Les emissions de diòxid de carboni per trànsit baixen a Catalunya als nivells del 2000

21/09/2010

Les emissions de CO2 generades pel trànsit viari han baixat a nivells d'inici de la dècada, en situar-se a tot Catalunya al voltant dels 14 milions de tones, davant del límit màxim de 16,3 tones del 2006, en part a causa de la reducció de desplaçaments per la crisi econòmica. Així ho ha destacat en roda de premsa el director general de Polítiques Ambientals i Sostenibilitat del Departament de Medi Ambient, Frederic Ximeno, durant la presentació de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, que enguany se celebrarà entre el 22 i el 29 de setembre a 140 municipis catalans.

Segons que ha avançat Ximeno, l'estimació, encara no definitiva, és que la xifra d'emissions de CO2 provocades l'any 2009 pel trànsit viari se situï al voltant dels 14 milions de tones, de manera que es mantindrà la tendència a la baixa iniciada el 2008, quan les emissions es van reduir per primera vegada en aquesta dècada.

Les emissions contaminants provocades pel trànsit viari van començar una imparable tendència a l'alça el 1990 -amb les úniques excepcions del 1993 i 1997- que van provocar que es passés de l'emissió de 10,3 milions de tones de CO2 l'any 1990 a les 16,3 de màxim aconseguides el 2007 (fet que suposa un increment del 57% en aquest període).

La limitació de velocitat ha permès baixar les emissions un 6%
El 2008, quan la crisi econòmica ja es començava a notar, les emissions provocades pel trànsit van baixar fins als 15,1 milions de tones de CO2. La tendència a la baixa es va mantenir el 2009, quan, segons les últimes estimacions provisionals disponibles, es van emetre uns 14 milions de tones, xifra que s'enquadra en els barems de l'inici d'aquesta dècada: 13,3 milions de tones l'any 2000; 13,6 el 2001; 13,6 el 2002; i 14,2 el 2003. Ximeno ha explicat que part d'aquest descens està provocat per la crisi econòmica -que ha reduït substancialment el nombre de desplaçaments per carretera-, encara que també obeeixen segons el seu parer a les polítiques de reducció aplicades pel Govern català, com la limitació de la velocitat a 80 per hora als accessos a Barcelona -que ha permès baixar les emissions fins a un 6%-.

En qualsevol cas, les 14 tones d'emissions de CO2 provocades pel trànsit l'any 2009 se situen encara lluny de l'objectiu fixat per a l'any 2026 de rebaixar les emissions fins als 10 o 11 milions de tones -cosa que a la pràctica suposaria tornar a nivells de principi dels noranta-. Precisament, per avançar cap a aquesta reducció, la Setmana de Mobilitat Sostenible i Segura, que se celebrarà a Catalunya entre el 22 i el 29 de setembre.

Notícies relacionades:

La crisi situa a la UE prop de l’objectiu de reducció d’emissions per al 2020 

Relacionats

Acte
29/02/2020 - 12:00
Parc de Can Buixeres
Entrevista

 

Yunus Arikan és cap de polítiques globals d’ICLEI-local governments for sustainability. Aquesta entitat, amb més de 1.500 membres ha estat veu dels governs locals i regionals a la COP25. Arikan, ens recorda a l'entrevista que vivim a un món urbà i que no s'aconseguirà res sense adonar-se'n de la potència dels actors urbans, i destaca que per fi estem entenent que el finançament per l'acció climàtica ha d'arribar a les ciutats.  Ha volgut també enviar un missatge clar des del món local, l'esperança que els nous plans nacionals de mitigació siguin més ambiciosos i tinguin en compte als governs locals.

Notícia
Laura Zúñiga Càceres assisteix a la Cimera Social del Clima

Berta Càceres va ser assassinada al 2016 pel seu compromís  amb la defensa del territori de la comunitat lenca, a Hondures.  I s’ha convertit en un símbol dels més de 1.500 activistes ambientals que han sigut assassinats en els últims 15 anys.  La seva filla, Laura Zúñiga Càceres, va assistir a la Cimera Social pel Clima, el passat 11 de diciembre 2019 per explicar quina és la realitat del que està passant a Hondures i l’assassinat de la seva mare com un femicidi polític i territorial.

Butlletí