Territori i Sostenibilitat actuarà en 158 punts de les carreteres amb major concentració d'accidents amb fauna

30/06/2016 - 12:05

Segons el darrer informe d’accidentabilitat a les carreteres catalanes provocada per animals en llibertat, els últims quatre anys hi ha un augment del 45% de les topades amb ungulats (senglars, cabirols i cérvols)  i del 35% si es tenen en compte tots els animals en llibertat (gossos, guineus, etc.)

El Departament de Territori i Sostenibilitat (TES) ha detectat 158 trams amb una concentració més alta d’accidents amb ungulats, que és on s’actuarà amb mesures com la instal·lació o el reforç dels tancaments perimetrals i senyals fixes i variables. També es farà una prova pilot amb distintius que emeten sons i sorolls. El Departament de TES hi invertirà 2,2 milions d’euros els pròxims dos anys. Aquests 158 punts corresponen a un 1,8% de la longitud total de les carreteres de la Generalitat i és on es concentren el 31% dels accidents amb animals.  

L’informe analitza el període 2010-2014, durant el qual s’han registrat 8.667 accidents amb animals, on hi ha hagut un increment del 35% respecte l’anterior període estudiat (2007-2011). Els ungulats causen un total de 4.960 accidents, un augment del 45% respecte l’anterior informe. L’increment dels accidents va lligat amb una major població de senglars. A Catalunya es cacen uns 40.000 senglars l’any i s’estima que la població se situa entorn als 120.000 individus.  

El 94,7% d’accidents de fauna salvatge amb ungulats
Del total d’accidents amb fauna salvatge a la xarxa de carreteres catalana, el 94,7% està causat per ungulats (el 87%, per senglars, 4,4% per cabirol i 1,5% per cérvol).   Per àmbits territorials, els accidents coincideixen amb les zones amb major població de senglars. A les comarques gironines es produeixen el 24,9% dels accidents amb animals en llibertat; a l’àmbit de Ponent, el 18,6%; a l’àmbit metropolità, el 15,7%; al Camp de Tarragona, el 14%; a les comarques centrals, el 13,5%; a l’Alt Pirineu i Aran, el 8,6%, i a les Terres de l’Ebre, el 4,7%.  

Més de 8.000 euros de mitjana
L’informe també quantifica el cost que suposa un accident amb animals, que és, de mitjana, d’uns 8.000 euros, tenint en compte no només el cost dels danys sinó també altres com els associats a les víctimes o els administratius d’intervenció en accidents. Això suposa un cost d’uns 13,5 milions euros l’any pel conjunt de Catalunya.   Arran de les dades recopilades, el Departament de TES ha identificat 158 trams de concentració d’accidents amb ungulats (TCAU). D’aquests, 36 es consideren prioritaris perquè l’accidentabilitat és més elevada. En aquests punts és on es duran a terme diferents mesures.  

Reforç dels senyals de fauna
El tancament perimetral combinat amb passos de fauna és la més efectiva. Consisteix en la instal·lació de tancaments que impedeixen als animals accidir a les carreteres i els condueixen cap a altres estructures que els permeten creuar la via (túnel, viaducte, pas de fauna). També es farà un reforç de les senyals de trànsit que adverteixen de la presència de fauna silvestre. Aquest senyal pot ser permanent o temporal.   Una altra de les mesures serà la gestió dels marges de la via. Consisteix en mantenir la zona propera als marges de la via sense elements que obstaculitzin la visió dels animals per part del conductor i puguin oferir refugi als animals.  

Proves pilot
El Departament de TES provarà dues mesures de caràcter experimental, per valorar quina eficàcia tenen i poder-les estendre a la xarxa viària. Una es un dispositiu que emet llum i sorolls per alertar la fauna salvatge i, l’altra, la instal·lació de plaques electrificades en accessos de vies amb tancament perimetral, basat en sistemes similars als tancats elèctrics que s’apliquen per protegir els cultius.

Imatge: Pas de fauna a Austria, a la ciutat de Bruckneudorf


Categories: 

Relacionats

Article

L’Ajuntament de Reus ha aprovat el «Projecte de carril bici de convivència al centre urbà», una proposta fruit del treball de la Comissió d’Entorn Urbà post Covid19, i que dona continuïtat a la promoció d'una mobilitat sostenible, saludable, eficient i segura que preveu el Pla d'Acció Municipal.

Notícia

El projecte RePli-CAR ha obtigut finançament de l’Agència de Residus de Catalunya i permetrà a PLASTICS SYC durant un any fer un prova pilot per testejar i validar a nivell industrial la possibilitat d’incorporar matèries primes secundàries (plàstics reciclats) en el sector de l´automoció.

Notícia

 

La Diagonal ampliarà els carrils bus, en detriment d'un carril per als cotxes, i la Gran Via desdoblarà el carril bus fins a Marina. A partir d’aquest octubre, el carrer d’Aragó tindrà carril bici. L’Ajuntament l’implantarà entre l’avinguda Meridiana i el carrer de Tarragona i serà unidireccional; en total farà 4,8 km de llarg. L’entrada en funcionament del carril bici d’Aragó comportarà l’eliminació d’un carril per als cotxes.

Butlletí