Font: Ajuntament de Mataró [1]

S'han programat sessions formatives gratuïtes per a empreses i professionals de menjadors escolars, restauració i comerços d’alimentació per fer front a la problemàtica de les pèrdues i el malbaratament alimentari.
L’Ajuntament de Mataró posa en marxa un cicle de sessions formatives gratuïtes adreçades a tres col·lectius professionals clau en el consum alimentari de la ciutat: gestores de menjadors escolars, establiments de restauració comercial (bars, restaurants, cafeteries) i comerços d’alimentació. Es tracta d’una acció formativa emmarcada en el Pla Local de Prevenció de Residus Municipals de Mataró 2023-2030, organitzada amb la col·laboració de la FAGEM i el Gremi d’Hostaleria i Turisme de Mataró i el Maresme. Compta amb el suport de l'Agència de Residus de Catalunya i serà impartida per professionals de la Fundació Espigoladors.
Aquestes formacions tenen com a objectiu donar a conèixer la problemàtica de les pèrdues i el malbaratament alimentari i aprofundir en les especificacions de la normativa actual per tal de facilitar la seva aplicació real i pràctica en el dia a dia professional. La iniciativa també pretén donar resposta a les noves obligacions derivades de la Llei estatal de prevenció de les pèrdues i el malbaratament alimentari, que impacta directament en aquests sectors. Aquesta normativa estableix mesures concretes per reduir el malbaratament en tota la cadena alimentària i exigeix als establiments implementar plans de prevenció, protocols de donació d’excedents i accions de sensibilització. Entendre i aplicar correctament aquesta llei és clau per avançar cap a un sistema alimentari més just i sostenible.
Formació adaptada, participativa i amb aplicació directa
Un dels punts forts de les sessions és el seu enfocament pràctic i adaptat a cada sector.
En el cas de les botigues d’alimentació i petits supermercats, es realitzarà una sessió on s’exposarà el context de les pèrdues i el malbaratament alimentari en el marc, també, de la nova normativa. A la vegada, es revisaran les causes principals del malbaratament en el comerç d’aliments i es facilitaran recomanacions per tal de poder-lo prevenir i reduir.
En el cas de menjadors escolars i sector de la restauració comercial, com que la seva activitat també incorpora una etapa de transformació, la formació s’amplia i es divideix en dues sessions:
- Primera sessió: Contextualització de la problemàtica i revisió dels requisits normatius. Identificació de dubtes i recollida de necessitats específiques del sector.
- Segona sessió: Resolució de casos pràctics dissenyats a partir de les situacions reals plantejades pels participants, per trobar solucions aplicables en contextos concrets.
La formació per a professionals de menjadors escolars s’adreça tant als responsables i equips de cuina com als equips gestors del menjador (monitors i personal auxiliar de menjadors).
Per què participar-hi?
La metodologia participativa amb què s’impartiran les formacions assegura que la formació sigui útil, personalitzada i directament aplicable al dia a dia dels professionals. En finalitzar la formació, les persones assistents:
- Comprendran millor la problemàtica de les PMA i com afecta la normativa vigent a la seva activitat concreta.
- Hauran rebut recursos i exemples pràctics per fer front al malbaratament alimentari segons la jerarquia de gestió de residus alimentaris establerta per llei.
- Formaran part d’una xarxa de professionals compromesos amb la sostenibilitat comunitària de Mataró.