Una jornada evidencia la necessitat de portar el transport públic als polígons industrials

31/05/2006 - 00:00
L'absència d'una xarxa de transport públic eficient provoca múltiples problemes a la societat no només de dificultat d'accés, sinó també de despesa econòmica, de salut per l'elevada contaminació atmosfèrica, d'augment de la mortalitat pels accidents de trànsit, d'exclusió social... En aquesta idea s'ha centrat el primer seminari sobre mobilitat titulat `L'accés sostenible al lloc de treball' i que ha tingut lloc aquest dimarts 30 de maig al centre de serveis del polígon industrial El Pla de Sant Feliu del Llobregat, amb la presència del Secretari de la Mobilitat, Manel Nadal i de la diputada de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona, Núria Buenaventura. Més informació sobre el projecte Gesmopoli, dins el qual s'incloïa la presentació de San Feliu, aquí. Juan José Casado, secretari general de la Unió Territorial del Baix Llobregat de Comissions Obreres, ha fet esment a un estudi realitzat per la UPC que conclou que el 75% dels treballadors del Baix Llobregat es despalcen en vehicle privat i el 64% es mouen entre municipis o comarques diferents. A més, segons Àngel Cebolleda, investigador assessor de l'Institut d'Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona, més del 95% dels treballadors dels polígons industrials van a la seva feina en cotxe. De fet, Cebolleda ha afegit que "el més sorprenent és com pot arribar l'altre 5%!". I és que l'accés als polígons industrials és sovint molt allunyat del que hauria de ser. Cal una millora en el servei de transport públic, va ser el clam de moltes intervencions. La contaminació és un altre de les conseqüències directes de l'ús excessiu del cotxe. De fet, Ivan Arcas, alcalde de Molins de Rei, ha recordat que "el 90% de la contaminació atmosfèrica és fruit del transport privat". Per això, aquest alcalde prega a la Generalitat que a curt termini d'inverteixi en transport públic i ha afegit que "volem que el Trambaix arribi ja a Molins de Rei". A aquesta reivindicació també s'hi ha afegit l'alcalde de Sant Feliu del Llobregat, Juan Antonio Vázquez, que no es conforma amb la parada al municipi ja establerta sinó que creu necessari una parada al polígon El Pla, a Molins de Rei i a Quatre Camins. En aquest sentit, en Manel Nadal, secretari de mobilitat de la Generalitat de Catalunya, ha declarat que intentarà el nou Pla de Transports i Infrastructures estableixi Quatre Camins com a parada del Trambaix. Tot i així, ha remarcat que serà un procés llarg ja que existeix molta jerarquització. A més, ha afegit que presentaran en breu la Guia de la Mobilitat on s'hi establiran subvencions per a millorar-la. Una de les solucions també passaria per, segons Lluís Alegre, cap del servei de Mobilitat de l'Autoritat Metropolitana del Transport, establir un tamany mínim dels polígons industrials en uns 5.000 viatgers lligant els polígons més propers dels més de 400 que hi ha a Catalunya i millorar les infrastructures de transport públic amb el dictricte industrial. Accidents laborals i accidents de trànsit Però encara hi ha una conseqüencia de la manca de transport públic molt més greu. I és que avui en dia la principal causa de mort per accident laboral és per accident de trànsit i el 50% dels accidents laborals són accidents de trànsit que es produeixen en el desplaçament a la feina. I és que aquest any aquests incidents ja han augmentat un 23% respecte l'any passat, tal com afirma Ramon Pons, representant de l'Associació d'Empresaris del polígon El Pla. El Baix Llobregat, el Barcelonès i el Maresme on es registren més incidents. A més, Pons ha afegit que l'Estat Espanyol perd 15.000 milions d'euros cada any per pèrdues de temps per la congestió, excès del consum de combustible, l'emissió de gasos contaminants, accidents no coberts per l'assegurança, etc. Concretament a Ctalunya l'any 2003 uns 8.500 milions d'euros. A més, de la necessitat de millorar la xarxa de transport públic i reduir la construcció de noves autopistes, Pau Noy, president per a l'Associació per a la Promoció del Transport Públic, declara que "cal reduir l'aparcament privat i sobretot obligar als camions de transport a la instal·lació de filtres que redueixen en més d'un 90% la contaminació". Aquest seminari s'ha englobat dins dels actes previstos pel projecte Gesmopoli que es tracta d'una experiència pilot cofinançada per la Unió Europea i que integra actuacions per orientar la mobilitat en els polígons industrials. Aquest projecte va començar a funcionar el novembre del 2005 i tindrà una durada de tres anys durant els quals es centrarà en sis polígons: El Beuló, Vic (Osona), El Pla (Baix Llobregat), el polígon de l'aeroport de Girona, el Segre (Lleida) i Santiga (Santa Perpètua de la Mogoda, Vallès Occidental).

Relacionats

Butlletí