L'Agència Europea del Medi Ambient diu que el transport és el principal obstacle per complir Kyoto

28/02/2007 - 00:00
D'acord amb un nou informe de l'Agència Europea de Medi ambient (AEMA), publicat aquesta setmana a Copenhaguen, les emissions de gasos d'efecte hivernacle procedents del transport segueixen sent un obstacle fonamental, encara que evitable, perquè la UE arribi als objectius de Kyoto marcats en relació amb el canvi climàtic. L'informe de l'AEMA, 'Transport and Environmet: on the way to a new common transport policy' (Transport i medi ambient: cap a una nova política comuna de transport), assenyala que la política europea de transport ha de plantar cara al vertiginós creixement de la demanda de transports. Entre 1990 i 2003, el volum de transport de passatgers va créixer un 20 % en els països de l'AEMA: el transport aeri va ser el que va experimentar un major creixement, el 96 %, durant aquest període. Si bé les emissions procedents de la majoria dels altres sectors (subministrament energètic, indústria, agricultura, gestió de residus) es van reduir entre 1990 i 2004, les emissions procedents del transport van augmentar de manera significativa a causa del citat creixement de la demanda. En els països de la UE-15, el transport és el responsable del 21% del total de les emissions de gasos d'efecte hivernacle (GEI) ' excloent el transport aeri i marítim internacional. El transport per carretera representa el 93% de les emissions totals procedents del transport. No obstant això, les emissions procedents del transport aeri internacional són les quals presenten un major creixement, atès que s'ha arribat a un increment del 86% entre 1990 i 2004. En aquest període, Luxemburg i Irlanda van experimentar el major augment de les emissions de gasos d'efecte hivernacle procedents del transport (excloent el marítim i l'aeri), amb uns increments del 156 i el 140 % respectivament. L'increment mitjà en els 32 països membres de la AEMA va ser del 25%. 'Al suggerir que ens limitem a abordar els impactes ambientals del transport, la revisió intermèdia del Llibre Blanc sobre Transport de 2001 podria interpretar-se com una suavización de la postura europea sobre la necessitat de plantar cara a la qüestió dels volums de transport. I no ha de ser així', ha declarat la Professora Jacqueline McGlade, Directora Executiva de la AEMA. 'No podem abordar les creixents emissions de gasos d'efecte hivernacle, la contaminació acústica i la fragmentació del paisatge originades pel transport, sense plantar cara a l'augment del trànsit a tots els nivells: en les nostres carreteres i ferrocarrils, en l'aire i en el mar. Els avanços tecnològics, com per exemple els motors més nets i de menor consum, són molt importants, però la innovació no és suficient per a solucionar el problema de les emissions procedents del transport', ha afegit. En l'informe també es destaca l'important paper de les subvencions per al transport a l'hora d'orientar l'elecció del tipus de transport. A Europa es destinen cada any entre 270.000 i 290.000 milions d'euros a subvencions per al transport, gairebé la meitat de les quals es destinen al transport per carretera, un dels mitjans menys respectuosos amb el medi. D'aquí a unes setmanes, l'AEMA publicarà un estudi detallat sobre les subvencions per al transport. La contaminació procedent del transport també té efectes directes sobre la nostra salut. Gairebé el 25% de la població de la UE-25 viu a menys de 500 metres d'alguna carretera per la qual circulen més de tres milions de vehicles a l'any. En conseqüència, segons indica l'informe, es perden gairebé quatre milions d'anys de vida a causa dels elevats nivells de contaminació. L'informe de la AEMA, 'Transport and Environmet: on the way to a new common transport policy' (Transport i medi ambient: cap a una nova política comuna de transport), és la publicació anual del Mecanisme d'Informació sobre el Transport i el Medi ambient (TERM) de la AEMA, que vigila el progrés i l'eficàcia dels intents per integrar les estratègies per al transport i el medi.

Relacionats

Butlletí