Aquesta setmana aprofitem les experiències innovadores de PUMA i Sanex per parlar una mica del cicle de vida de l'embalatge. Es poden dissenyar de manera més sostenible una capsa de sabates o una ampolla de sabó? Sembla que sí.
PUMA reinventa la capsa de sabates: Clever little bag
Després de pràcticament dos anys de feina, 2.000 idees i 4 prototips, PUMA ha trobat una alternativa innovadora i sostenible a la tradicional capsa de sabates. El dissenyador industrial Yves Béhar [3] els ha ajudat a aconseguir-ho, fent possible un nou concepte de capsa que redueix la quantitat de cartró en un 65% en una sola peça que resulta molt fàcil de reciclar i transportar. A més d'eliminar el paper de seda que envolta les sabates, PUMA també ha creat una bossa de PET reciclat en la qual introduir aquest nou concepte de capsa, que a més té una important funció de branding (veure vídeo [4]).
En una primera estimació, l'ecodisseny aplicat per PUMA en el seu packaging estalviarà 8.500 tones de paper, 20 milions de MJ d'electricitat, un milió de litres d'aigua, 500.000 litres de diesel, i 275 tones de plàstic. I, segurament, aquest nou disseny de capsa de sabates també resultarà un benefici econòmic per la pròpia empresa.
Tots aquests canvis s'incorporaran definitivament a partir de l'any 2011.
Sanex Zero% redueix l'ús de plàstic
Per la seva banda, Sanex Zero% ens presenta dues innovacions. En primer lloc, l'eco-pak, un nou envàs per al sabó que és biodegradable, fàcilment reciclable i que reduix en un 73% l'ús de plàstic. Aquest nou concepte d'envàs serveix per reomplir l'ampolla quan el sabó s'esgota, fent possible la seva reutilització i l'estalvi associat de consum de plàstic.
D'altra banda, Sanex Zero% prescindeix d'ingredients químics innecessaris que poden provocar irritacions o alèrgies sobre la pell, amb el lema "Menys és més".
Per avalar el seu bon comportament ambiental, aquest producte compta amb una Ecolabel europea. Aquesta eco-etiqueta certifica Sanex Zero% com un producte biodegradable, amb un impacte mínim sobre els ecosistemes aquàtics i que a més redueix la generació de residus.
Aquest nou concepte de sabó i packaging ja es pot trobar a qualsevol supermercat o drogueria.
En definitiva, dos productes molt diferents que han reinventat els seus envasos, redissenyant-los de manera sostenible: menys materials necessaris, més facilitat en el seu transport i reciclatge, i a la llarga, menys despeses.
El packaging és un gran repte dels productes i serveis actuals: si una ampolla de sabó o una capsa de sabates poden evolucionar vers models menys impactants i saludables, per què no ho poden fer altres envasos? Tot és posar-s'hi, dedicar-hi recursos, convertir-ho en una prioritat i comunicar-ho bé. La resta funciona sol: nosaltres, els consumidors, els comprarem i valorarem.
--
També a Sostenible.cat...
Especial Ecodissenys, innovació i creativitat al servei de la sostenibilitat [5]
Adjunt | Mida |
---|---|
El nou concepte de capsa de sabates de PUMA [8] | 8.17 KB |