Font: Ajuntament de Vilanova i la Geltrú i Canal Blau
La nova licitació inclou el canvi de tots els contenidors i vehicles, l'ampliació de personal i nous serveis.
Vilanova i la Geltrú comença el procés per renovar totalment la recollida d'escombraries i la neteja viària. El Ple ha aprovat les condicions de licitació d'aquests dos serveis. Els trets més destacats de la nova contractació seran, pel que fa a la recollida de la brossa, la renovació total dels vehicles i dels contenidors, l'adequació del material i del personal a les necessitats reals de la ciutat, la gestió amb criteris d'eficiència i la posada en marxa de la recollida porta a porta per a tots els establiments comercials i empreses del municipi.
L'alcalde de VNG, Juan Luis Ruiz, explica que “estem parlant d'un contracte de 100 milions d'euros per vuit anys, per tant, és una aposta claríssima”. Amb la nova contractació, “es renovarà absolutament tot. Es renovaran tots els contenidors, per tant, seran contenidors nous, accessibles. La maquinària, evidentment, també serà nova” avança l'alcalde, “incorporant criteris de sostenibilitat, d'accessibilitat i també qüestions tecnològiques avançades per tenir un millor servei, un millor control del servei”.
Pel que fa a la neteja viària, s'ampliarà el personal, es recuperaran serveis i es disposarà també de nova maquinària. El fet d'incloure en un mateix contracte la recollida d'escombraries i la neteja ha de permetre una gestió més eficient d'ambdós serveis, fins ara prestats per empreses diferents.
La licitació està dividida en quatre lots. El primer lot inclou la neteja viària i la recollida d'escombraries i té una durada prevista de vuit anys; el segon, la gestió de les deixalleries; el tercer, les recollides concertades de mobles, poda, tèxtil i oli vegetal. Aquests dos lots tenen una durada prevista de quatre anys. El quart lot es destina a les accions comunicatives per a la implantació del nou model.
Uns serveis adaptats a les necessitats actuals de la ciutat
El primer lot, que integra la recollida i la neteja viària, proposa un servei conjunt per tal d'optimitzar maquinària i personal i guanyar en eficiència. Els nous vehicles seran tecnològicament avançats i se'n podrà fer seguiment per GPS per optimitzar les rutes. A més, es valorarà que siguin de zero emissions.
La renovació dels contenidors permetrà implantar un únic model a tota la ciutat, fet que simplificarà les tasques de manteniment i reparació, actualment dificultades per l'antiguitat i varietat de models. Els nous contenidors hauran de ser adaptats i accessibles per a tothom. Quant a nombre i ubicació, es mantindran els punts actuals, tot i que l'Ajuntament preveu eliminar progressivament els contenidors soterrats encara existents.
Recollida porta a porta per establiments i activitats econòmiques
La implantació del porta a porta comercial és un dels aspectes més destacats del nou servei. Després d'un estudi detallat sobre les deixalles generades pels establiments comercials i altres activitats econòmiques, el plec estableix un model de recollida personalitzada per a la majoria d'aquests negocis. Això ha de contribuir a descongestionar les àrees de contenidors situades al voltant del centre, sovint saturades amb residus comercials. “Millorarà molt la imatge de la ciutat perquè evidentment no podran utilitzar els contenidors del carrer” diu Juan Luis Ruiz, “aconseguirem dos objectius, fer un major reciclatge i una millor recollida selectiva, que és un dels objectius que ens marquem en aquesta nova licitació, i, evidentment, tenir una ciutat més neta”.
Altres elements destacats que incorpora la licitació són la implantació d'illes de contenidors de totes les fraccions a les urbanitzacions periurbanes, amb augment de la freqüència de les recollides, així com la recollida d'abocaments a les zones no urbanes i rurals. També s'afegeix a les condicions de la contractació els serveis de recollida selectiva per mercats i esdeveniments.
Pel que fa a la neteja viària el plec de condicions planteja l'ampliació del personal, la recuperació de serveis i nova maquinària. “Hi haurà un nou servei que també està perdut, que és el servei de la neteja de les pintades a les façanes, aquest també és un servei que es recuperarà” anuncia l'alcalde. Amb la nova gestió a més de recuperar el servei de neteja de pintades, s'incorpora el reforç de tardor i l'increment de personal per la neteja de les platges, a l'estiu.
Millores a la deixalleria i servei reservat a empreses d'inclusió
El lot que inclou la gestió de les deixalleries preveu l'ampliació dels punts d'atenció de la deixalleria mòbil, la implantació de punts de recollida fixos i, com a novetat, un servei de desballestament.
El compromís social es reflecteix en la reserva del lot 3 a empreses d'inserció i que promoguin l'ocupació entre col·lectius vulnerables. El servei de recollida concertada de mobles i voluminosos, restes de poda, tèxtil i oli vegetal està reservat a aquest tipus d'entitats.
Una nova etapa en la gestió dels residus i la neteja de l'espai públic
El nou servei s'alinea amb cinc grans objectius que giren al voltant de la sostenibilitat, la innovació i la inclusió. Per una banda, es vol millorar la recollida selectiva, amb sistemes com el porta a porta comercial. També destaca la incorporació de tecnologia intel·ligent —GPS, sensors i plataformes digitals— per fer un seguiment dels serveis.
El nou contracte posarà fi a la situació actual: la recollida d'escombraries prové d'una licitació del 2010, prorrogada reiteradament, mentre que la neteja viària es va municipalitzar per compensar les mancances del model anterior. Ara, l'Ajuntament fa una aposta ferma per un model integrat, eficient, socialment responsable i ambientalment sostenible. Juan Luis Ruiz recorda que es tracta d'un servei “que està molt precaritzat, que ja fa vuit anys que s'ha acabat el contracte, que està en pròrroga forçosa i que calia afrontar una renovació integral i això és el que hem fet”.
Es tracta del contracte més important de l'Ajuntament pel que fa a volum econòmic. Està previst per a una durada de vuit anys i supera els 100 milions d'euros. Les bases de la licitació busquen una empresa que garanteixi un servei de qualitat, valorant aspectes com les aportacions en campanyes de sensibilització, la dotació d'infraestructures, l'oferta de nous serveis o les millores en els ja existents.
A més, es potenciaran els canals bidireccionals amb la ciutadania, així com la transparència i l'accés a la informació.
Desplegament progressiu del nou model
El desplegament del nou servei es farà en dues fases. La primera, de caràcter transitori, tindrà una durada màxima de deu mesos i servirà per fer la substitució progressiva de tota la infraestructura (contenidors, maquinària i vehicles), per arribar a la segona fase, que és on tot el servei ofert ja serà operatiu.
El contracte contempla la possibilitat d'ampliar el servei fins a un 20% si les necessitats de la ciutat ho requereixen.