La primera guia dels boscos de les Illes Balears

Font: CAIB

19/02/2021 - 09:23

El servei de Gestió Forestal del Consell Insular de les Illes Balears ha elaborat un lot de recursos educatius sobre les principals formacions vegetals de les Illes Balears adreçat a complementar l’educació dels alumnes en matèria mediambiental.

El document es complementa d’altres recursos educatius per divulgar els beneficis ambientals, econòmics i socials dels boscos

Sota el nom Guia dels Boscos de les Illes Balears – Materials educatius- , els tècnics del servei i de Xarxa Forestal han publicat un document que presenta la informació bàsica sobre els tipus de boscos més presents a les Illes Balears.

L’objectiu d’aquesta guia és donar a conèixer la importància d’aquests ecosistemes biològics, ja que la superfície forestal cobreix un 45% de la superfície de les Illes Balears, és a dir prop de 220.780 hectàrees. Així, es detalla la distribució dels pinars, ullastrars, savinars i alzinars arreu de l’arxipèlag i altres formacions vegetals que configuren alguns paisatges forestals més representatius de les Illes Balears com són les carritxeres, la vegetació de ribera i les comunitats de penyal riques en endemismes.

La guia també detalla els desequilibris als quals es veuen sotmesos els boscos, ja sigui per causes naturals, com les plagues; o humanes, com l’abandó del camp i en conseqüència, el menor aprofitament de fusta. Per fer front a aquest canvi d’usos i a les conseqüències del canvi climàtic, la guia exposa els reptes que planteja la gestió forestal de cara la conservació d’aquests ecosistemes.

A més de les explicacions teòriques, la guia inclou una proposta d’activitat adaptable a diferents espais forestals de les Illes per poder aprendre in situ sobre els boscos. La publicació es complementa amb un seguit de diapositives com a suport de les explicacions teòriques i un conjunt de pòsters dels cinc boscos més presents a les Illes Balears.


 

Municipis: 
Balears
Etiquetes: 

Relacionats

Notícia

La seixantena d'assistents van participar en diversos tallers i activitats com la construcció de caixes nius per a ocells o una passejada per l'entorn fluvial dels rius Gurri i Mèder

Notícia

Sant Vicenç de Montalt ha continuat desenvolupant durant el període 2025-2026 diferents actuacions de millora, consolidació i ampliació del Jardí de la Biodiversitat, situat al parc de la Riera del Gorg, entre el camí de la Puntaire, el carrer de la Coma de Bo i la rotonda de l’autopista.

Article

Noves eines per a la custòdia fluvial a Catalunya: guia pràctica i manual d’indicadors. 

L’experiència de deu anys de cogestió dels rius i rieres del nostre territori es condensen en les pàgines de la nova «Guia pràctica de la custòdia fluvial a Catalunya» publicada conjuntament per l’ACA i la XCN.

Butlletí