Hauran de ser elèctrics, híbrids, de gas liquat del petroli (GLP) o de gas natural comprimit (GNC), per reduir la contaminació atmosfèrica
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha anunciat que la Generalitat està preparant un decret per instar les administracions públiques a adquirir vehicles nets. Es tracta d’una mesura per ambientalitzar les flotes a través de la compra pública verda [2] i contribuir a la millora de la qualitat de l’aire. D’aquesta manera, les administracions, quan hagin de comprar vehicles, hauran de ser elèctrics, híbrids, de gas liquat del petroli (GLP) o de gas natural comprimit (GNC). Només s’establiran exempcions per causes justificades.
Rull ho ha explicat al Parlament, aquest 5 de maig, durant una interpel·lació centrada en la reducció de la contaminació atmosfèrica a la conurbació de Barcelona. Una altra de les mesures que aplicarà el Departament de Territori i Sostenibilitat, ha avançat, és que es modificaran “les bonificacions als peatges de la nostra titularitat per deixar d’afavorir els cotxes dièsel”, que emeten més diòxid de nitrogen (NO2) que els de gasolina. Un 25% menys de cotxes el 2025.
Actualment aquests peatges ofereixen bonificacions als cotxes menys contaminants a través del portal EcoviaT [3], basades en les emissions de diòxid de carboni (CO2), principal gas causant del canvi climàtic. En breu, però, els descomptes inclouran el factor de la contaminació local i es tindran també en compte les emissions de NO2. Aquesta actuació s’afegeix a la que ja s’aplica en aquestes vies des del mes de setembre passat per als cotxes elèctrics, que poden circular-hi gratuïtament. El conseller s’ha compromès a abordar amb els ajuntaments i les entitats supramunicipals la restricció del trànsit de vehicles contaminants a les zones de protecció especial de l’atmosfera. “El repte”, ha manifestat, “és reduir entre un 25 i un 30% el nombre de vehicles que entrin a l’àrea metropolitana de cara a l’any 2025. Volem menys cotxes i que siguin més nets”. També amb aquestes administracions caldrà delimitar les Zones Urbanes d’Atmosfera Protegida (ZUAP) que, tot i ser de competència local, caldrà coordinar amb els accessos a les ciutats.