Presentat el primer minibús elèctric avançat de fabricació catalana que donarà servei a Barcelona

Font: TMB

13/11/2018 - 22:24

En el marc de l’Smart Mobility Congress, s’ha presentat el primer minibús elèctric de tecnologia avançada i d'emissió zero pensat per donar servei regular en línies de Bus del Barri de la ciutat de Barcelona. Aquest prototip ha estat desenvolupat íntegrament per empreses catalanes en el marc de l’estratègia de recerca i innovació per a l'especialització intel·ligent RIS3CAT que gestiona ACCIÓ i que està cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea en el marc del Programa Operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020.

Barcelona, que està en ple procés de reconversió ambiental i electrificació del transport públic de superfície, necessitava un vehicle sostenible per als desplaçaments col·lectius de proximitat: en altres paraules, un minibús d'emissió zero capaç de funcionar eficaçment tota una jornada en qualsevol època de l'any en una línia regular de TMB.

La solució és el nou minibús elèctric de tecnologia i prestacions avançades, que al llarg dels dos últims anys han definit, desenvolupat, dissenyat i fabricat un grup d’empreses catalanes: TMB com a operador de transport i prestador del servei, l'empresa d'enginyeria i assajos Applus Idiada, el carrosser especialitzat en minibusos Indcar, el centre tecnològic Eurecat i el fabricant de bateries Millor Battery.

El projecte s’ha desenvolupat dins d’una de les comunitats RIS3CAT per a la recerca i innovació per a l'especialització intel·ligent, impulsades per ACCIÓ –l’agència per a la competitivitat de l’empresa dependent del Departament d’Empresa i Coneixement–. I ha comptat amb una aportació de 488.000 euros del Programa Operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020.

El minibús ha estat dissenyat per a un ús urbà intensiu en recorreguts d’alta exigència com els del Bus del Barri de TMB, amb autonomia per a 16 hores de circulació, fins i tot quan l’aire condicionat està en marxa, com és habitual els mesos d’estiu. Pensant en la sostenibilitat de l’operació, s’ha procurat que el vehicle tingui baixos costos de manteniment i sobretot que les bateries siguin modulars i fàcilment accessibles a través de la porta posterior. Així, les seves virtuts el fan extrapolable a qualsevol operació en una altra ciutat europea.

Les principals característiques del nou minibús elèctric són les següents:

  • Dimensions: 7,21 metres de longitud i 2,43 metres d’amplada
  • Capacitat màxima: 22 passatgers
  • Seients: 8 + 2 de plegables
  • Accessibilitat: plataforma baixa central, rampa, 1 plaça per a cadira de rodes
  • Bateries: EBUST de 135 kWh, intel·ligents i modulars, amb més de 4.000 cicles de vida, equivalents a 10 anys d'operació
  • Motor elèctric de 140 kW de potència
  • Xassís: Strada d’Iveco


Un cop finalitzi la seva presència a l’estand de TMB de l’Smart Mobility Congress, el minibús elèctric començarà un cicle de proves en buit, en les quals realitzarà uns 4.000 quilòmetres simulant recorreguts de línies de Bus del Barri. Posteriorment iniciarà el servei amb passatgers.


 

Categories: 

Relacionats

Notícia
Segons un índex del navegador TomTom

Barcelona encapçala la llista de les ciutats més congestionades d'Espanya, ja que els conductors passen un 29% de mitjana de temps extra en embussos durant cada viatge, segons el TomTom Traffic Index 2018, un informe que detalla la situació del trànsit a 403 ciutats de 57 països de tot el món.

Notícia
Una mirada de betevé sobre la mobilitat metropolitana

El preu de l’habitatge, el disseny d’un urbanisme dispers i l’atracció econòmica de Barcelona són elements que condicionen els desplaçaments a la regió metropolitana.  Els efectes, però, ens han dut a una situació límit. La dependència del cotxe, l’absència crònica d’inversions en infraestructures de transport sostenibles i d’alta capacitat, afecten negativament la salut pública i l’entorn. betevé et convida a fer aquest trajecte per conèixer què passa.

Notícia

La reforma de la via Laietana n’ampliarà les voreres, tindrà espai per a la bicicleta, dos carrils de baixada (un per a busos i taxis) i un altre en sentit pujada limitat a 30 km/h per a busos, taxis i vehicles d’accés local. Així, aquest carrer passarà a ser de circulació general en sentit mar, ja que redueix els carrils de pujada fins a un. Aquest és el resultat del procés participatiu engegat amb veïns, comerciants i entitats per fer una via més habitable.

Butlletí