Les escoles de Barcelona celebren el seu compromís amb l'Agenda 21 Escolar

Dos actes festius tancaran el programa educatiu d'aquest curs 2008-2009
Redacció
03/06/2009 - 00:00

Prop d'un miler de nens i nenes en representació dels 240 centres d'educació de Barcelona celebraran, en els dos actes de cloenda del programa educatiu Agenda21 Escolar 2008-2009, el seu compromís amb el medi ambient i la sostenibilitat desenvolupat al llarg de tot el curs escolar que ara finalitza. Les dues sessions de cloenda tindran lloc dimecres 3 de juny a l'Auditori AXA Illa Diagonal, 10.00 hores (infantil i primària), i el dimarts 9 de juny a l'Auditori de la UPC (Edifici Vertex. Plaça d'Eusebi Güell) a les 9.00 hores (secundària) respectivament, i estaran presidides per la cinquena tinent d'alcalde de Medi Ambient, Imma Mayol. Aquests actes permeten un espai de reconeixement públic i cloenda de les accions i programes realitzats pels centres educatius al llarg dels darrers mesos.

L'Agenda 21 Escolar és un programa d'educació ambiental de l'ajuntament de Barcelona, que desenvolupen conjuntament l'Àrea de Medi Ambient i l'Institut Municipal d'Educació (IMEB), pensat per facilitar la implicació dels centres educatius en la tasca de construir un món millor i més sostenible, començant per la intervenció en l'entorn més immediat a partir d'un projecte educatiu, de participació i d'implicació cívica. Creat l'any 2001 en el marc de l'Agenda 21 i impulsat per l'Ajuntament de Barcelona (Àrea de Medi Ambient i l'IMEB), s'adreça al personal docent i a l'alumnat però també als altres col·lectius vinculats als centres de la ciutat amb l'objectiu d'incentivar la consciència ambiental dels seus integrants i fomentar accions de millora. Va dirigit a escoles bressol, centres d'educació infantil, primària, ESO, batxillerat i cicles formatius.

Participació creixent
Des dels seus inicis, els centres participants han desenvolupat un ric ventall d'iniciatives de millora de la mateixa escola i de l'entorn. Cada any s'obre una nova convocatòria tant perquè els centres que ho desitgin puguin aprofundir el seu programa com perquè nous centres s'afegeixin a aquest projecte col·lectiu. El cas és que, des de l'inici del programa, el nombre de centres educatius que s'han incorporat a l'Agenda 21 Escolar ha anat creixent. Un xifra que aquest curs escolar 2008-2009 representa un augment del 21% respecte a l'anterior (de 198 a 240). L'increment d'aquest curs ha estat possible gràcies a les millores derivades de la nova organització municipal de l'Àrea de Medi Ambient, articulada ara en quatre vectors: Aigua, Qualitat Ambiental, Verd i Residus, i a la tasca de coordinació feta amb els organismes i les empreses vinculades amb les activitats educatives.

L'Escola decideix
L'Agenda 21 Escolar de cada centre és el que aquest centre vol. A l'hora d'elaborar el projecte, la comunitat educativa implicada decideix quins col·lectius hi participaran, quins aspectes s'analitzaran, en quin ordre es farà i quins seran el nombre i la dimensió dels compromisos a adquirir. Quant als aspectes comuns, tots els projectes han de ser fruit de processos participatius, de revisió dels plantejaments i pràctiques educatives i d'adquisició de compromisos en accions de millora en relació amb l'ambient i la sostenibilitat. Així, la incorporació al programa suposa, primer de tot, que la comunitat educativa del centre conegui i adopti els objectius i la metodologia participativa de l'A21E. No es tracta d'afegir una nova matèria al currículum, ni tampoc d'omplir l'escola de papereres per al reciclatge. Desenvolupar l'Agenda 21 Escolar vol dir revisar els plantejaments i les pràctiques educatives i comprometre's en algunes accions de millora. Cada centre, en funció de les seves característiques i necessitats, decideix, doncs, en quins aspectes centrarà els seus esforços.

Suport als centres
Cada centre té a la seva disposició un catàleg de serveis i d'accions de suport i de dinamització d'acord amb les necessitats derivades del desenvolupament del seu pla d'acció ambiental. Així, l'ajuntament ofereix als centres educatius un marc comú de treball, materials de suport i propostes d'activitats, un servei permanent d'informació telefònica i telemàtica, comunicació regular a través d'un butlletí electrònic quinzenal i el web, cursos, seminaris i tallers de formació, assessorament tècnic i pedagògic, dinamització de grups de treball i d'intercanvi d'experiències, suport tècnic i recursos, un servei de documentació d'educació ambiental i ajuts econòmics per als centres públics i les escoles d'educació especial concertades que s'atorguen en funció de la demanda i de la valoració del projecte.

Finalitzat el curs escolar 2008-2009 ja s'està treballant en el programa d'accions de suport del proper curs acadèmic 2009-2010, que inclourà vuit cursos, dos seminaris, deu tallers i cinc jornades, amb temes com la biodiversitat, els materials i els residus, l'aigua o l'energia.

--
Més informació: Agenda 21 Escolar a Barcelona

També a 'Sostenible.cat'... La sostenibilitat a les escoles, molt més que una assignatura

Relacionats

Article

L’Observatori de l’Aigua de Terrassa, OAT, l’òrgan de participació ciutadana vinculada al servei d’abastament municipal, celebra el cinquè aniversari de la seva creació.

Butlletí