Mataró estrena un prototip de punt de recàrrega ràpida de vehicles elèctrics que funciona amb gas i aporta calor al Tub Verd

Font: Ajuntament de Mataró

31/01/2019 - 10:58

Mataró ha posat en marxa un prototip de punt de recàrrega ràpida de vehicles elèctrics que funciona amb un motor de cogeneració a gas natural i és capaç de produir també energia tèrmica per al seu reaprofitament. El dispositiu és fruit d’un projecte innovador finançat en part per l’Institut Europeu d’Innovació i Tecnologia a traves d’Innoenergy. Ha estat desenvolupat per empreses privades i centres d’investigació (Pasch, IREC, CINERGIA, Sige i Naturgy) amb l’objectiu d’arribar a diferents sectors i usuaris a escala europea.

El projecte COFAST consisteix en un punt de recàrrega ràpida de vehicles elèctrics ubicat a la via pública en un dels principals accessos viaris a la ciutat, a l’exterior de l’edifici d’oficines del Tub Verd, al número 92 de la carretera de Barcelona (N-II). L’estació de recàrrega s’alimenta d’un motor de cogeneració a gas natural que, a la vegada que produeix l’electricitat, genera energia tèrmica. La instal·lació també disposa d’un sistema de gestió Intel·ligent que permet optimitzar el seu funcionament (disposa d’una bateria per optimitzar el funcionament global). L’escalfor residual produïda en el procés de cogeneració s’injecta al Tub Verd, la xarxa que distribueix calor i fred a diferents instal·lacions municipals i edificis privats de Mataró, que actualment reaprofita energia procedent de l’Estació Depuradora d’Aigües Residuals del municipi i del Consorci per al Tractament de Residus Sòlids Urbans del Maresme.

Els avantatges del prototip COFAST respecte a carregadors convencionals són la seva independència de la xarxa elèctrica, que permet instal·lar punts de recàrrega ràpids sense haver de reforçar la xarxa de distribució i de contractar nova potència elèctrica; així com per la seva alta eficiència energètica reforçada per la gestió Intel·ligent del sistema que garantitza l’estalvi i la reducció d’emissions de CO² que suposa l’aprofitament del calor residual.

El punt de recàrrega pot ser utilitzat per dos vehicles a la vegada. Té tres possibilitats de connexió estàndard (CHAdeMO, CCS i AC Mode 3) i una potència de fins a 50 kW, que permet carregar fins al 80% de la bateria en mitja hora.

Estarà gestionat per l’empresa público-privada Mataró Energia Sostenible, SA, integrada per Naturgy i Aigües de Mataró, SA, que també gestiona el Tub Verd. Les recàrregues seran gratuïtes mitjançant un conveni de col·laboració signat amb l’Ajuntament de Mataró, que assumirà el cost de l’electricitat distribuïda als vehicles i les despeses de manteniment.

El nou punt forma part de la xarxa municipal de punts de recàrrega de Mataró, iniciativa que s’emmarca per una banda en el Pacte per la Mobilitat, i més concretament en el Pla d’implementació urbana del vehicle elèctric (PIUVE), i per l’altra en el Pla d’Acció per l’Energia Sostenible i el Clima. L’objectiu és reduir les emissions contaminants associades a la utilització de vehicles de gasolina i dièsel perquè Mataró esdevingui una ciutat cada vegada més sostenible i amable.


 

Relacionats

Notícia

Aquesta setmana s’han habilitat tres-centes bicicletes elèctriques del nou Bicing i el servei s’anirà ampliant fins a arribar a les mil unitats, el triple que en el sistema antic. Barcelona Energia, la comercialitzadora d’energia cent per cent renovable, subministrarà l’electricitat al servei. El desplegament del Bicing continuarà amb l’activació de la reserva anticipada de cinc minuts a finals d’abril i l’ampliació de cobertura territorial al llarg del 2019.

Notícia
La flota d'autobusos de TMB estalviarà els pròxims quatre anys més de 272.000 litres de combustible i deixarà d'emetre 680 tones de CO2, gas causant de l'escalfament global, gràcies als nous contractes de subministrament de pneumàtics renovats i nous adjudicats recentment, en què s'ha prioritzat l'opció més favorable per al medi ambient.
Notícia

Les dones fan un ús més intensiu del transport públic que els homes; alhora, també són més proclius a les opcions de mobilitat activa (caminar, anar en bicicleta o fer servir vehicles de mobilitat personal).

Butlletí