Sostenible
Publicat a Sostenible (https://www.sostenible.cat)

Inici > Nou Pla de Mobilitat Urbana Sostenible a Vilanova i la Geltrú

Font: Ajuntament de Vilanova i la Geltrú

28/11/2025 - 10:00

El Ple municipal debat avui dilluns el model de mobilitat a VNG per als pròxims anys.

El Ple municipal de Vilanova i la Geltrú porta a aprovació avui dilluns el nou Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS), el full de ruta que ha de guiar les polítiques de mobilitat de la ciutat fins al 2032. El document proposa un canvi de model cap a una mobilitat més saludable, segura i sostenible, que prioritzi els desplaçaments a peu, en bicicleta i en transport públic, i redueixi l'impacte ambiental del vehicle privat.

El pla, que s'ha elaborat en coherència amb els objectius europeus i la Llei catalana de Mobilitat, estableix 53 actuacions concretes per millorar la mobilitat urbana en els pròxims sis anys. Entre les principals línies i propostes d'actuació hi ha la voluntat de potenciar el canvi de model i promoure majors espais per a vianants i altres formes de mobilitat sostenible en detriment de la mobilitat privada.


Diagnosi: una ciutat que vol reduir la dependència del cotxe

L'anàlisi prèvia realitzada pel PMUS constata que la majoria dels desplaçaments a VNG (un 82%) són interns dins del municipi i que el vehicle privat concentra prop del 28% dels moviments, mentre que el transport públic només en representa el 0,7%. Tot i això, el pla destaca un increment molt notable de l'ús de la bicicleta i dels vehicles de mobilitat personal, amb un creixement d'entre el 150% i el 300% respecte al pla anterior. El document també assenyala que gairebé el 60% de les voreres no arriben a l'amplada mínima recomanada i que cal millorar la connectivitat entre el centre i els barris perifèrics.

En transport públic, s'hi detecta bona cobertura territorial però recorreguts massa llargs i un 45% de parades amb mancances d'accessibilitat. En canvi, el trànsit privat concentra els principals punts de congestió a les entrades i a la ronda d'Europa. Per això es proposen actuacions de pacificació del trànsit, noves infraestructures per a la mobilitat activa i actuacions per millorar la seguretat viària i l'accessibilitat per a vianants.


Millorar el transport públic

Sobre el transport públic, el PMUS planteja reestructurar la xarxa d'autobusos urbans, reduint recorreguts i millorant les freqüències, especialment en caps de setmana. També preveu l'ús de vehicles més sostenibles i la instal·lació de parades accessibles amb millor informació a l'usuari.

En matèria de trànsit, el document aposta per ampliar la Zona 30 a tot el nucli urbà i avançar cap a la futura zona de baixes emissions (ZBE), en compliment de la normativa estatal. A més, proposa més aparcaments dissuasius als accessos, reducció de places en superfície al centre i zones de càrrega i descàrrega més eficients.

El nou pla proposa ampliar voreres i crear plataformes úniques per millorar l'accessibilitat universal, impulsar itineraris segurs per a vianants i bicicletes i desenvolupar un Pla Director de la Bicicleta que ampliï la xarxa ciclista fins als 20 km l'any 2032. També inclou la creació de camins escolars segurs i campanyes per fomentar els desplaçaments a peu.


Objectius i impacte previst

L'objectiu del pla és que, l'any 2032, el transport privat redueixi el seu pes del 28% al 23% dels desplaçaments interns, i que els modes actius i el transport públic arribin al 76% del total. També preveu una reducció del 50% dels accidents amb víctimes i una disminució de les emissions contaminants.

El PMUS preveu una inversió global de 10,9 milions d'euros fins al 2032, amb una primera fase (2026–2029) centrada en infraestructures per a vianants i bicicletes, i una segona (2029–2032) orientada a la consolidació de la xarxa i la implantació de noves mesures de mobilitat sostenible.

Els objectius diferenciats entre els plans de mobilitat de 2015 i els actuals és que abans acostumaven a centrar-se en la gestió del trànsit, la regulació d'aparcaments i millores d'infraestructura viària, en canvi, ara els plans incorporen la descarbonització, el canvi modal en el transport, normes per a micromobilitat, els vehicles de mobilitat personal, desplegament d'infraestructura de punts de recàrrega i zones de baixes emissions, en compliment de les normatives, europees, estatals i autonòmiques.

Amb aquest nou instrument, Vilanova i la Geltrú reafirma la seva aposta per una ciutat més verda, segura i connectada, on la mobilitat sigui una eina de cohesió social i de qualitat de vida per a tota la ciutadania.


 


 

Categories: 
Mobilitat [1]
Municipis: 
Garraf›Vilanova i la Geltrú
Etiquetes: 
Pla de Mobilitat Urbana [2]
mobilitat sostenible [3]

URL d'origen:https://www.sostenible.cat/article/nou-pla-de-mobilitat-urbana-sostenible-a-vilanova-i-la-geltru

Enllaços
[1] https://www.sostenible.cat/categories/mobilitat [2] https://www.sostenible.cat/etiquetes/pla-de-mobilitat-urbana [3] https://www.sostenible.cat/etiquetes/mobilitat-sostenible