L'Ajuntament de Barcelona presenta el Programa “Escola Respira”

Font: Ajuntament de Barcelona

28/02/2019 - 16:46

Aquest 27 de febrer la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz i el comissionat d’Educació i Universitats, Miquel Àngel Essomba, han presentat el Programa “Escola Respira”, les actuacions per a la disminució de la contaminació al voltant de les escoles i la millora en la sensibilització sobre la problemàtica de la contaminació a la població escolar. El programa “Escola respira” inclou diverses actuacions per lluitar contra la contaminació a l’àmbit escolar: comprovar la qualitat de l’aire, incorporar plantes i horts als patis i adequar els entorns i camins escolars perquè siguin més amables.

Els infants són especialment vulnerables a la contaminació atmosfèrica, que els pot provocar pneumònia, asma, otitis o un desenvolupament mental i motor deficient.

Per minimitzar els riscos i fer dels entorns escolars espais més saludables, el programa “Escola respira” preveu diferents actuacions.

Què respirem?

Una vintena d’escoles participaran en la primera edició del programa per observar i mesurar la qualitat de l’aire de l’interior i dels accessos de cadascun dels centres.

L’acció preveu la participació d’estudiants del primer cicle d’ESO.

El verd creix a l’escola
La incorporació de plantes, horts, flors i parets verdes als patis de les escoles ajuda a millorar la qualitat de l’aire i a abaixar-hi la temperatura durant els mesos de més calor.

Aquest curs 2018-2019 cinc escoles implantaran murs verds, i es posarà en marxa el pla per convertir deu centres en refugis climàtics.

Un entorn escolar més saludable
La mobilitat sostenible i l’adequació urbanística dels entorns escolars fan que anar i tornar de l’escola sigui més saludable.

Amb aquest objectiu s’estan treballant diversos projectes d’ecoxamfrans, que reserven un espai a la porta dels centres per allunyar-ne els cotxes i crear un espai segur de trobada. A més, prop de noranta escoles ja formen part del programa “Camí escolar, espai amic”, que senyalitza itineraris més saludables.

D’altra banda, s’han habilitat línies d’autobús a zones escolars dels barris de Sarrià i les Corts, i s’han fet proves pilot a alguns centres per comprovar els beneficis que resulten de tallar el trànsit en horari d’entrada i sortida dels estudiants.

Més educació i una millor gestió
Per tenir una societat compromesa amb la sostenibilitat urbana cal sensibilitzar les noves generacions. Aquest és l’objectiu de la nova guia de la qualitat de l’aire i la mobilitat i d’altres recursos pedagògics per a les escoles que els centres poden sol·licitar.

A més, també es crearà un recull de recomanacions de disseny, materials de construcció, ventilació, verd o mobilitat per concebre els edificis escolars o la seva rehabilitació amb criteris que ajudin a minimitzar l’exposició a la contaminació atmosfèrica.

Tota la informació sobre el programa la trobareu a la pàgina web d’“Escola respira”.


 

 

 

Relacionats

Article

El projecte EdiCitNet, finançat per la Unió Europea i amb una durada prevista de 5 anys, va néixer amb l'objectiu de demostrar que la implementació d'infraestructures verdes no ornamentals pot augmentar la producció sostenible d'aliments a nivell local, així com regenerar espais urbans apostant per una millora de la inclusió social.  Sant Feliu és l'únic municipi participant de l'estat espanyol.

Notícia

40 escoles de Barcelona han tallat els carrers de Barcelona aquesta tarda per exigir un entorn pacificat. És una reclamació també de la Societat Catalana de Pediatria, que diu que calen mesures urgents per millorar la qualitat de l'aire a prop dels centres educatius. La Montse Lorenz ha anat als carrers per saber com es vivia aquesta reivindicació entre els pares, mares, nens i nenes.

Article

Pactes verds en temps de pandèmies s’ha redactat i actualitzat en aquest context complex, inquietant, incert i, per a algunes persones, dramàtic. La seva intenció neix de la certesa que, tot i viure en un moment d’intersecció d’emergències (sanitària, climàtica, ambiental, feminista, etc.) i de restriccions de tot tipus (confinaments totals, parcials, perimetrals, tancaments sectorials, tocs de queda, etc.), cal no ser meres espectadores del futur que ha de venir. Aquesta publicació de l'Observatori del Deute per la Globalització, escrita per Alfons Pérez, és una crítica al GreenNewDeal i vol crear consciència crítica de cara als reptes globals del segle XXI. Es pot aconseguir de manera gratuita a la web de l'ODG.

Butlletí