Font: Ajuntament de Barcelona [1] i Beteve
Sota el lema "Obrim carrers" cada primer cap de setmana de mes, diversos carrers principals de la ciutat es tallaran al trànsit i es transformaran en vies pacificades on el veïnat podrà passejar, jugar i fer vida de comunitat.
Donar prioritat als vianants i reduir la velocitat de circulació a la ciutat a 30 km/h. Aquests són els objectius de dues noves iniciatives perquè l’espai públic sigui més segur, confortable i saludable, en un nou model de mobilitat compromès amb la lluita contra la crisi climàtica que situa els desplaçaments a peu al centre de les polítiques.
La Declaració d’emergència climàtica recull una sèrie de mesures perquè els vianants siguin els protagonistes de la mobilitat a la ciutat a través de la transformació de l’espai públic en un entorn més amable, menys contaminat i més segur. La pacificació dels carrers, la implantació de les superilles o les millores dels entorns escolars són algunes de les mesures que contribueixen a canviar el model de ciutat, i a les quals ara s’afegeixen dues iniciatives més: “Obrim carrers” i “Ciutat 30”.
“Obrim carrers”
El projecte “Obrim carrers [2]” s’inspira en les mesures que s’apliquen durant el Dia sense Cotxes, que té lloc anualment en el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat i que proposa recuperar els carrers per a l’ús exclusiu dels vianants. Es tracta d’una iniciativa per visibilitzar l’impacte del trànsit a les grans ciutats, sobretot a les vies més congestionades, i que a partir del mes de febrer s’implementarà a Barcelona el primer cap de setmana de cada mes.
En concret, els dissabtes a la tarda, de les 17.00 a les 21.00 hores, i els diumenges al matí, de les 10.00 a les 15.00 hores, diversos carrers de la ciutat es tallaran completament al trànsit i estaran a disposició del veïnat perquè hi pugui passejar, jugar o fer esport o activitats comunitàries.
Pròxima edició: 7 i 8 de març. Obrim Carrers és una iniciativa que s’estendrà poc a poc per tota la ciutat, i sempre tindrà lloc el primer cap de setmana complet de cada mes!
Els objectius de la mesura són evidenciar els beneficis de la pacificació dels carrers per a la ciutadania, com la millora de la salut, l’increment dels espais de convivència i de joc o l’impuls de la mobilitat sostenible, també sensibilitzar sobre els efectes en la salut del transport motoritzat i la contaminació. Per altra banda és vol visibilitzar els usos alternatius de l’espai públic i plantejar un canvi d’hàbits pel que fa a la mobilitat, amb la promoció del transport públic o els desplaçaments a peu o en bicicleta i la reducció de l’ús del transport privat.
La mesura es va posar en marxa el dissabte 1 de febrer, en què es va tallar el trànsit al carrer Gran de Gràcia, entre la plaça de Nicolás Salmerón i el carrer de Nil Fabra, i a la via Laietana, entre les places d’Urquinaona i d’Antonio López. El primer cap de setmana de març s’hi afegiran els talls de trànsit a l’eix de la Creu Coberta – carrer de Sants, entre la plaça d’Espanya i el carrer d’Arizala, i al carrer d’Aragó, entre el carrer de Tarragona i l’avinguda Meridiana.
Els dos primers mesos d’aplicació de la mesura ja s’alliberaran 209.780 metres quadrats d’espai per a ús veïnal, i es calcula que el trànsit es reduirà en uns 100.000 vehicles. Progressivament s’aniran incorporant més vies a la iniciativa, amb l’objectiu d’arribar, a finals del 2020, a obrir a la ciutadania deu vies principals cada cap de setmana, una a cada districte.
“Ciutat 30”
Barcelona pren el repte de transformar-se en una ciutat 30, una metròpolis on la velocitat màxima de circulació dels vehicles sigui de 30 km/h. Es tracta d’una mesura necessària per millorar la seguretat dels vianants i reduir l’accidentalitat i la gravetat de les lesions. Reduir la velocitat màxima de 50 km/h a 30 km/h redueix la taxa de mortalitat en atropellaments d’un 45% a un 5%.
Els propers dos anys les vies de circulació amb límit 30 sumaran 212 quilòmetres, un 75% del total de la xarxa de circulació, amb l’objectiu que Barcelona acabi establint els 30 km/h com a velocitat general a tota la ciutat.
Les actuacions s’iniciaran als carrers de la xarxa secundària que tenen més d’un carril de circulació i seguiran amb actuacions als carrers de la xarxa bàsica. Per la xarxa secundària circulen menys vehicles, fa una funció de caràcter local i veïnal; en canvi, la xarxa bàsica està configurada pel conjunt de carrers en què es basa la mobilitat de la ciutat i, per tant, té més volum de trànsit, connecta districtes i barris i és una via de pas per al transport públic.
La transformació de carrers en vies 30 es divideix en dues fases. El 2020 al febrer es decretarà la velocitat 30 a totes les vies de la xarxa secundària de la ciutat, incloses les que tinguin més d’un carril o més d’un carril per sentit. També s’actuarà sobre la primera via de la xarxa bàsica, l’eix Creu Coberta – carrer de Sants, que es transformarà en un carrer 30.
A finals del 2020 hi haurà un total de 112 quilòmetres de carrers 30, i s’arribarà al 67,7% de la longitud total de les calçades. A més, s’aplicaran una sèrie de mesures per garantir el compliment de les normes de circulació a les vies 30, com incorporar radars, passos de vianants elevats, coixins berlinesos i senyalització.
El 2021 s’actuarà directament als carrers de la xarxa bàsica de la ciutat. Es començarà per les vies següents: via Laietana, carrer de Jordi Girona, carrer de Mandri, travessera de Gràcia, carretera del Carmel, avinguda de la Mare de Déu de Montserrat, carrer del Doctor Pi i Molist, passeig de Torras i Bages, carrer dels Almogàvers, passeig del Taulat, carrer de la Diputació i carrer del Consell de Cent. Posteriorment s’hi afegiran altres vies de la xarxa.
En total, el conjunt de carrers 30 augmentarà en 100 quilòmetres, amb els quals s’arribarà al 75% de vies amb velocitat 30 o menys a la ciutat.