Maó aprova el Pla de Gestió Sostenible de l’Aigua i el Pla de Sequera

28/08/2026 - 08:00

Les mesures inclouen protocols d’actuació immediata en situacions d'escassetat i objectius a llarg termini per reduir el consum d’aigua.

Maó, 8 de juliol de 2026. L'Ajuntament de Maó ha aprovat inicialment el Pla de Gestió Sostenible de l’Aigua i del Pla d'Emergència de Sequera. Amb aquestes dues eines, el Consistori es dota d'un marc normatiu i operatiu per protegir els recursos hídrics locals, optimitzar-ne l'ús i anticipar-se a futures situacions d'escassetat. Concretament, els dos plans aprovats suposen una actualització dels plans existents per adaptar-los a la realitat actual, a la vegada que s’està fent feina amb el reglament municipal del Cicle integral de l’Aigua. L'objectiu principal d'aquesta doble planificació és garantir el proveïment d'aigua a la població a llarg termini, minimitzant la pressió sobre l’aqüífer i adaptant el municipi als efectes de la sequera.


El Pla de Gestió Sostenible de l’Aigua, un full de ruta per garantir l’abastiment

Per una banda, el Pla de Gestió Sostenible de l'Aigua – amb horitzó fins a l’any 2033 - defineix les línies estratègiques que seguirà el municipi en els pròxims anys per garantir l'abastiment del municipi i protegir els seus aqüífers. Entre les accions principals, destaquen la modernització de la xarxa per reduir fugues i millorar el funcionament de la xarxa; el foment de l’aigua regenerada així com les campanyes de conscienciació per a sensibilitzar ciutadania i visitants que l’aigua és un recurs escàs.

La gran novetat d'aquesta actualització respecte al document de 2022 és el canvi de model en el subministrament. Mentre que fa quatre anys l'estratègia es basava en la cerca de nous pous, el pla actual introdueix una futura Planta Dessalinitzadora de la zona de Llevant de Menorca. No obstant, donat que els terminis de la planta són a llarg termini, Maó ha dissenyat una mesura d'emergència local a curt termini que consisteix en la instal·lació d'una dessalinitzadora modular provisional a Cala Figuera, per assegurar el subministrament immediat. 

L'estratègia de l’Ajuntament ha passat d'una declaració d'intencions a un marc normatiu coercitiu i executiu. D’aquesta manera, amb l’aprovació del nou Reglament-Ordenança Municipal de l’Aigua, el Consistori disposa ara de capacitat sancionadora directa i base legal per obligar a instal·lar dispositius d'estalvi en noves construccions. Així mateix, s’aplicarà una fiscalitat més rígida, amb nous trams tarifaris progressius que penalitzaran els consums excessius. A més el PGSA contempla les campanyes de cerca de fuites en la xarxa. En aquest sentit, serà obligatori instal·lar comptadors intel·ligents amb telecontrol per a tots els grans consumidors municipals (aquells que superin els 1.000 m³ per trimestre), permetent una monitorització en temps real.


Pla de Sequera

Per altra banda, l’Ajuntament de Maó ha aprovat inicialment l’actualització del Pla municipal d’emergència per sequera, un instrument per a la gestió de situacions d’escassetat que té com a objectiu reduir la demanda per assegurar l'aigua de la població mitjançant accions que s'endureixen segons l'escenari:

  • Prealerta (Prevenció): Campanyes de foment de l'estalvi i organització interna.
  • Alerta (Restricció): Primeres limitacions en l'ús de l'aigua per garantir l'abastament a curt termini. Es restringeixen els usos no essencials (com el reg de jardins o l'ompliment de piscines) i s'intensifica el control sobre els grans usuaris.
  • Emergència (Excepcionalitat): Limitacions severes i, en cas de situació extrema, aplicació de talls temporitzats i racionaments del subministrament, recorrent a vies alternatives d'abastament si cal.

Per tal de gestionar els citats escenaris, el Pla de Sequera disposa d’una estructura de control, formada per comissions de seguiment i de control operatiu, dirigides pel propi Ajuntament en coordinació amb altres administracions i agents implicats.

Així, la comparació del Pla de Sequera ara aprovat inicialment, en relació al Pla anterior - de l’any 2017 – es diferencia pel què fa els mecanismes d’activació de mesures, un major seguiment de consums, més concreció dels protocols d’actuació i la millora els mecanismes de coordinació operativa.
 


 

Municipis: 
Categories: 

Relacionats

Notícia

L’Oficina d’assessorament per a la gestió municipal de l’aigua ofereix suport tècnic i estratègic als municipis de fins a 20.000 habitants per millorar la gestió del servei públic de l’aigua i reforçar la seva resiliència davant el canvi climàtic.

Notícia

L’Ajuntament de Manacor, mitjançant la SAM, ha invertit més d’un milió d’euros en la modernització dels comptadors d’aigua, que permeten lectures remotes diàries, detectar fuites i avançar cap a una gestió més eficient i sostenible de l’aigua

Article

L’actuació combina patrimoni i sostenibilitat per fer un ús més eficient de l’aigua en un context de sequera i canvi climàtic.

Butlletí