La baixa velocitat mitjana dels autobusos urbans a l'àrea metropolitana de Barcelona, i la freqüència de pas, es reflexen, fins i tot, en la manera de parlar: no són pocs els que diuen que 'agafen' el metro, però 'esperen' l'autobús. Però tot això podria canviar molt si s'ampliessin els carrils destinats només a aquests vehicles, una mesura barata que pot ajudar a millorar la qualitat del transport públic de la ciutat de Barcelona i els voltants.
Així s'ha explicat en el tercer dels Diàlegs Ambientals 2011, una sèrie de trobades amb experts en sostenibilitat organitzades per l'Associació Catalana de Ciències Ambientals [2] i la Societat Catalana d'Ordenació del Territori [3], filial de l'Institut d'Estudis Catalans.
Eladio de Miguel, director del Servei de Medi Ambient, Prevenció i Salut Laboral de Transports Metropolitans de Barcelona [4] (TMB), ha senyalat que del total de 932 quilòmetres per on circulen actualment els autobusos d'aquesta companyia, només 125 compten amb un carril reservat i això fa que, en les hores de més trànsit, la velocitat mitjana estigui per sota dels 10 km/h. Amb aquestes condicions, no pot ser competitiu amb el transport privat, i fa que molta gent descarti el bus com a una opció vàlida. Està previst, però, que aviat s'arribi als 300 km de carril-bus, i també seria bo d'aconseguir la priorització semafòrica.
En qualsevol cas, es preveu una gran millora del servei d'autobús a partir de finals d'aquest any, quan es començarà a implementar la xarxa RetBus [5], que afegirà 12 noves línies a les ja actuals, que encara segueixen els recorreguts dissenyats, en alguns casos, fa més d'un segle. Aquestes línies noves seran molt fàcils d'usar perquè seran pràcticament rectes, de mar a muntanya, o de Besós a Llobregat, amb punts d'interconnexió per fer el transbordament de manera molt més intuïtiva que no pas ara, i tindran una freqüència de pas de 3 o 4 minuts.
De moment aquest any es posaran en marxa 4 línies: Sants - Sarrià, Vall d'Hebron - Passeig Marítim, Zona Universitària - Fabra i Puig/Can Dragó i Verneda - Coll Blanc/Amadeu Torner. Es preveu que la totalitat de la xarxa RetBus estigui en ple funcionament l'any 2013, quan, a més, s'hi hauran incorporat alguns autobusos biarticulats de 25 metres de llargària (gairebé com un tramvia) i capacitat per a 280 passatgers.
És, per ara, la iniciativa més immediata per millorar l'oferta de transport públic. L'ampliació del metro, també prevista, va més lenta del que s'esperava: dels 600 milions d'euros anuals que caldria destinar per seguir el calendari d'obres de la línia 9, enguany només n'arribaran 100. I del pla per allargar les línies ja existents només s'està executant la de la línia 4, per unir l'estació de La Pau amb Sagrera Meridiana. La resta no han començat, i algunes acaben de ser desestimades pel govern de la Generalitat.
Però a més de millorar l'oferta de transport públic perquè esdevingui una opció competitiva, és necessari també aconseguir que la gent canviï el costum d'anar en cotxe a tot hora i de porta a porta. Segons Vanessa Bastida, tècnica en educació i comunicació ambiental de Promoció del Transport Públic [6] (PTP), la clau per a aconseguir-ho és restringir l'aparcament dins les ciutats. La zona verda ha estat un primer pas, però caldria regular-ho encara més, i estudiar iniciatives d'altres indrets on, per exemple, es limita l'aparcament només als vehicles amb alta ocupació. L'altra gran opció, que per ara no sembla tenir massa empenta a Catalunya, són les zones park-and-ride: aparcaments als afores que permeten deixar el cotxe i connectar amb la xarxa de transport públic.