S'incrementa a Barcelona la mobilitat en transport públic, a peu i en bicicleta

30/04/2007 - 00:00
L'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, ha presidit la sessió plenària del Pacte per la Mobilitat, en què s'han presentat les dades d'evolució de la mobilitat a la ciutat corresponents al període 2003-2007 que confirmen que en aquesta legislatura s'ha aconseguit consolidar un model de mobilitat amb hegemonia del transport públic i els desplaçaments a peu i en bicicleta. De fet, pel que fa als desplaçaments interns, aquest tipus de mobilitat és la que més ha crescut. L'any 2006 el 30% dels desplaçaments interns es van fer en transport públic, el 46% a peu i en bicicleta i tan sols el 24% es van fer en transport privat. Menys cotxes i més desplaçaments Entre el 2003 i el 2006 s'ha reduït en un 3,9% l'ús del cotxe a la ciutat. I això tenint en compte que des de l'any 2003 la mobilitat total a Barcelona ha crescut de manera continua. En el darrer any es van realitzar 7.685.000 etapes de desplaçament en dia feiner, fet que suposa un increment del 2,13% respecte el 2005. I en només tres anys el total de desplaçaments en dia feiner han incrementat en un 17,6%. Pel que fa als desplaçaments de connexió amb l'entorn metropolità també s'han assolits els objectius pretesos ja que el vehicle privat s'ha contingut durant aquesta legislatura creixent només un 0,2%, mentre que ha augmentat l'ús del transport públic entre ciutats un 11,7%. Baixen els accidents Després de posar en marxa diverses accions per a la millora de la seguretat viària i la reducció de l'accidentalitat (increment de campanyes de prevenció, coordinació de les centrals receptores d'emergències, sistemes de videovigilància i de radars, etc) s'ha aconseguit reduir el nombre d'accidents a la ciutat. En el darrer any s'han produït un 2,9% menys d'accidents i un 3,5% menys d'accidents amb víctimes (un 2,1% menys d'accidents amb víctimes mortals i un 4,6% menys d'accidents amb ferits). L'any 2006 l'Ajuntament ha actuat en 56 punts de risc i ha dut a terme millores a 42 nous llocs de la ciutat. Pacificació del trànsit i consolidació de la bici Un dels objectius del consistori ha estat la pacificació de l'espai viari, augmentant la superfície destinada als vianants i millorant la qualitat de la xarxa viària per fomentar els desplaçaments a peu i en bicicleta. De fet, s'ha augmentat les àrees de vianants en un 12,7% en els darrers tres anys i s'han dut a terme projectes importants com la pacificació de la rambla Catalunya, el control d'accessos a la Rambla i l'atomització de projectes de reurbanització de carrers. En aquest darrer any el 45,6% dels desplaçaments interns a la ciutat es van fer a peu o en bicicleta. Un fet que demostra que la bicicleta s'està consolidant a la ciutat com a transport habitual és que durant el 2006 els desplaçaments en bici van augmentar un 50,5% respecte el 2005. Actualment, la ciutat ja disposa de 128,9 quilòmetres de carrils bici integrats a la xarxa viària i de 7.696 places d'aparcament específiques. A més, durant aquesta legislatura s'ha posat en marxa el sistema de transport públic individual Bicing, que vol apropar la bicicleta a tots els ciutadans per completar etapes de desplaçament i realitzar trajectes interns. Menys circulació amb l'Àrea Verda D'altra banda, l'aposta per la pacificació també es concreta amb l'increment del nombre d'àrees amb zones 30 i, sobretot, amb la implantació de l'Àrea Verda, un sistema de regulació de l'aparcament en superfície amb prioritat per als residents. L'Àrea Verda, segons la valoració de l'Ajuntament, l'àrea verda ha contribuït a la reducció del 13,40% de circulació de vehicles privats a les zones regulades i ha ajudat a aconseguir que prop de 106.000 persones usin un mitjà de transport alternatiu al cotxe en dia feiner. Més accessible i sostenible Pel que fa a l'accessibilitat, Barcelona s'ha convertit en una de les ciutats europees més accessibles, gràcies a accions com l'adaptació del 100% de la flota d'autobusos, la urbanització de més de mil quilòmetres de carrers accessibles, la col'locació de semàfors adaptats a invidents en 178 cruïlles i l'adaptació d'estacions de metro. L'Ajuntament també ha invertit en mobilitat sostenible al llarg d'aquest mandat a través de l'adequació progressiva de la flota d'autobusos als nous criteris mediambientals, l'adquisició de 250 autobusos ecològics (és ja el parc mòbil ecològic més important d'Espanya i un dels primers d'Europa) i la reenginyeria del trànsit amb criteris de sostenibilitat evitant el màxim de parades i introduint semàfors de baix consum. A més, també s'ha impulsat el car-sharing, un sistema de lloguer compartit de vehicles a curt termini i amb gran flexibilitat, que permet combinar-lo amb la xarxa d'aparcaments i el transport públic per fer un ús més racional del cotxe. Font: Barcelona.cat.

Relacionats

Butlletí