Les superacions dels límits de NO2 a la conurbació de Barcelona baixen de 17 a 2 en nou anys

Font: Món Planeta

22/03/2019 - 10:07
 Foto: La Plataforma per la Qualitat de l'Aire

Foto: La Plataforma per la Qualitat de l'Aire

La directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, Mercè Rius, ha celebrat aquest 12 de març a Brussel·les (Bèlgica) la tendència positiva respecte de les concentracions de diòxid de nitrogen (NO2) observada en el darrer exercici a la conurbació de Barcelona. En una conferència amb el grup de persones expertes en qualitat de l’aire de la Comissió Europea, Rius ha explicat que els resultats del 2018 mostren una millora de la qualitat de l’aire pel que fa a l’NO2, ja que només dues estacions de trànsit intens de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica han superat el límit de la mitjana anual. En comparació als de l’any anterior, cinc estacions havien superat els nivells que permet Europa, mentre que el 2010 eren 17 les que els superaven.

Les estacions que han excedit el valor límit anual permès de NO2 –situat en 40 µg/m3 (micrograms per metre cúbic)– el 2018 han estat les de Barcelona Eixample i Barcelona Gràcia-Sant Gervasi. A diferència del 2017, l’any passat no es va superar aquest límit en cap de les situades a la zona de qualitat de l’aire 2, que comprèn municipis del Vallès Oriental i Occidental i del Baix Llobregat. Per tant, un 93% de les estacions de les zones 1 i 2 –28 de les 30 estacions– compleixen el valor límit anual. Per zones, la ZQA1 té un 88% de les estacions que compleixen (15 de 17) i la ZQA2, un 100% (12 de 12). A més, en aquesta última, els nivells detectats són, en general, més baixos. Pel que fa als valors límit horaris d’NO2 –les mitjanes horàries no poden superar més de 18 vegades els 200 µg/3–, durant el 2018 s’ha complert l’objectiu a tot el territori. A diferència d’anys anteriors, no s’ha registrat cap valor horari més enllà dels 200µg/3, mentre que el 2017 ho va fer en vuit ocasions. Així doncs, no s’han donat les condicions per declarar episodi d’alta contaminació per diòxid de nitrogen i dur a terme restriccions de trànsit.

L’any passat la Comissió Europea va portar al Tribunal de Justícia de la UE sis estats membres per considerar que no havien presentat mesures creïbles, eficaces i oportunes per reduir la contaminació. Tanmateix, en referència als altres tres estats membres amb incompliment dels valors límit de diòxid de nitrogen –Txèquia, Eslovàquia i Espanya–, la Comissió va considerar que les mesures que s’estan adoptant aquí, o que estan previstes d’aplicar, d’acord amb la informació traslladada, eren les adequades, i va decidir no iniciar una demanda. D’aquesta manera, tot i que fins ara Europa ha valorat positivament les actuacions proposades, n’està fent un seguiment exhaustiu per comprovar-ne el compliment.


 

 

Relacionats

Notícia

 

La Diagonal ampliarà els carrils bus, en detriment d'un carril per als cotxes, i la Gran Via desdoblarà el carril bus fins a Marina. A partir d’aquest octubre, el carrer d’Aragó tindrà carril bici. L’Ajuntament l’implantarà entre l’avinguda Meridiana i el carrer de Tarragona i serà unidireccional; en total farà 4,8 km de llarg. L’entrada en funcionament del carril bici d’Aragó comportarà l’eliminació d’un carril per als cotxes.

Notícia

L’Ajuntament adequarà, com a prova pilot, nous espais per a vianants i bicicletes per garantir les distàncies de seguretat arran de la COVID-19. S’avança així, amb la posada en marxa de l‘Anella de Mobilitat Verda. Un pla d’acció de mesures que dona prioritat als desplaçaments a peu i als mitjans de transport sostenible. En aquest sentit, cal recordar que ja hi ha estudis que afirmen que la contaminació atmosfèrica agreuja la gravetat de la malaltia.

Notícia

El manifest demana que després de la pandèmia de la COVID-19 es freni el "col·lapse global" ambiental, es redefineixin els nostres valors i es passi a l'acció per "dignitat, supervivència i coherència"

Butlletí