TMB compra quatre busos híbrids

A banda està treballant per convertir 100 unitats en híbrids
29/09/2010

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha incorporat a la seva flota quatre autobusos híbrids -motor elèctric i motor de gasoil combinats-, d’última generació. Es caracteritzen per no consumir gens de combustible mentre estan aturats en semàfors i parades. Durant les frenades, a més, són capaços de recuperar energia. Els quatre autobusos híbrids han arribat a les instal·lacions de TMB durant l’estiu i estan ara en fase final d’adaptació. A l’octubre s’aniran incorporant a recorreguts amb passatgers.

Dels quatre autobusos híbrids nous que aquest 28 de setembre s'han presentat, tres corresponen al model Tempus desenvolupat pe l’empresa Castrosua, un prototip del qual va estar a prova en diverses línies de TMB la primavera de 2009. S'han adquirit tres unitats, dues de mida estàndard (prop de 12 metres) i un midi (9,5 metres). Tots tres compten amb dos motors elèctrics de 67 kW i un motor auxiliar dièsel de 110 kW, a més d’un generador de 85 kW per produir electricitat en marxa i acumuladors per emmagatzemar-la. El cost d’adquisició ha estat de 938.000 euros.

La quarta unitat és un autobús híbrid de la sèrie Lions City construït per l’empresa alemanya MAN, de 12 metres de longitud, valorat en 320.000 euros. Està propulsat per dos motors elèctrics de 75 kW cadascun, alimentats per acumuladors d’alta capacitat situats al sostre del vehicle. Per subministrar energia elèctrica suplementària durant el recorregut, el cotxe disposa d’un motor dièsel de 184 kW de potència i d’un generador de 145 kW. Un prototip d’aquest model va estar en proves a Barcelona l’octubre de 2009.

Inversió per reconvertir busos dièsel a híbrids
TMB té el projecte de no només invertir en la compra de busos híbrids sinó d’hibridar vehicles dièsel existents. El primer pas en aquest sentit ha estat la construcció d’un prototip híbrid que ha costat 1,4 milions d'euros i que s'està assajant. Quan aquest prototip estigui llest es reconvertirà una primera tanda de 40 vehicles.

Aquest projecte, anomenat Retrofit, servirà per hibridar un centenar d'unitats de la flota amb els quals es calcula que l'estalvi de combustible amortitzi la inversió.

Aquesta tecnologia pot reduir fins a un 30% el consum de combustible i les emissions de contaminants, com ara el monòxid i el diòxid de carboni, els hidrocarburs, els òxids de nitrògen, les partícules sòlides i els òxids de sofre, cosa que representa un benefici directe per a la qualitat de l’aire. Altres avantatges dels vehicles híbrids són la disminució del soroll, tant a l’exterior com a l’interior.

Projecte d’híbrid elèctric-gas
Paral·lelament, TMB treballa en el projecte per hibridar autobusos de gas natural comprimit, amb la incorporació de motors de tracció elèctrics. En aquest cas se sumarien els avantatges d’eficiència, silenci i suavitat de la tracció elèctrica, d’una banda, i els dels motors tèrmics de gas, molt menys contaminants i sorollosos que els dièsel. TMB en té actualment 296 busos de gas i preveu arribar als 500 cap a l’any 2015.

Finalment, pel que fa a la tracció elèctrica pura TMB no es descarta que sigui utilitzada en vehicles lleugers com el Bus del Barri. S'en provarà un sense passatge la setmana vinent.

 

 

Relacionats

Butlletí