L'aviació entrarà en el comerç d'emissions. Així ho ha decidit finalment la Comissió Europea

29/09/2005 - 00:00
La decisió no ha estat una sorpresa. Fa uns mesos que la Comisió Europea venia plantejant la necessitat d'incorporar el sector de l'aviació al sistema de comerç d'emissions. Aquesta setmana no obstant, ha estat definitivament aprovat.
Les companyies aèries hauran doncs de complir noves exigències mediambientals per a reduir les emissions contaminants i lluitar contra el canvi climàtic. I la seva incorporació al sistema comunitari de comerç d'emissions, que es preveu per al 2009, permetrà fixar un llindar màxim dintre del qual les aerolínies podran, segons les seves necessitats, comprar o vendre quotes d'emissió.
Respecte a aquesta decisió, el comissari de Medi Ambient, el grec Stavros Dimas va ser molt clar: 'La lluita contra el canvi climàtic i la reducció dels gasos d'efecte hivernacle són una de les prioritats de la Unió Europea, i tots els sectors, inclòs el de l'aviació, deuen participar per a assolir aquest objectiu'.
La necessitat d'incorporar al sistema el sector de l'aviació s'entén a través de les dades. Les emissions del sector de l'aviació representen el 3% del total i el 12% de les que produeix el sector del transport. A més, augmenten de forma molt més ràpida que les d'altres sectors. Les emissions de la UE degudes als vols internacionals van augmentar un 73% entre 1993 i 2003 i, segons les projeccions, aquest increment arribarà al 150% en 2012 si no es pren cap mesura.
Dimas va assenyalar que és injust per a la resta de sectors que l'aviació 'gaudeixi d'immunitat i no contribueixi a la lluita contra el canvi climàtic'. L'Executiu comunitari va analitzar diferents solucions - com una taxa sobre el combustible o una càrrega sobre els bitllets- i va concloure que la mesura que donarà 'millors resultats econòmics i ambientals', i que per això és 'l'opció més eficient respecte al cost', és la inclusió de l'aviació en el mercat d'emissions.
L'impacte econòmic d'aquesta mesura sobre les companyies serà 'limitat o modest', segons les estimacions preliminars que maneja Brussel·les. El preu dels bitllets pujarà fins a 9 euros per a un vol d'anada i volta, el que provocarà una reducció de la demanda de fins a un 2,1%, d'acord amb l'estudi d'impacte. 'Les repercussions sobre el turisme o sobre les zones perifèriques que depenen de l'aviació seria molt limitades', assegura la Comissió Europea.

Relacionats

Butlletí