Sostenible
Publicat a Sostenible (https://www.sostenible.cat)

Inici > En comunitat tenim més energia

Font: Consell Comarcal del Vallès Occidental [1]

04/06/2025 - 09:23

“En comunitat tenim més energia”: el Consell Comarcal impulsa accions per fomentar les comunitats energètiques al Vallès Occidental

L’Oficina de Transformació Comunitària del Vallès Occidental [2] ofereix assessorament integral i informació ciutadana per impulsar projectes locals d’energia compartida, amb el suport dels fons Next Generation EU.

Amb l’objectiu de facilitar la transició cap a un model energètic més just, sostenible i arrelat al territori, el Consell Comarcal del Vallès Occidental posa en marxa la campanya “En comunitat tenim més energia”, una iniciativa que aglutina accions d’informació i suport per a la creació de comunitats energètiques locals a la comarca.

En un context de crisi climàtica i incertesa energètica, aquesta campanya esdevé una eina per empoderar la ciutadania, les administracions i les entitats del territori en la generació i gestió col·lectiva d’energia renovable. Les comunitats energètiques són agrupacions voluntàries que permeten produir, gestionar i consumir energia de manera col·laborativa, fomentant la sobirania energètica i la cohesió social.

 

Una oficina al servei de la transició energètica

Aquest conjunt d’actuacions es canalitza a través de l’Oficina de Transformació Comunitària del Vallès Occidental, punt de referència per a la ciutadania i els municipis en la promoció de projectes d’energia compartida. L’Oficina ofereix:

- Assessorament tècnic, jurídic, social, econòmic i administratiu, adaptat a les diferents fases i necessitats de cada projecte.

- Accions de sensibilització i divulgació, mitjançant sessions informatives, materials didàctics i tallers oberts a la població.

- Acompanyament personalitzat a iniciatives noves o ja existents, afavorint la creació de xarxes de cooperació territorial.

Aquestes actuacions compten amb el finançament de l’Instituto para la Diversificación y el Ahorro de la Energía (IDAE), en el marc del Programa CE Oficinas, dins la Component 7 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, amb el suport dels fons Next Generation EU.

 

Accions informatives a Terrassa durant la Setmana del Medi Ambient

Per donar a conèixer aquesta iniciativa i apropar el model de comunitats energètiques a la ciutadania, s’ha organitzat un calendari d’accions informatives a Terrassa durant el mes de juny:

  • 5 i 6 de juny – Accions de sensibilització als mercats municipals de la ciutat.
  • 8 de juny – Participació a la fira Activa’t amb un estand informatiu i activitats divulgatives.
  • 9 de juny – Xerrada oberta sobre comunitats energètiques en el marc de la Setmana del Medi Ambient.

Aquestes accions permetran informar la ciutadania sobre els beneficis de les comunitats energètiques i les eines disponibles per posar-les en marxa al territori. Properament es programaran més accions en altres municipis de la comarca.

 

Un mapa interactiu per conèixer el potencial fotovoltaic de la comarca a les cobertes

Una de les eines destacades per dinamitzar la implantació de comunitats energètiques és el mapa interactiu de potencial fotovoltaic i consum elèctric dels municipis del Vallès Occidental [3], publicat pel Consell Comarcal,  on es pot consultar i comparar el potencial de generació solar fotovoltaica de les cobertes dels edificis i el consum elèctric anual a nivell de municipi. Impulsar la implantació de fotovoltaica a les cobertes ajuda a implementar un model energètic comarcal més sostenible i dona oportunitats per a la participació col·lectiva en la generació distribuïda de l’energia.

 


 

Categories: 
Energia [4]
Municipis: 
Vallès Occidental›Terrassa
Etiquetes: 
comunitats energètiques [5]

URL d'origen:https://www.sostenible.cat/article/en-comunitat-tenim-mes-energia

Enllaços
[1] https://www.consellvallesoccidental.cat/noticies/ [2] https://www.consellvallesoccidental.cat/wp-content/uploads/TripticCE_web_a4.pdf [3] https://www.consellvallesoccidental.cat/noticies/el-consell-comarcal-publica-un-mapa-interactiu-de-potencial-fotovoltaic-a-les-cobertes-i-consum-electric-dels-municipis-del-valles-occidental/ [4] https://www.sostenible.cat/categories/energia [5] https://www.sostenible.cat/etiquetes/comunitats-energetiques