Sabadell Mediació edita una guia per afrontar les molèsties dels sorolls i millorar la convivència

Font: Ajuntament de Sabadell
18/11/2014 - 00:00

La guia Sorolls veïnals? Parlem-ne! és el segon número de la col·lecció "Guies de mediació", publicades pel servei municipal, Sabadell Mediació amb l'objectiu de divulgar la mediació i facilitar idees i suggeriments per la gestió pacífica dels conflictes i la millora de la convivència.

La nova guia Sorolls veïnals? Parlem-ne! ofereix informacions relacionades amb el soroll de veïnatge a la ciutat: sobre com el soroll afecta el benestar de les persones, sobre quina normativa el regula i amb quins instruments i recursos comptem per afrontar els problemes relacionats amb els sorolls de veïnatge, tot mirant de preservar la convivència i les relacions veïnals. A més, la guia proposa idees i suggeriments per reduir l'emissió de sorolls, especialment dins de casa.

Tal com ha explicat aquest 13 de novembre la regidora de Relacions Ciutadanes, Anna Carrasco, "la guia és un instrument de sensibilització sobre les molèsties que ocasionen els sorolls i a la vegada un recurs per millorar la convivència ciutadana". En aquest sentit, Carrasco ha afegit: "La convivència és imprescindible en les relacions de veïnatge. Vivim junts, els uns al costat dels altres, durant molt de temps i, fins i tot de vegades, depenem els uns dels altres, sobretot a les comunitats de veïns. La mediació es un instrument que permet solucionar els conflictes a la vegada que té cura de les relacions".

Molts dels problemes de convivència entre veïns tenen majoritàriament origen en els sorolls. Són "sorolls de vida" com ara, cops de porta, de cadires, corredisses, aparells de música o televisors, electrodomèstics (rentadores, aspiradores), reunions familiars o amb amics, nens jugant, etc. En definitiva, són sorolls vinculats a la nostra vida quotidiana, que poden resultar molestos.

Les problemàtiques relacionades amb els sorolls representen el 42% dels problemes de veïnatge que s'han atès al servei Sabadell Mediació al llarg d'aquest any i el 22 % del total de sol·licituds de mediació.

Per això, l'objectiu de la guia és sensibilitzar que determinades activitats i conductes poden generar sorolls molestos i afectar el benestar d'altres persones. La guia també pretén que la ciutadania es conscienciï que viure a la ciutat significa estar envoltat de sons i sorolls, alguns dels quals són inevitables. Cal veure, però, quins es poden evitar o disminuir.

D'altra banda, l'objectiu és també fomentar l'ús del diàleg i la mediació en l'afrontament dels conflictes vinculats a la convivència i a les relacions personals.

La manera com afrontem els conflictes és bàsica per resoldre'ls i afecta directament la convivència futura. Gestionar els conflictes adequadament i de manera pacífica, conciliant els interessos de totes les persones afectades, garanteix solucions més duradores a llarg termini i evita nous enfrontaments en el futur.

De fet, la convivència requereix l'equilibri entre el respecte (prendre consciència i responsabilitat de les molèsties que podem ocasionar) i la tolerància (prendre igualment consciència que determinats sorolls, malgrat que ens poden resultar molestos, són inevitables).

Primera guia
El primer número de la col·lecció "Guies de Mediació", Bon veïnatge a les comunitats de veïns i veïnes, també editada pel servei Sabadell Mediació, està dedicat a la convivència en el marc de les comunitats de propietaris.

Es va elaborar amb l'objectiu de ser una eina de suport a l'organització i bon funcionament de les comunitats de propietaris i de millora de la convivència i el bon veïnatge.

Conté un resum de la Llei de Propietat Horitzontal, un recull de bones pràctiques de veïnatge i models de documents de gestió administrativa i econòmica de les comunitats.

Totes dues guies poden descarregar-se des del web www.sabadell.cat/mediacio i en paper, estan disponibles a les oficines d'atenció ciutadana.

Cal recordar que la mediació és una metodologia de resolució pacífica de conflictes; un procediment extrajudicial, regulat per llei a Catalunya, que procura la resolució dels conflictes a traves de pactes entre les parts i està conduit per un professional imparcial, la persona mediadora. La mediació retorna a les parts el protagonisme i la responsabilitat de la resolució del conflicte, ja que permet defensar els propis interessos a la vegada que requereix escoltar les opinions i tenir en compte els interessos dels altres. L'objectiu és obtenir acords satisfactoris per a totes les parts.

Sabadell Mediació és un servei municipal que, des de l'any 2005, ofereix als ciutadans de Sabadell la possibilitat d'acollir-se a un procés de mediació, de manera gratuïta, per mirar de solucionar els conflictes vinculats a qualsevol àmbit de relació: veïnal, familiar, escolar, associacions, etc.

Més informació a través del 010 o del lloc www.sabadell.cat/mediacio.

Notícies relacionades:

Es posa en marxa la campanya: 'Sabadell sona bé! Sabadell dorm bé...'

Relacionats

Notícia

La visita al CTR-Vallès o l’escape room ‘Retorn a la Terra’, els esdeveniments més desitjats per a la canalla

Notícia

L’Ajuntament de Sabadell i Vimusa impulsen la rehabilitació energètica del parc públic d’habitatges.

Butlletí