Més espai per passejar, pedalejar i desplaçar-se en transport públic

Font: Betevé

13/07/2020 - 12:01

Durant els mesos de la crisi sanitària per la covid-19 es van impulsar diverses mesures municipals per fomentar la mobilitat sostenible i garantir la distància de seguretat. A partir del setembre es posaran en marxa més actuacions per seguir incrementant l’espai públic per als vianants i ampliar els carrils bus i els corredors bici. També es mantenen 34 dels 60 carrers delimitats com a itineraris segurs temporals que es van obrir durant el desconfinament i alguns, com la via Laietana, s’incorporaran al programa “Obrim carrers”, que es reactivarà a la tardor.

La inversió municipal per incrementar els espais per desplaçar-se a peu i en bici i la xarxa de bus de la ciutat serà de 2,17 milions d’euros, i l’espai per als vianants augmentarà amb:

  • L’ampliació de les voreres, un total de 2.850 metres quadrats, a la ronda de la Universitat i el carrer de Pelai.
  • L’eixamplament de l’espai per als vianants a la cruïlla dels carrers de Rocafort i del Consell de Cent, amb 17 metres quadrats d’espai verd, mobiliari i elements de joc.

Per millorar la xarxa de bus es faran actuacions als accessos de les estacions de Sants, del Nord i de Sant Andreu Arenal i es faran quatre actuacions en carrils bus:

  • Avinguda d’Esplugues: creació d’un carril bus d’entrada a la ciutat.
  • Avinguda Diagonal, de Pius XII a Zona Universitària: creació d’un segon carril bus de sortida de la ciutat.
  • Avinguda Diagonal, de la plaça de Francesc Macià al carrer de Sardenya: ampliació dels carrils bus en tots dos sentits.
  • Gran via de les Corts Catalanes, de passeig de Gràcia al carrer de la Marina: creació d’un segon carril bus al tronc central.

S’habilitaran 8 quilòmetres més per anar en bici. En concret:

  • Un carril bici unidireccional al lateral de mar del carrer d’Aragó, de 4,8 quilòmetres.
  • Dos corredors bici en ambdós sentits al passeig de la Zona Franca, d’1,6 quilòmetres per sentit.

Es mantenen una trentena d’itineraris segurs

Durant la crisi de la covid-19 s’ha actuat en més de 500.000 metres quadrats d’espai públic per poder passejar i fer esport amb prou distància de seguretat. Són itineraris segurs que garanteixen una amplada de pas d’un mínim de 4 metres i que faciliten l’accés a equipaments com mercats, centres sanitaris o parcs. Després d’avaluar els itineraris més utilitzats, es mantindran 34 dels 60 que es van obrir i s’hi restringirà la circulació de vehicles durant unes hores al dia.

“Obrim carrers” torna a la tardor

A partir del setembre, els caps de setmana es tornarà a tallar el trànsit en diferents vies principals per destinar l’espai a la ciutadania. Tots els caps de setmana es tallarà la circulació a la via Laietana i els eixos de la Creu Coberta – Sants i del passeig de Sant Joan – Pi i Margall. A més, un cap de setmana al mes s’obriran al veïnat Gran de Gràcia i l’eix de Fabra i Puig – Onze de Setembre i un cap de setmana per trimestre es tallarà el trànsit al carrer d’Aragó.

La iniciativa “Obrim carrers” es va posar en marxa l’1 de febrer al carrer Gran de Gràcia i a la via Laietana, que es van omplir de veïns i veïnes.

Accions aplicades durant la desescalada

Per fomentar la mobilitat sostenible durant el desconfinament, l’Ajuntament de Barcelona va posar en marxa diferents accions per augmentar en 30.000 metres quadrats l’espai per als vianants: va pacificar i tancar al trànsit diferents vies, va augmentar en 21 quilòmetres els corredors bici i va fer 17 actuacions per reforçar la xarxa de bus a la ciutat. Durant aquest període s’han obert una seixantena d’itineraris segurs en vies secundàries de Barcelona, s’han alliberat voreres de motos aparcades i s’ha tallat el trànsit durant els caps de setmana en carrers i avingudes principals.


 

Relacionats

Notícia

Els entorns de 155 centres educatius seran espais amb menys cotxes i, amb les actuacions previstes fins al 2022, es convertiran en llocs de trobada amb menys contaminació, més saludables i agradables. Les intervencions inclouen reduir el nombre de carrils i la velocitat de circulació, crear espais plaça amb elements de joc, reforçar la senyalització i instal·lar elements de seguretat. ​

Entrevista

Helena Vilardell és mestra, vicepresidenta d’Osona amb bici, i impulsora de Canvis en Cadena. Des d’aquesta última entitat ha contribuït a promoure el bicibús, una iniciativa de mobilitat sostenible i inclusiva adreçada al món escolar. En aquesta entrevista explica els beneficis d’aquesta fórmula de transport i aclareix algunes qüestions relatives a la seva implementació.

Notícia

El Bicibús és una iniciativa que fa temps que es duu a terme als països baixos i a d’altres localitats, i que pretén que nens i nens realitzin el trajecte cap a l’escola en bicicleta, en grup i de manera segura. Aquesta modalitat de transport escolar està organitzada i coordinada per les famílies amb la participació del centre escolar i el suport municipal, teixint així comunitat educativa i amb els infants com a principals protagonistes.

Butlletí