Font: Betevé
Durant els mesos de la crisi sanitària per la covid-19 es van impulsar diverses mesures municipals per fomentar la mobilitat sostenible i garantir la distància de seguretat. A partir del setembre es posaran en marxa més actuacions per seguir incrementant l’espai públic per als vianants i ampliar els carrils bus i els corredors bici. També es mantenen 34 dels 60 carrers delimitats com a itineraris segurs temporals que es van obrir durant el desconfinament i alguns, com la via Laietana, s’incorporaran al programa “Obrim carrers”, que es reactivarà a la tardor.
La inversió municipal per incrementar els espais per desplaçar-se a peu i en bici i la xarxa de bus de la ciutat serà de 2,17 milions d’euros, i l’espai per als vianants augmentarà amb:
- L’ampliació de les voreres, un total de 2.850 metres quadrats, a la ronda de la Universitat i el carrer de Pelai.
- L’eixamplament de l’espai per als vianants a la cruïlla dels carrers de Rocafort i del Consell de Cent, amb 17 metres quadrats d’espai verd, mobiliari i elements de joc.
Per millorar la xarxa de bus es faran actuacions als accessos de les estacions de Sants, del Nord i de Sant Andreu Arenal i es faran quatre actuacions en carrils bus:
- Avinguda d’Esplugues: creació d’un carril bus d’entrada a la ciutat.
- Avinguda Diagonal, de Pius XII a Zona Universitària: creació d’un segon carril bus de sortida de la ciutat.
- Avinguda Diagonal, de la plaça de Francesc Macià al carrer de Sardenya: ampliació dels carrils bus en tots dos sentits.
- Gran via de les Corts Catalanes, de passeig de Gràcia al carrer de la Marina: creació d’un segon carril bus al tronc central.
S’habilitaran 8 quilòmetres més per anar en bici. En concret:
- Un carril bici unidireccional al lateral de mar del carrer d’Aragó, de 4,8 quilòmetres.
- Dos corredors bici en ambdós sentits al passeig de la Zona Franca, d’1,6 quilòmetres per sentit.
Es mantenen una trentena d’itineraris segurs
Durant la crisi de la covid-19 s’ha actuat en més de 500.000 metres quadrats d’espai públic per poder passejar i fer esport amb prou distància de seguretat. Són itineraris segurs que garanteixen una amplada de pas d’un mínim de 4 metres i que faciliten l’accés a equipaments com mercats, centres sanitaris o parcs. Després d’avaluar els itineraris més utilitzats, es mantindran 34 dels 60 que es van obrir i s’hi restringirà la circulació de vehicles durant unes hores al dia.
“Obrim carrers” torna a la tardor
A partir del setembre, els caps de setmana es tornarà a tallar el trànsit en diferents vies principals per destinar l’espai a la ciutadania. Tots els caps de setmana es tallarà la circulació a la via Laietana i els eixos de la Creu Coberta – Sants i del passeig de Sant Joan – Pi i Margall. A més, un cap de setmana al mes s’obriran al veïnat Gran de Gràcia i l’eix de Fabra i Puig – Onze de Setembre i un cap de setmana per trimestre es tallarà el trànsit al carrer d’Aragó.
La iniciativa “Obrim carrers” [1] es va posar en marxa l’1 de febrer al carrer Gran de Gràcia i a la via Laietana, que es van omplir de veïns i veïnes.
Accions aplicades durant la desescalada
Per fomentar la mobilitat sostenible durant el desconfinament, l’Ajuntament de Barcelona va posar en marxa diferents accions [2] per augmentar en 30.000 metres quadrats l’espai per als vianants: va pacificar i tancar al trànsit diferents vies, va augmentar en 21 quilòmetres els corredors bici i va fer 17 actuacions per reforçar la xarxa de bus a la ciutat. Durant aquest període s’han obert una seixantena d’itineraris segurs en vies secundàries de Barcelona, s’han alliberat voreres de motos aparcades i s’ha tallat el trànsit durant els caps de setmana en carrers i avingudes principals.