“Bosc de Dades” a Mataró

04/06/2026 - 09:01

Neix “Bosc de Dades”, un projecte participatiu per mesurar la qualitat ambiental de Mataró

El projecte té per objectiu d’impulsar la ciència ciutadana i apropar la tecnologia ambiental a la ciutadania i als centres educatius. La iniciativa permetrà construir i utilitzar sensors de codi obert per mesurar indicadors com la qualitat de l’aire o el soroll urbà, promovent la participació activa, l’educació ambiental i la generació de dades obertes sobre l’entorn urbà.

L’Ajuntament de Mataró i TecnoCampus han posat en marxa el projecte “Bosc de Dades”, una iniciativa de ciència ciutadana que combina tecnologia oberta, educació ambiental i participació comunitària amb l’objectiu de construir una xarxa ciutadana de monitorització ambiental a la ciutat. Aquesta xarxa col·laborativa permet que estudiants, docents i veïns construeixin, instal·lin i gestionin els seus propis sensors per mesurar la qualitat de l’aire i el soroll urbà.  

“Bosc de Dades” vol anar més enllà del concepte tradicional de smart city per avançar cap a una ciutat amb una ciutadania activa i implicada en la generació i interpretació de dades ambientals. La iniciativa utilitza sensors de codi obert i eines digitals accessibles per transformar dades ambientals invisibles en coneixement compartit i accions de sensibilització.  

Aquesta xarxa ciutadana té diversos objectius: fomentar la cultura científica i tecnològica, promoure l’educació ambiental, generar dades obertes sobre la qualitat ambiental de la ciutat i impulsar processos participatius vinculats a la sostenibilitat i la salut urbana. També busca apropar la tecnologia a la ciutadania des d’una perspectiva pràctica i educativa.  

Aquest projecte s’integra en la xarxa internacional Sensor.Community, fet que permet que les dades recollides a Mataró formin part d’un mapa mundial d’accés lliure. Així mateix, a nivell pedagògic s’estan desenvolupant situacions d’aprenentatge específiques perquè els instituts de Mataró treballin amb dades reals a les assignatures de ciències i tecnologia, fomentant l’esperit crític. 

El projecte compta amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona i el projecte EDINT (Espais de Dades per les Infraestructures Urbanes Intel·ligents), projecte de la FEMP. 

 


 

Municipis: 
MaresmeMataró

Relacionats

Article

La Regidoria de Sostenibilitat de l'Ajuntament de Malgrat de Mar engega un projecte d'observatori ciutadà de papallones urbanes

Article

Mataró es converteix en el quart municipi espanyol, i el segon de Catalunya, en adherir-se al Plant Based Treaty

Article

S'han programat sessions formatives gratuïtes per a empreses i professionals de menjadors escolars, restauració i comerços d’alimentació per fer front a la problemàtica de les pèrdues i el malbaratament alimentari.

Butlletí