S’aprova l’Estratègia estatal per la bicicleta

Font: RTVE

08/06/2021 - 15:33

L'Estratègia Estatal per la Bicicleta, que ha aprovat el Govern espanyol a iniciativa del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda urbana, pretén incrementar l'ús de la bicicleta i promoure un canvi cultural favorable cap a la mobilitat sostenible, per aconseguir-ho compta amb un centenar de mesures que van des d'ajudar les empreses amb plans de mobilitat sostenible a anar a l'escola pedalant.

L'Estratègia Estatal per la Bicicleta, que ha aprovat el Govern a iniciativa del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda urbana, pretén incrementar l'ús de la bicicleta i promoure un canvi cultural favorable cap a la mobilitat sostenible, per aconseguir-ho compta amb un centenar de mesures que van des d'ajudar les empreses amb plans de mobilitat sostenible a anar a l'escola pedalant.

L'estratègia es divideix en 10 àrees temàtiques amb 28 blocs d'acció fins 2025. El foment del ciclisme inclou activitats d'educació viària en centres escolars per a "formar alumnat, famílies i professorat en mobilitat segura i habilitats d’ús de la bicicleta" i un programa d'ajudes per a realitzar activitats ciclistes en els centres o habilitar itineraris segurs per anar a l'escola en bici.

Les prioritats de l'estratègia són avançar en la mobilitat sostenible a través d'un canvi modal de la bicicleta, promoure la vida saludable mitjançant la mobilitat activa, aprofitar el potencial del cicloturisme, fomentar i protegir l'oci i l'esport en bicicleta i coordinar l'acció de l'Estat en l'impuls de la bicicleta.


El repte d'augmentar el nombre de ciclistes

Al capdavant de l'Oficina General de la bicicleta està Antonio Pérez, un funcionari de carrera de l'MTMAU, que coordinarà l'estratègia i que assegura: "el major repte és que cada vegada més persones utilitzen la bicicleta a Espanya ".

Una altra novetat és crear una titulació oficial a nivell estatal de tècnics i mecànics de bicicletes; o la possibilitat de dissenyar un programa curricular d'especialització en cicloturisme (circulació, mecànica bàsica, primers auxilis, meteorologia, ecologia, etc.) com a unitat de competència en la formació de guia de turisme actiu.

L'estratègia ha estat ben acollida entre les associacions ciclistes. La coordinadora de Conbici, Laura Vergara, ha destacat que és "un gran pas" i que el compromís del Govern ha cristal·litzat en menys d'un any, ja que la primera reunió amb el Ministeri va ser el 18 de juny de 2020 . Subratlla que, per primera vegada, els pressupostos de 2021 destinen 5 milions d'euros en exclusiva a desenvolupar la bicicleta.


Indicadors d'impacte de l'estratègia

Des de Conbici valoren especialment tres aspectes del document, el sistema de governança que crea l'Oficina General de la bicicleta dins l'organigrama de l'MTMAU, amb un coordinació interministerial, entre les administracions públiques, comunitats autònomes i entitats locals, i també la coordinació amb “l’ecosistema ciclista, amb les organitzacions i el teixit associatiu, que hem anat proposant les accions, l'execució esperem que s'acceleri amb els fons europeus", apunta la seva coordinadora.

Un altre factor clau és la "transversalitat" de l'estratègia, Vergara explica que abasta "des del cicloturisme, a la mobilitat, a l'oci, o la perspectiva de gènere" pel que considera que la seva implantació tindrà "un efecte determinant en els usuaris de la bici presents i futurs ".

El tercer element, encara per desenvolupar, és la creació d 'un sistema d'indicadors d'impacte de l'estratègia que permetin anar avaluant les accions dutes a terme, reorganitzant l'estratègia o reorientant-la per garantir que sigui capaç d'arribar on ha d' arribar. Vergara afegeix que aquests mesuradors faran possible marcar uns objectius quantitatius en el futur i que segueixen treballant per perfilar incentius per anar en bici a la feina.

En l'àmbit laboral, es plantegen plans de mobilitat ciclista per acudir a centres de treball, incloent-hi el reconeixement a les millors pràctiques; el disseny i posada en marxa de programes i d'una guia per a la promoció de la bicicleta a la feina.

Per exemple, les administracions públiques poden "oferir beneficis específics" per a aquelles empreses que incloguin en la seva política de Responsabilitat Social Corporativa (RSC) plans de transport a la feina que donin protagonisme a alternatives sostenibles. El document afegeix que "poden oferir horaris de treball conciliadors i flexibles, compatibles amb la mobilitat en bicicleta, així com habilitar espais on poder estacionar i fer un manteniment bàsic de les bicicletes".

Així, suggereix que les empreses poden oferir incentius econòmics als que vagin amb bici a la feina (com a retribució en espècie), oferir cursos específics sobre mobilitat i habilitats amb bicicleta dins dels seus plans de formació.


Infraestructures ciclistes

El Govern planteja una xarxa estatal bàsica, contínua i homogènia, d'infraestructures ciclistes interurbanes; un pla de conservació i eliminació de trams de concentració d'accidents ciclistes en vies interurbanes; donar suport l'accés a les infraestructures i serveis ciclistes urbans en àrees perifèriques i amb risc d'exclusió social; o adaptar a les bicicletes les grans vies d'accés a les ciutats.

Dins d'aquest apartat, destaca la iniciativa de crear estacionaments per a bicicletes. Des de modificacions en el Codi Tècnic d'Edificació per incloure aparcaments obligatoris en habitatges nous, o en la regulació de les comunitats de veïns per a assignar espais comunitaris a l'aparcament i dipòsit de bicicletes.

També s'elaborarien guies per facilitar la instal·lació d'aparcaments en habitatges, comerços, oficines i edificis públics, així com en centres docents; o donar suport a l'elaboració de plans d'implantació d'aparcaments de bicicletes en espais veïnals i de proximitat.


Intermodalitat

L'estratègia recull el foment de la intermodalitat bicicleta-transport públic amb l'elaboració d'un procediment tipus per a la coordinació entre gestors de transport i infraestructures i administracions públiques que permeti la construcció o instal·lació d'aparcaments específics a les estacions, a més de permetre les bicicletes en els trens.

També aborda la planificació consolidada de projectes de connectivitat d'estacions de tren, autobús i aeroports amb xarxes ciclistes urbanes i periurbanes; o el desenvolupament de solucions d'abonaments de transport i bitllets únics, integrats amb els sistemes de bicicleta compartida o lloguer públic de bicicletes.

El document també considera important fomentar el cicloturisme a Espanya, així com el ciclisme com a esport, i el desenvolupament de el sector empresarial al voltant de la bicicleta com a estratègic per a l'economia.


 

Relacionats

Notícia

Els alcaldes i alcaldesses de l’Arc Metropolità traslladen al Departament d’Acció Climàtica les seves discrepàncies sobre el decret de les Zones de Baixes Emissions

Notícia

La DGT va autoritzar l'ús d'un senyal alternatiu al de les targetes ambientals per a l'accés a una Zona de Baixes Emissions, donant així carta de naturalesa al model de ZBE basat en la reducció de tots els tràfics motoritzats i no només a privilegiar els cotxes elèctrics sobre els de consum fòssil.

Entrevista
Martin Lutz és senador ministerial de Berlin.

Amb l’expert en sostenibilitat urbana parlem de les mesures que es van començar a aplicar ja fa més de 15 anys a la capital alemanya, on les zones de baixes emissions tenen molt més recorregut que a Catalunya. 

Butlletí