Menys cotxes per més salut

Es presenta l'informe 'El medi ambient i la salut: Qualitat de l'aire, contaminació química, soroll i radiacions'

Sostenible.cat

05/11/2010 - 00:00
Ja no hi ha dubte que els factors ambientals condicionen la salut humana; juntament amb els  econòmics, socials, biològics, genètics i els hàbits personals com l'alimentació i l'activitat física. I cal fer molt més per evitar les conseqüències d'aquestes epidèmies ambientals invisibles. Amb aquesta premissa s'ha presentat l'informe 'El medi ambient i la salut: Qualitat de l'aire, contaminació química, soroll i radiacions', elaborat pel Centre d'Anàlisi i Programes Sanitaris (CAPS), amb el suport del Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible (CADS).

Josep Martí, coordinador de l'informe, ha aclarit que l'objectiu és llençar un toc d'alarma i d'esperança alhora, perquè, a diferència dels altres factors que influeixen en la salut humana, controlar els d'origen ambiental està en les nostres mans.

Qualitat de l'aire
L'informe recull els estudis recents sobre medi ambient i salut, amb una atenció especial sobre la qualitat de l'aire. Així, es cita una investigació del CREAL que destaca que si Barcelona aconsegueix mantenir els límits de gasos i partícules marcats per la Unió Europea, baixarà la xifra de morts prematures i s'evitaran, entre d'altres, 12.100 casos de bronquitis aguda infantil i 18.700 atacs d'asma cada any.

Les mesures estan a l'abast, com ho demostra el recull de bones pràctiques incloses a l'informe, des de la reducció dràstica de la contaminació atmosfèrica a Pequín durant els Jocs Olímpics a les zones de baixes emissions o els peatges urbans de diverses ciutats europees. La solució és més senzilla encara tota vegada es té clar que el principal actor contaminant és el trànsit de vehicles, especialment a Barcelona, amb una densitat de 6.100 cotxes privats per quilòmetre quadrat (Berlín i París en tenen 1.500, i Madrid al voltant de 2.500).

La primera conclusió de l'informe és clara: cal treure cotxes de les ciutats. I, sobretot, els vehicles dièsel, que a casa nostra són un 65% del parc privat mentre que a Califòrnia, per exemple, només són un 5%. Cal afavorir també els vehicles elèctrics i potenciar un transport públic eficient i de qualitat. I valorar mesures novedoses, com canviar horaris en l'administració i les escoles per evitar les altes exposicions a la contaminació que tenen lloc en les hores punta.

Contaminació química, sorolls i radiacions
La contaminació química és cada vegada més present dins la llar i als centres de treball, sobretot per l'ús de productes de neteja, desinfectants i cosmètics. Un estudi realitzat a Catalunya que analitzava la presència de 19 compostos tòxics persistents en sang va concloure que la majoria registren una mitjana d'11 d'aquests elements, i les concentracions més altes es donen en persones més grans, més obeses i en dones.

Una de les causes és la falta d'informació que tenen els ciutadans, pel que l'informe recomana millores en l'etiquetatge de productes d'ús domèstic que contenguin compostos tòxics, així com l'ampliació de les causes de malaltia professional.

Pel que fa a la influència del soroll i les radiacions, l'informe destaca la necessitat d'augmentar el control i la vigilància, i més estudis per poder determinar les possibles implicacions en la salut de les radiacions derivades de la telefonia mòbil o dels espais wifi.

Legislació i salut pública
Els autors de l'informe valoren positivament la normativa europea actual i les sancions previstes, però creuen que caldria incloure un principi de precaució més ferm, que impedeixi posar en risc la salut humana.

A més, és important potenciar accions transversals coordinades entre els diferents departaments i els diversos nivells de l'administració. Per a això cal una regulació més estricta i que eviti duplicitats, però també organismes especialitzats. En aquest sentit, l'informe proposa la creació d'una Agència Catalana de Qualitat Ambiental i Salut, a l'igual que ja existeix agències de l'aigua, els residus o la seguretat alimentària.

Implicació ciutadana
Perquè totes aquestes propostes siguin efectives cal comptar amb la col·laboració del conjunt de la ciutadania. Cal, doncs, augmentar l'esforç de difusió i sensibilització. L'experiència ha demostrat que no és fàcil fer arribar el missatge de la sostenibilitat a bona part de la població, ni tan sols quan s'usen criteris econòmics. Però potser, tal i com assenyala Ramon Arribas, director del CADS, la inclusió de la perspectiva de salut, que interessa i preocupa tothom, aconseguirà augmentar la sensibilitat social cap als factors ambientals.

L'informe estarà disponible en paper en les properes setmanes, i també es podrà descarregar online.

Etiquetes: 

Relacionats

Butlletí