Vic accelera la ciutat saludable a 30 km/h

Font: Ajuntament de Vic

12/05/2020 - 09:00

Pacificar el trànsit a tota la ciutat, aquesta és la voluntat de l'equip de govern de Vic. Per això, els vehicles tindran la velocitat limitada a un màxim de 30 km/h a tota la xarxa viària urbana i també es crearan noves zones de prioritat per a vianants en els barris residencials, on la velocitat estarà limitada a un màxim de 20 km/h.

Vic, ciutat 30. Aquesta continua sent una de les prioritats de l’equip de govern, com ja s’exposa en el Pla d’Actuació Municipal (PAM) presentat el passat mes de febrer, amb l’objectiu d’avançar cap a una ciutat encara més sostenible i saludable. Es continua apostant per una ciutat per a les persones i la promoció dels desplaçaments saludables.

Fabiana Palmero, regidora d’Urbanisme i Mobilitat, afirma que “la voluntat és pacificar el trànsit a tota la ciutat”. Per això, els vehicles tindran la velocitat limitada a un màxim de 30 km/h a tota la xarxa viària urbana. “Volíem implementar-ho la propera tardor, però ho avançarem per mantenir la qualitat de l’aire, que ha millorat molt en les últimes setmanes”, comenta. Una iniciativa que convertirà tota la ciutat en pacificada, i on també es crearan noves zones de prioritat per a vianants en els barris residencials, on la velocitat estarà limitada a un màxim de 20 km/h. “Amb l’objectiu de reforçar el concepte de ciutat policèntrica, basat en què cada barri és una entitat, crearem eixos cívics en cada barri i prioritat invertida en molts d’ells”, afegeix la regidora.

La pacificació ja està present en les darreres reurbanitzacions portades a terme a Vic com la de la Rambla de l’Hospital i del Bisbat, el carrer Montserrat o Verdaguer, limitats a un màxim de 30 quilòmetres per hora. Una velocitat en què els experts diuen, com queda recollit en el Pla de la Bicicleta de la ciutat, que els vehicles motoritzats poden conviure amb la bicicleta quan vagin en el mateix sentit. A més, es complementa amb unes voreres més amples per poder afavorir els desplaçament saludables a peu i el benestar de les persones.

La regidora Fabiana Palmero presentant Vic, ciutat 30 als mitjans

És per això que està previst augmentar el nombre de voreres més amples i la creació d’espais de trobada amplis i segurs al voltant de les escoles, com l’escola Guillem de Mont-rodon, el col·legi Sagrat Cor, l’escola Andersen o l’escola Sentfores, per millorar-ne l’accessibilitat i la pacificació. “Volem que el cotxe vegi que la calçada és un espai de convivència amb altres modes de transport; el vianant és el protagonista de la ciutat”, explica Palmero. En aquest mateix sentit, per als comerços i establiments de Vic que estan en carrers amb voreres estretes, la regidora afegeix: “La setmana que ve començarem a convertir places d’aparcament en voreres provisionals senyalitzades per garantir la distància entre les persones que hagin de fer cua a la porta de comerços”.

Des del govern municipal es remarca el rol pioner que ha jugat Vic en quant a les pacificacions i la reducció de la velocitat i destaca la nova illa de vianants en què es convertirà la rambla del Bisbat i dels Montcada, al costat de les Adoberies i del riu Mèder, un nou pulmó al costat de múltiples equipaments. Segons Palmero, “hem de canviar de paradigma: tenim una ciutat fàcilment assequible per anar a peu d’una punta a l’altra”.

Al mateix temps, creixerà el nombre d’aparcaments dissuasius en diferents punts de la ciutat per promocionar els desplaçaments a peu, en detriment del vehicle privat, i també es crearan aparcaments per a bicicletes als aparcaments públics soterrats, “començant pel de l’Atlàntida i el de la Plaça Major, entre altres”,  per fomentar el canvi de mode de transport cap a les pràctiques saludables.

És per això que ja s’està treballant en la millora de les connexions dels carrils bici existents i augmentar els quilòmetres de carrils bici que hi ha a Vic. Així, Vic comptarà amb un nou carril bici que connectarà totes les rambles del centre històric, “per tancar la primera anella que envolta la ciutat vella”, i permetrà fer un recorregut saludable per aquesta circumval·lació (rambla de l’Hospital, rambla de les Davallades, rambla del Carme, rambla del Passeig, rambla dels Montcada i rambla del Bisbat).

“A partir d’ara i durant tot l’estiu farem carrils bici i voreres més amples no només per garantir la distància social sinó també perquè les persones gaudeixin de més salut i se sentin més segures caminant o anant amb bici”, exposa la regidora. I remarca: “Tot i la provisionalitat de les mesures des del punt de vista de la poca inversió econòmica que hi destinem ara, fem aquestes actuacions perquè es quedin ja per sempre més”.

Totes aquestes accions, integrades al PAM, es debatran en la comissió per desenvolupar el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible que la regidora d’Urbanisme i Mobilitat, Fabiana Palmero, ha presentat avui dimecres als mitjans de comunicació, quan ha avançat que durant la Setmana de la Mobilitat “ja farem diferents tastets perquè la gent pugui opinar sobre la pacificació de la ciutat”. 


 

Relacionats

Notícia

Els alcaldes i alcaldesses de l’Arc Metropolità traslladen al Departament d’Acció Climàtica les seves discrepàncies sobre el decret de les Zones de Baixes Emissions

Notícia

La DGT va autoritzar l'ús d'un senyal alternatiu al de les targetes ambientals per a l'accés a una Zona de Baixes Emissions, donant així carta de naturalesa al model de ZBE basat en la reducció de tots els tràfics motoritzats i no només a privilegiar els cotxes elèctrics sobre els de consum fòssil.

Entrevista
Martin Lutz és senador ministerial de Berlin.

Amb l’expert en sostenibilitat urbana parlem de les mesures que es van començar a aplicar ja fa més de 15 anys a la capital alemanya, on les zones de baixes emissions tenen molt més recorregut que a Catalunya. 

Butlletí