Sant Cugat habilita una Anella de Mobilitat Verda per adaptar els carrers a les noves necessitats de distància social

Font: Ajuntament de Sant Cugat

28/05/2020 - 11:45

L’Ajuntament adequarà, com a prova pilot, nous espais per a vianants i bicicletes per garantir les distàncies de seguretat arran de la COVID-19. S’avança així, amb la posada en marxa de l‘Anella de Mobilitat Verda. Un pla d’acció de mesures urgents i immediates per garantir que la ciutadania pugui moure’s de forma segura i donant prioritat als desplaçaments a peu i als mitjans de transport sostenible. En aquest sentit, cal recordar que ja hi ha estudis que afirmen que la contaminació atmosfèrica agreuja la gravetat de la malaltia.

Durant el període de confinament, imposat per l’estat d’alarma a causa de la COVID-19, la mobilitat a Sant Cugat s’ha vist notablement reduïda. Ara, amb la progressiva entrada en les fases de desconfinament, s’han observat més moviments a peu o en bicicleta però principalment ha crescut l’ús del vehicle privat per als desplaçaments laborals. En els pròxims dies i setmanes la ciutat avançarà previsiblement cap a fases de desconfinament més flexibles, el que fa preveure que aquests trajectes augmentin.

Davant aquesta previsió, el govern s’avança amb la posada en marxa de l‘Anella de Mobilitat Verda. Un pla d’acció de mesures urgents i immediates per garantir que la ciutadania pugui moure’s de forma segura mantenint les distàncies recomanades i donant prioritat als desplaçaments a peu i als mitjans de transport sostenible. En aquest sentit, cal recordar que ja hi ha estudis que afirmen que la contaminació atmosfèrica agreuja la gravetat de la malaltia.

S’aplicaran fórmules perquè la ciutat reactivi el dia a dia d‘una manera segura per impedir nous contagis; i alhora, evitar que, per motius de seguretat sanitària, es consolidi l’ús del vehicle privat. D’aquesta manera es pretén que amb l’eixamplament de voreres i carrils bici la ciutadania disposi d’alternatives de transport més sostenibles. Aquestes mesures també facilitaran que els santcugatencs i santcugatenques puguin accedir als establiments de l’eix comercial del centre amb seguretat i potenciar, així, la seva reactivació.

Aquest pla, que és una prova pilot que durarà de moment mentre durin les restriccions generades pels efectes de la pandèmia, ha estat presentat en roda de premsa pel regidor de Serveis Urbans, Mobilitat i Transport, José Gallardo; la regidora de Sostenibilitat i Comissionada per a l’Emergència Climàtica, Alba Gordó i el regidor de Participació i Barris, Marco Simarro.

Pla d’acció

Des d’aquest dijous, 21 de maig, i en les pròximes setmanes els àmbits de Serveis Urbans i Mobilitat implementaran actuacions de forma gradual a l’espai públic amb l’objectiu que estiguin a punt de manera immediata. Són actuacions reversibles que incrementaran l’espai disponible per als vianants i les bicicletes.

La brigada municipal serà l’encarregada d’executar les propostes amb pintura i elements d’abalisament. També s’adequarà la programació dels semàfors afectats.

Es reservarà un carril sencer d’espai per a vianants o bicicletes de 2 km al voltant de l’anella central formada pels carrers de Lluís Companys, Àngel Guimerà, Rambla de Ribatallada,  Pla del Vinyet, avinguda de Gràcia, Francesc Moragas i Rius i Taulet.

Actuacions previstes

  • Rambla Ribatallada: es reservarà el carril dret de circulació per ampliar la vorera i tenir més espai i evitar conflictes amb les bicicletes del carril bici.
  • Pla del Vinyet: s’elimina el carril del costat sud i s’hi crea un carril bici bidireccional per connectar el carril bici d’avinguda Gràcia i rambla Ribatallada amb la resta de Pla del Vinyet.
  • Avinguda Gràcia i Francesc Moragas entre Pla del Vinyet i rambla Celler: s’elimina el carril d’estacionament i, en el seu lloc, s’hi inclou el carril bici.
  • Francesc Moragas, entre rambla Celler i Quatre Cantons: s’elimina el carril de circulació esquerre i s’hi crea un carril bici bidireccional.
  • Rius i Taulet, entre Quatre Cantons i Lluís Companys: en els trams que tenen aparcament s’elimina l’aparcament i un dels dos carrils de circulació. En el seu lloc es crea el carril bici bidireccional.
  • A Lluís Companys s’elimina el carril esquerre i en el seu lloc es crea un carril bici de pujada (en el sentit contrari dels vehicles). En el sentit de la marxa les bicicletes compartiran l’espai amb els vehicles a 30 km/h.
  • A la sortida del túnel de Lluís Millet s’obligarà els vehicles a girar a la dreta cap a Villà. El carrer d’Àngel Guimerà quedarà amb un trànsit residual de veïns i es compartirà amb les bicicletes a 30km/h.

Calendari d’implantació

Els treballs d’adequació s’han iniciat aquest dijous i es preveu que finalitzin la primera setmana de juny, moment en què ja es podrà completar el circuit complet de l’Anella de Mobilitat Verda.


 

Relacionats

Notícia

Els entorns de 155 centres educatius seran espais amb menys cotxes i, amb les actuacions previstes fins al 2022, es convertiran en llocs de trobada amb menys contaminació, més saludables i agradables. Les intervencions inclouen reduir el nombre de carrils i la velocitat de circulació, crear espais plaça amb elements de joc, reforçar la senyalització i instal·lar elements de seguretat. ​

Entrevista

Helena Vilardell és mestra, vicepresidenta d’Osona amb bici, i impulsora de Canvis en Cadena. Des d’aquesta última entitat ha contribuït a promoure el bicibús, una iniciativa de mobilitat sostenible i inclusiva adreçada al món escolar. En aquesta entrevista explica els beneficis d’aquesta fórmula de transport i aclareix algunes qüestions relatives a la seva implementació.

Notícia

El Bicibús és una iniciativa que fa temps que es duu a terme als països baixos i a d’altres localitats, i que pretén que nens i nens realitzin el trajecte cap a l’escola en bicicleta, en grup i de manera segura. Aquesta modalitat de transport escolar està organitzada i coordinada per les famílies amb la participació del centre escolar i el suport municipal, teixint així comunitat educativa i amb els infants com a principals protagonistes.

Butlletí