Sostenible
Publicat a Sostenible (https://www.sostenible.cat)

Inici > Ultra Clean Marató: un gran repte pel medi ambient

Font: Xarxanet.org [1]

12/02/2018 - 20:55

Les entitats ambientals preparen un gran esdeveniment esportiu pel mes de maig: 7 maratons recorreran espais d'interès natural, amb l'objectiu de retirar residus abandonats i posar en valor la natura.

L'aventurer Albert Bosch [2] sol explicar com va prendre consciència sobre la necessitat de prendre's cura de la terra en fer el cim de l'Everest i descobrir que allà, al cim del món, l'envoltaven residus abandonats. Ara l'aventurer s'ha ajuntat amb la maratoneta Nicole Ribera Townsend [3] per afrontar junts el repte de recórrer Catalunya amb 7 maratons en 7 dies, amb la intenció de retirar residus, i transmetre els valors naturals de l'entorn.

L'Ultra Clean Marató se celebra del 13 al 19 de maig. Està organitzada per la Xarxa de Custòdia del Territori [4], la Xarxa de Voluntariat Ambiental [5], i l'Agència de Residus de Catalunya [6], que han volgut connectar dos dels grans esdeveniments ambientals de la primavera, el Let's Clean Up Europe [7] i la Setmana de la Natura [8], amb les curses pel territori. Let's Clean Up Europe és una iniciativa europea coordinada a Catalunya per l'Agència de Residus, que cada any mobilitza milers de persones i associacions per retirar residus abandonats. La Setmana de la Natura és la campanya amb la qual les entitats ambientals conviden a apropar-se a la natura, i implicar-se en la seva protecció.  

295,365 km per la natura

Els 295,365 km de recorregut de les 7 maratons,  connecten espais d'interès natural, especialment espais protegits a través de la custòdia del territori. Des de la serra de les Gavarres a la finca de Can Moragues a Riudarenes, protegida per la Fundació Emys a Girona; de l'Estany d'Ivars i Vila-Sana a les àrees protegides per l'Associació Trenca, a Lleida; un recorregut per les riberes del Ter des de Vic fins al Ripollès, permetrà coneixer els espais custodiats pel Centre d'Estudis dels Rius Mediterranis i per l'Associació Cea Alt Ter;  i al Pirineu entre Tremp i LLavorsí es passarà per espais custodiats per les Associació Rurbans, Boscos de Muntanya i l'Estació Biològica del Pallars Jussà; al Delta de l'Ebre el recorregut anirà des de la finca de Riet Vell de Seo Bird Life als estanys litorals de l'Ametlla de Mar, en custòdia per l'associació Paisatges Vius; es recorrerà Montserrat a través de les finques protegides de la Fundació Catalunya La Pedrera,  i finalment conclourà a Barcelona, amb una cursa que uneix Collserola, el Parc Agrari i les platges la ciutat.

En cadascun d'aquests ambients passaran els corredors i les corredores, que agafaran residus que vagin trobant, acompanyats durant trams per grups de voluntaris i voluntàries d'associacions locals i escoles. Un cop a la meta, es pesaran i tipificaran els residus, i les entitats ambientals donaran a conèixer els valors naturals dels espais. Es faran xerrades, conferències, concerts i activitats de voluntariat per tot el públic.

Esportistes i protecció de la natura

Albert Bosch i Nicole Ribera són els abanderats d'aquesta "cursa per la natura". L'objectiu és augmentar la conscienciació i mobilització ciutadana, reduir residus en espais naturals i promoure mesures de prevenció i conservació de la natura. Alhora, vol fer créixer el compromís de les persones esportistes en la cura del medi ambient, i la creació de curses solidàries i alhora sostenibles:  eco-runners [9] que busquen l'aplicació de bones pràctiques de respecte i protecció del nostre patrimoni natural.

La presentació de l'esdeveniment està prevista durant la primavera. Esportistes, entitats, i empreses que desitgin participar o donar suport a l'Ultra Clean Marató, poden contactar amb scarrera@xct.cat. [10]


 

Categories: 
Reciclatge/Residus [11]
Etiquetes: 
prevenció de residus [12]

URL d'origen:https://www.sostenible.cat/article/ultra-clean-marato-un-gran-repte-pel-medi-ambient

Enllaços
[1] http://xarxanet.org/ambiental/noticies/ultra-clean-marato-un-gran-repte-pel-medi-ambient [2] http://www.albertbosch.info/ca/home/ [3] https://www.instagram.com/itsnicoleribera/ [4] http://www.xct.cat/ca/index.html [5] http://voluntariatambiental.cat/ [6] http://residus.gencat.cat/ca/ambits_dactuacio/sensibilitzacio/ [7] http://residus.gencat.cat/ca/ambits_dactuacio/prevencio/setmana_europea/lets_clean_up_europe/ [8] http://www.setmananatura.cat/#!/llistat [9] http://www.bbc.co.uk/bbcthree/article/237c63d4-0a54-406a-ae51-ad677a872456 [10] mailto:scarrera@xct.cat [11] https://www.sostenible.cat/categories/reciclatgeresidus [12] https://www.sostenible.cat/etiquetes/prevencio-de-residus