Nou disseny per als camins escolars segurs, a l'Hospitalet de Llobregat

Font: Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat

26/02/2020 - 09:30

L’Ajuntament està potenciant la implantació de nous camins escolars segurs i reforçant els ja existents, amb la incorporació de diversos elements de disseny innovadors. Aquest any, s’han començat a pintar a la calçada petjades dels colors del parxís —verd, vermell, groc i blau— en diversos passos de vianants indicadors de camí escolar segur, que se sumen a les pilones a la vorera dels mateixos colors que s’hi van començar a instal·lar el 2018. També es preveu que es pintin les papereres d’aquestes zones amb els colors del parxís.

Els camins escolars són recorreguts urbans preestablerts i intervinguts en termes de seguretat i planificació urbana (senyals, major control de les zones per part de la Guàrdia Urbana, millora de l’accessibilitat, limitació de la velocitat de trànsit...), per on els escolars poden transitar a peu de forma segura. A L’Hospitalet aquesta iniciativa està recollida en el Pla de mobilitat urbana sostenible i el Pla d’acció per a la millora de la qualitat de l’aire, així com en la Guia per a la implementació de les zones urbanes d’atmosfera protegida.

Les noves petjades pintades als passos de vianants del camí escolar segur, de colors verd, vermell, groc i blau, s’han començat a implantar al carrer de la Mare de Déu dels Desemparats, a la Torrassa; i a la plaça dels Veïns, a Granvia Sud. En aquestes zones també s’han instal·lat les pilones dels colors del parxís, de material plàstic reciclat, que es col·loquen als laterals de les voreres de banda i banda dels passos de vianants, la qual cosa permet visualitzar de forma clara, juntament amb les petjades, el camí escolar.

Aquestes actuacions es repetiran a partir d’ara als trajectes de camí escolar segur dels carrers on es facin obres de renovació de la pavimentació i millora de l’accessibilitat per convertir-los en vies de prioritat invertida, i es preveu que s’estenguin també a tots els camins escolars de la ciutat. Des de 2018, s’han senyalitzat amb pilones de colors diversos passos de vianants al carrer de Tecla Sala, al Centre; el carrer del Radi i el carrer de Joan Maragall, a Sant Josep; el carrer de Cornellà, a Sanfeliu; el carrer de la Joventut, el carrer de Llançà, el carrer de Vallparda i el carrer de Santiago Apòstol, a Collblanc-la Torrassa; i el carrer de l’Aprestadora, el carrer de Castelao i el carrer de Jansana, a Santa Eulàlia.

A més, s’han eixamplat les voreres d’aquests carrers i s’ha renovat la senyalització viària d’aquests camins escolars —i els existents a altres
zones—, amb la repintada dels passos de vianants i la instal·lació de nous senyals verticals rectangulars de fons groc reflectant, de 90 x 60 cm, on està inscrit el senyal triangular de “perill: infants” i la inscripció “atenció: zona escolar”.

Als carrers dels camins escolars segurs també s’hi han col·locat a la calçada elements per limitar la velocitat dels vehicles i pacificar el trànsit, i tanques especials de protecció a les voreres de les entrades dels centres educatius, mesures acompanyades de la plantació de nou arbrat.

Els camins escolars segurs es van començar a implantar a L’Hospitalet coincidint amb el desenvolupament dels plans integrals de Collblanc-la Torrassa i de la Florida-Pubilla Cases, entre 2006 i 2010. En el procés d’implantació dels camins escolars segurs hi treballen els departaments municipals d’Educació, d’Espai Públic, de Seguretat, de Mobilitat i d’Innovació i les regidories de Districte, en col·laboració amb les direccions i les AMPA dels centres educatius.


 

Relacionats

Entrevista

Què passaria si planificàrem les nostres ciutats pensant en la salut, en la seguretat dels nens i ancians, en l’autonomia i el contacte amb la natura? És el que somia, i pel que treballa Carolyn Daher, coordinadora de la Iniciativa de Planificació Urbana, Medi Ambient i Salut d’ISGlobal. Sostenible va parlar amb ella arrel del 1er Congrés de Qualitat de l’Aire celebrat a Sabadell.

Notícia

Els desplaçaments a la feina són només el 23% del conjunt però és on més s’utilitza el vehicle privat i, per tant, són els que més contaminen. Els experts en mobilitat que han participat en el debat alerten que és precisament aquest l’àmbit que no es gestiona.

Reportatge

El 2020 es presenta com un any ple d’oportunitats i amenaces per al desenvolupament de la mobilitat en bicicleta a Barcelona i a Catalunya. La capital desenvolupa un seguit d’activitats que repercutiran en la resta de poblacions catalanes, ja que Barcelona continua sent motor i exemple de les polítiques de la bicicleta. La ciutat disposa de 209 Km de carrils bici i de 33.000 aparcaments en U, i registra més de 200.000 desplaçaments diaris en bicicleta.

Butlletí