Un informe alerta que Barcelona és la ciutat europea més contaminada pels creuers

Font: Betevè

07/06/2019 - 10:16

L’alerta l’ha feta la federació d’ONG ecologistes Transport & Environment a través d’un informe que conclou que Barcelona és la ciutat europea més contaminada pels creuers, seguida de Palma i Venècia. L’estudi diu que aquestes ciutats estan exposades a més contaminants dels vaixells perquè tenen un alt interès turístic i “regulacions menys estrictes sobre la limitació” de combustibles altament perjudicials. En aquest sentit, diu que l’operador més gran del món, Carnival Corporation, va contaminar més en diòxid de sofre que tots els cotxes a Europa el 2017.

 

Faig Abbasov és director de Polítiques de Transport a la federació d’ONG i ha criticat que les ciutats “donin via lliure” als creuers mentre prohibeixen la circulació de cotxes dièsel per reduir les partícules contaminants.

Ecologistes en Acció vol un pla per reduir els creuers

L’ONG Ecologistes en Acció ha denunciat que el Port de Barcelona és la segona font de pol·lució de la ciutat per darrere del trànsit. Diu que el problema principal dels creuers són els gasos contaminants que emeten sobre els barris més propers al port, com el Poble-sec. Ecologistes en Acció demana un pla de reducció d’aquesta activitat per protegir la salut dels ciutadans. A més, insta el Govern espanyol que compleixi amb els compromisos de descarbonització per aconseguir la reducció del 40 % de gasos CO2 el 2030, tal com marca Europa.

L’informe de la federació d’ONG reclama “descarbonitzar” el transport marítim i proposa una connexió a la xarxa elèctrica quan els creuers estan amarrats al port.

El Port defensa el gas liquat

Segons el Port de Barcelona, les xifres de l’informe s’han de “contextualitzar“. Reconeix que l’activitat de creuers genera emissions, però assegura que no és la font principal de contaminació de la ciutat. “Les emissions d’òxids de nitrogen dels creuers tenen un pes en la contaminació de l’aire de la ciutat estimat en un 1,2 %, i en partícules aquesta contribució és una mica menor, és del 0,23 %, del 0,5 per cent”, explica Jordi Vila, cap de Medi Ambient del Port de Barcelona.

Així mateix, el Port defensa que està apostant pel gas liquat, una alternativa menys contaminant. Però Ecologistes en Acció considera que aquesta aposta no és suficient. Diu que només poden utilitzar aquest combustible els vaixells de nova construcció i que no aporta solucions als que ja estan en circulació. Per això proposa una alternativa més ràpida i de baix cost: utilitzar dièsel baix en sofre. “Els vaixells actualment estan utilitzant un combustible d’1,5 % de contingut de sofre i haurien de baixar a un 0,1 %, que és el que ja fan al nord d’Europa”, diu María García, portaveu d’Ecologistes en Acció.


 

Relacionats

Entrevista

La Cambra de Comerç de Barcelona lidera una iniciativa per crear un hub industrial de mobilitat sostenible aglutinant 28 grans institucions i empreses, per trobar, impulsar i acompanyar projectes industrials innovadors orientats a la mobilitat sostenible. Hem volgut conèixer aquesta iniciativa de ma de Joan Canadell, president de la Cambra de Barcelona. Joan Canadell és enginyer industrial per la Universitat Politècnica de Catalunya i màster en màrqueting i distribució comercial. Al llarg de la seva trajectòria professional ha estat directiu de multinacionals i gerent d’una empresa del sector de l’embalatge. És fundador i soci de Petrolis Independents i cofundador del Cercle Català de Negocis. El juny del 2019 va ser elegit president la Cambra de Barcelona.

Notícia

Aquesta setmana s’han iniciat les proves de circulació d’un bus elèctric que fa l’itinerari de la línia Olesa – Esparreguera i que connecta amb FGC. Les proves s’estan fent amb el bus elèctric Solaris Urbino de 12 metres de longitud del Grup Direxis

Notícia

La companyia de mobilitat posa en circulació uns 200 vehicles dotats, parcialment, d'uns sensors que recolliran els agents contaminants atmosfèrics a temps real dels diferents punts de la ciutat. Es tracta d'un projecte pioner impulsat per la Universitat Politècnica de Catalunya i en col·laboració amb l'Ajuntament de Terrassa.

Butlletí