la nostra àrea metropolitana en un referent del sud d’Europa”.

 

Característiques del nou punt de recàrrega

L’electrolinera presentada avui, de 50 kW, és la quinzena de l’AMB i està finançada a través del Pla de sostenibilitat ambiental de l’AMB. S’ubica al carrer del Camp, disposa de dues places d’estacionament i tres connectors, un Mennekes (CA), un CHAdeMO (CC) i un COMBO (CC). El connector Mennenkes es pot utilitzar simultàniament amb un dels altres dos connectors de CC.

Per fer-la servir, com la resta d’electrolineres de l’AMB, cal registrar-se a l’app AMB Electrolineres. La recàrrega s’activa amb la mateixa aplicació i el temps màxim és de 30 minuts.

L’AMB també recorda que, des d’inicis d’aquest any, un cop finalitzat el període de promoció gratuït i seguint el model de tarifació de Barcelona ciutat i l’estratègia de la resta d’Europa de sostenibilitat econòmica i transició energètica, el servei d’electrolineres passa a ser de pagament.

 

Estat de l’ampliació de la xarxa d’electrolineres de l’AMB

Com ja es va anunciar el passat mes d’octubre, l’AMB crearà, al llarg del 2024, una de les xarxes metropolitanes públiques de recàrrega ràpida més extenses del sud d’Europa.

Amb aquesta estratègia, l’AMB passarà de les 15 electrolineres actuals a una àmplia xarxa de 102 electrolineres, que permetran donar servei i carregar simultàniament 367 vehicles elèctrics. D’aquestes 102, n’hi haurà 63 de recàrrega ràpida, 11 de recàrrega semiràpida i 28 de solars (les fotolineres, que són punts de recàrrega equipats amb una marquesina fotovoltaica que proporciona energia d’origen solar als vehicles elèctrics).

El desplegament d’aquesta xarxa s’està executant en els terminis previstos. L’AMB està fent actuacions en gairebé 40 ubicacions del territori metropolità i està treballant colze a colze amb Endesa per posar en funcionament 20 noves electrolineres entre els mesos de febrer i març. En el cas de Cerdanyola del Vallès, hi ha dos nous punts ràpids acabats i pendents de la connexió amb Endesa, situats al passeig de les Acàcies i a l’avinguda de Canaletes.

També s’està avançant en els projectes de 8 electrolineres vinculades al projecte d’innovació MetroCHARGE, que permetrà dispensar energia provinent de la xarxa elèctrica del metro, així com en la integració de les 28 electrolineres solars.

Durant els darrers mesos, l’AMB també ha efectuat la renovació i millora de tots els equips existents mitjançant el programa de cofinançament MOVES III, que ha permès incrementar tant la potència dels equips com la fiabilitat del sistema.

Econòmicament, l’AMB preveu que aquest pla d’expansió tindrà un cost global de quatre milions d’euros, dos milions dels quals provindran de subvencions del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER).

En finalitzar l’expansió, la pràctica totalitat de municipis de la metròpolis de Barcelona disposarà d’electrolineres. En funció de la població i extensió del terme municipal, cada municipi tindrà entre 1 i 8 electrolineres públiques metropolitanes.

 

Contribució a l’impacte ambiental

L’AMB va iniciar l’establiment de la seva xarxa d’electrolineres l’any 2015. Actualment, amb el punt de recàrrega presentat avui a Cerdanyola del Vallès, la infraestructura assoleix els 15 punts de recàrrega ràpida, que distribueixen més de 190.000 kWh cada mes i faciliten 11.000 recàrregues mensuals, segons dades del darrer trimestre del 2023.

Aquest fet, sumat a la millora de les instal·lacions gràcies al programa MOVES III, suposa multiplicar per quatre la mitjana mensual (50.000 kWh) dels darrers 2 anys. Diàriament, de mitjana, en cada punt es realitzen entre 25 i 30 recàrregues.

L’energia dispensada és energia verda certificada procedent de fonts 100 % renovables. Els prop de 200.000 kWh distribuïts cada mes suposen l’estalvi mensual d’emissions següent: 214 tones de CO2, 276 kg de NO2 i 39 kg de partícules fines.

Els 15 punts en funcionament estan ubicats als municipis de Badalona, Barberà del Vallès, Montcada i Reixac, Cerdanyola del Vallès, Sant Cugat del Vallès, Pallejà, Sant Joan Despí, Cornellà de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat, Sant Vicenç dels Horts, Sant Boi de Llobregat, el Prat de Llobregat i Gavà.

 


 

Categories: 

Relacionats

Notícia

S'ampliarà la xarxa metropolitana pública actual de 10 a 102 a finals del 2024

Notícia

El Projecte d’Impuls de la Transició Energètica a la Llar i la Indústria del Consell Comarcal del Vallès Occidental ha fet possible informar fins a 1335 comunitats de propietaris i la configuració de 4 projectes d’autoconsum compartit entre indústries.

Notícia

L’Ajuntament de Sabadell i Vimusa impulsen la rehabilitació energètica del parc públic d’habitatges.

Butlletí