Font: Ajuntament de Barberà del Vallès [1]
A principis d’any, es va demanar a la Diputació de Barcelona un estudi sobre la qualitat de l’aire, concretament del diòxid de nitrogen (NO2) a Barberà del Vallès.
Aquest estudi es va dur a terme el mes de maig, instal·lant 20 captadors passius de NO2 repartits pel municipi, tal com es va informar a través dels mitjans municipals el passat 14 de maig [2].
Els resultats de l’estudi donen uns valors d’estimació anual de NO2 més elevats en carrers amb intensitat de trànsit més altes, com a la carretera N-150, i els valors d’estimació anual més baixos es localitzen en les zones més allunyades del trànsit rodat i més ventilades, com el Parc del Bosc de Can Gorgs.
Plànol de l'estimació anual mitjana de NO2
Distribució dels punts de mostreig per rang de concentració al municipi
Segons la normativa espanyola “Reial Decret 102/2011 de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l’aire”, només en dos captadors se supera el límit anual de 40µg/m3, sent els situats a la carretera N-150, donant resultats de valors d’estimació anual entre 45 i 46 µg/m3.
Si mirem la normativa de la Unió Europea “Directiva (UE) 2024/2881 del Parlament Europeu i del Consell d'Europa, de 23 d’octubre de 2024, sobre la qualitat de l’aire ambient i una atmosfera més neta a Europa”, el límit anual està en 20 µg/m3, amb aquest valor només dos captadors donen el valors d’estimació anual dins de la normativa, sent els ubicats al parc del bosc de Can Gorgs i al carrer Santa Leocàdia, donant valors d’estimació anual de 20 µg/m3.
Els nivells guia recomanats per la OMS són de 10 µg/m3 i amb els valors obtinguts a l’estudi, podem dir que estem lluny d’aconseguir aquest valor límit anual. La mitjana d’estimació anual de tot el municipi és de 28 µg/m3.
A nivell tècnic, s’està treballant en diferents línies d’actuació descrites al Pla de Transició Energètica (PTE) i al Pla Local d’Adaptació al Canvi Climàtic (PLACC), aprovats definitivament el març del 2025, com:
- La implantació de la zona de Zona de Baixes Emissions per reduir la contaminació de NO2 ja que, com demostra aquest estudi, la zona amb més trànsit és la zona amb més contaminació de NO2.
- La renovació de la flota de l’Ajuntament per vehicles menys contaminants retirant els més antics. Aquest any s’han renovat 5 vehicles.
- La inclusió de criteris de vehicles eficients en els plecs de contractació pública. Consisteix en incloure en les noves contractacions clàusules per la utilització de flota menys contaminant.
- La implementació de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics. Actualment, tenim 3 punts en funcionament i un punt pendent d’acabar la instal·lació. Amb aquesta actuació, l’Ajuntament vol reforçar la substitució progressiva de vehicles.
Per poder comprovar l’eficàcia d’aquestes actuacions, hi ha instal·lats actualment 2 sensors de mesura de qualitat de l’aire, el sensor de qualitat de l’aire de la xarxa de la Generalitat i s’ha demanat a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, una estació de qualitat de l’aire mòbil per fer un estudi més exhaustiu.
