El PLATER tanca el procés d'informació pública amb un elevat nivell de participació social

07/09/2026 - 14:09

El procés d’informació pública s’ha tancat amb 12.143 al·legacions rebudes

El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, a través de l’Institut Català d’Energia (ICAEN), ha iniciat el procés d’anàlisi de les al·legacions rebudes durant el procés d’informació pública del Pla territorial sectorial per a la generació elèctrica eòlica i fotovoltaica, les seves línies d’evacuació i els seus elements d’emmagatzematge (PLATER), per tal d’introduir-hi totes aquelles que siguin tècnicament viables. El tràmit d’informació pública ha estat un èxit i s’ha tancat amb 12.143 al·legacions rebudes. Aquestes al·legacions donen resposta a la voluntat de participació pública expressada des del primer moment pel Govern per a l’elaboració del PLATER, i són l’eina que permetrà ajustar els resultats, fruit de la metodologia utilitzada, a la realitat social de cada municipi.

La participació pública és una de les prioritats en l’elaboració del PLATER. Amb l’objectiu d’assolir la capacitat de generació de renovables necessària per descarbonitzar el model energètic català l’any 2050, el PLATER serà “una eina de planificació territorial que permetrà als municipis gestionar l’acollida de projectes d’energies renovables en els seus termes”, ha expressat la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque. Per això, el novembre de 2025 l’ICAEN va iniciar un cicle de presentacions de la versió preliminar del PLATER a tots els ajuntaments, consells comarcals i diputacions de Catalunya, i els va animar a elaborar les seves al·legacions per tal de millorar l’encaix de la proposta inicial a la realitat municipal tot aportant-hi aspectes locals que no quedaven recollits a les 141 capes d’informació analitzades per elaborar el document.

En aquest sentit, des de l’ICAEN es van preparar eines específiques per facilitar la presentació d’al·legacions per part del món local i adaptar els resultats preliminars del PLATER a les característiques de cada municipi. Així, es van crear les Oficines Comarcals de Transició Energètica per tal de garantir el suport tècnic als municipis més petits i amb menys recursos, i es va habilitar un visor cartogràfic perquè cada ajuntament pogués consultar i modificar la proposta inicial d’acord amb els criteris emprats. Durant el període d’informació pública s’han mantingut més de 70 reunions bilaterals amb els ajuntaments que ho van sol·licitar per resoldre’ls dubtes, així com reunions periòdiques amb els equips tècnics dels consells comarcals que donaven suport als municipis.

A més, des del mes de novembre de 2025 moltes entitats supramunicipals i corporacions locals han abordat de manera constructiva el debat sobre les al·legacions del PLATER i han facilitat la creació de taules de treball i espais de diàleg, que s’han traduït en 1.312 aportacions per part d’administracions.

Durant el període d’informació pública els ajuntaments han pogut reduir un 35% de la superfície total indicada com a prioritària per l’acollida d’energia solar fotovoltaica a cada municipi si consideraven que la zona era no apta per criteris locals. Aquesta és una de les possibilitats dels ajuntaments per proposar modificacions a la primera proposta del PLATER i adequar-la al planejament municipal en aquest tràmit d’informació pública. El document inicial preveu que cap municipi de Catalunya haurà de destinar més d’un 5% de la seva superfície a la generació d’energies renovables l’any 2050.

L’ICAEN també va presentar el PLATER a entitats de la societat catalana, i els va facilitar la informació necessària per tal que presentessin les seves al·legacions, en aquest cas més orientades cap a la metodologia d’elaboració de la proposta inicial. En conjunt, s’han rebut més de 500 al·legacions procedents d’entitats. Les restants aportacions procedeixen de la ciutadania, després que després que moltes entitats supramunicipals i corporacions locals hagin obert el debat sobre la transició energètica a la població. En aquest àmbit, l’ICAEN també ha habilitat eines per facilitar l’accés a tota la informació i la documentació necessària per participar en el tràmit.

Un cop s’hagin analitzat les al·legacions i fet les modificacions escaients al document, s’obrirà un segon procés d’informació pública, que servirà per validar els criteris locals i per actualitzar elements de la metodologia emprada, com ara l’establiment de fites temporals.

El PLATER serà una eina de planificació territorial que permetrà als municipis ordenar els projectes d’energies renovables en els seus termes. Així, per exemple, reduirà les zones on es poden instal·lar actualment les renovables a només aquelles que siguin considerades com a prioritàries, i estableix un topall màxim de potència a cada municipi.

 


 

Etiquetes: 
Categories: 

Relacionats

Article


 

La Diputació de Barcelona ha presentat el llibre Aquí i així, renovables sí. Guia per a una gestió de les energies renovables eficaç, democràtica, equitativa i amb retorn al territori, dins del cicle de presentacions Parlem de....

Notícia

La Xarxa Catalana per la Transició Energètica Justa alerta que el PLATER incompleix fins a 44 articles de diverses lleis catalanes, espanyoles i europees.

Butlletí