L'ús de la bicicleta per als desplaçaments quotidians ha crescut un 34,5% en un any

La convivència amb el trànsit i els vianants a les ciutats, un dels principals reptes
Redacció
05/10/2009 - 00:00

Un home jove (de 25 a 39 anys), amb estudis i que treballa és el perfil del ciclista habitual, segons el Baròmetre de la Bicicleta, el primer estudi que es realitza tant a Catalunya com a nivell estatal per conèixer el percentatge de població que utilitza la bicicleta, la intensitat amb què ho fa, els conceptes amb què s'associa aquest mitjà de transport i les necessitats dels ciclistes. Segons aquest estudi, gairebé 35 milions d'espanyols i 5,5 milions de catalans, el 90% de la població, sap anar en bicicleta, més del 60% en té una per a ús personal -la gran majoria, BTT-, i més del 20% l'ha fet servir alguna vegada durant l'última setmana.

Creix l'ús com a mitjà de transport habitual
Una altra de les principals conclusions del baròmetre és que la majoria utilitza la bicicleta per fer esport i passejar, tot i que en els darrers tres anys ha crescut el número de persones que la fa servir en els seus desplaçaments habituals (un 34% en el darrer any) o per anar a la feina (un 57% més en els darrers tres anys). L'estudi també destaca el transvasament de persones que feien servir el metro i la moto per anar a treballar cap a la bicicleta, especialment en el cas de Catalunya.

En aquest sentit, les paraules amb què s'associa espontàniament la bicicleta continuen tenint a veure, majoritàriament, amb el benestar físic, seguit del lleure i la natura. Tanmateix, les persones que associen la bicicleta amb la mobilitat han crescut especialment a Catalunya, assolint el 29% dels enquestats, per sobre del 23% dels espanyols que van contestar el mateix. De fet, el percentatge de catalans que associa la bici amb la mobilitat ha crescut 12 punts en només tres anys.

La convivència amb la circulació i els vianants
Tot i relacionar el fet d'anar en bici amb la mobilitat i la salut, dos de cada deu enquestats va assegurar que anar en bicicleta és perillós, fins el punt de dubtar de la seva conveniència com a sistema de transport a les ciutats. Aquests dubtes es reflecteixen en que una tercera part dels usuaris no circula mai amb bici per la calçada, principalment per què ho considera perillós o perquè només la utilitza a la muntanya.

Pel que fa a l'actitud ver les normes de circulació, la gran majoria dels ciclistes es considera bastant respectuós, i els que no les respecten ho fan perquè les normes no estan adaptades a les bicis i que falten infraestructures (28,3% a Espanya i 19,4% a Catalunya), per indiferència (14,5% a Espanya i 16,7% a Catalunya) o per anar més ràpid (13,6% a Espanya i 19,4% a Catalunya). 

Pel que fa a si els ciclistes respecten els vianants, més del 60% dels enquestats espanyols creu que sí, però aquest percentatge només és del 49% entre els catalans. A la inversa, només un terç dels enquestats opina que els conductors de vehicles a motor són respectuosos amb els ciclistes.

Falten espais per a bicis als municipis
Set de cada deu enquestats afirmen que al seu municipi poden trobar espais adequats per a circular amb bicicleta, però al voltant d'un 30% matisa que són insuficients. De fet, tant a Catalunya com a Espanya la principal dificultat per a desplaçar-se amb bici per la ciutat és l'excés de trànsit (més del 60%) i la insuficiència de carrils bici (pel 60,3% dels espanyols i el 52% dels catalans).

Les demandes que fan els ciclistes per tal de circular habitualment en bici són més espais adequats a les ciutats, més aparcaments i millors connexions interurbanes. D'altra banda, entre un 30 i un 39,2% dels enquestats viuen en un municipi que té algun tipus de transport públic amb bicicleta, tipus Bicing o Girocleta, i en fan una valoració positiva del seu funcionament. Concretament, el 95,5% dels espanyols i el 89,8% dels catalans que compten amb aquest tipus de servei al municipi valoren positivament la seva implantació.

--
Nota de premsa del DPTOP

Etiquetes: 

Relacionats

Notícia

El ple de l'Ajuntament de Reus ha aprovat de manera inicial el passat divendres, 5 de maig el Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible, així com sotmetre a exposició pública el document i l'estudi ambiental estratègic.

Butlletí