Vianants i ciclistes mesuraran amb nanosensors i apps la pol·lució a l'àrea metropolitana

Font: Xavier Duran. CCMA

13/10/2020 - 11:11

Diversos projectes permeten que ciutadans voluntaris recullin dades sobre el seu estat de salut i sobre nivells de contaminants

Com afecta la contaminació de l'aire a la salut mental de las persones que viuen en una gran ciutat? Aquesta és la pregunta que s'intentarà respondre amb la col·laboració de 300 veïns i veïnes de Barcelona.

Aquestes 300 persones participaran en el CitieS-Health, un projecte de ciència ciutadana promogut per l'empresa Ideas for Change i el centre de recerca ISGlobal.

La recollida de dades va començar el 17 de setembre i s'allargarà fins a principis del 2021. Servirà per saber els nivells d'estrès, la qualitat del son i l'atenció dels ciutadans. Aquests resultats es creuaran amb mapes de pol·lució, soroll i espais verds i blaus –aquests últims són els espais pròxims a l'aigua– per calcular a quanta contaminació estan exposats els participants.

Tres nivells de participació

En aquest projecte hi pot participar qualsevol ciutadà de Barcelona major d'edat i que tingui un telèfon intel·ligent per baixar-se l'aplicació dissenyada per a aquest projecte. Cada participant informarà sobre el seu estat anímic, la qualitat del son i la capacitat d'atenció.

La col·laboració es pot fer en tres nivells. En el primer, els participants hauran de respondre, a través de l'app, a un test cognitiu durant dues setmanes no consecutives. A canvi, rebran una estimació del nivell de contaminació de la seva llar.

En el segon nivell, es demanarà als voluntaris que activin la seva geolocalització. Així es tindrà informació més concreta sobre rutes i espais. Aquestes persones rebran una estimació individual de l'exposició a la contaminació.

Els participants del tercer nivell reben un kit com aquest

En el tercer nivell, els participants faran servir un kit conté un petit tub de captació passiva de diòxid de nitrogen (NO₂) que hauran de portar durant una setmana. D'aquesta manera es recolliran dades reals sobre la concentració d'aquest gas.

Després d'analitzar els resultats, es decidirà, juntament amb els participants, quines accions es poden dur a terme per millorar l'entorn.

Nanosensors en bicicletes i vianants

Barcelona no és l'únic municipi on els ciutadans recolliran dades sobre contaminació. Al novembre s'iniciarà la prova pilot del projecte europeu NanoSen AQM, finançat pel programa europeu Interreg Sudoe, amb la col·laboració d'AMB Ecologia i Aiguasol.

Durant dos mesos es mesurarà la qualitat de l'aire en moviment amb nanosensors instal·lats en bicicletes i en persones que tinguin una rutina diària d'anar en bici i caminar.

Les mesures es faran a Sant Cugat del Vallès, Sant Adrià de Besòs i l'Hospitalet de Llobregat. A Sant Cugat, les mesures les faran ciclistes i vianants, i hi haurà també una estació fixa. A les altres dues poblacions no hi participaran ciclistes amb nanosensors.

El projecte ha consistit, primer, en una recerca per dissenyar els nanosensors, els aparells que mesuraran el diòxid de nitrogen, diòxid de carboni i l'ozó. Les mesures es faran en ambients urbans i rurals a l'àrea de Barcelona i a Àvila, Badajoz, Lisboa i Tolosa de Llenguadoc. En alguns ambients rurals, com la serra de Gredos, les dades es prendran amb drons.

Al mateix temps, en aquestes ciutats es posaran panells informatius per sensibilitzar sobre la contaminació i per recomanar, certs dies, que les persones més vulnerables no facin exercici o no surtin al carrer.

A finals de primavera es farà un congrés a Barcelona on es presentaran tots els resultats i es debatrà sobre el disseny dels nanosensors utilitzats.

Barcelona i Olot

Hi ha altres projectes relacionats amb la contaminació, però amb enfocaments diferents. Així, WeCount és un projecte europeu de ciència ciutadana per monitoritzar i mesurar la mobilitat a la ciutat. A Catalunya es desenvoluparà a Barcelona i Olot. Les altres ciutats que hi participen són Madrid, Ljubljana, Dublín, Cardiff i Lovaina.


 

Relacionats

Notícia

Els alcaldes i alcaldesses de l’Arc Metropolità traslladen al Departament d’Acció Climàtica les seves discrepàncies sobre el decret de les Zones de Baixes Emissions

Notícia

La DGT va autoritzar l'ús d'un senyal alternatiu al de les targetes ambientals per a l'accés a una Zona de Baixes Emissions, donant així carta de naturalesa al model de ZBE basat en la reducció de tots els tràfics motoritzats i no només a privilegiar els cotxes elèctrics sobre els de consum fòssil.

Entrevista
Martin Lutz és senador ministerial de Berlin.

Amb l’expert en sostenibilitat urbana parlem de les mesures que es van començar a aplicar ja fa més de 15 anys a la capital alemanya, on les zones de baixes emissions tenen molt més recorregut que a Catalunya. 

Butlletí