La UPV prepara una estratègia per a electrificar les barques de l'Albufera de València

Font: UPV

17/09/2021 - 14:04

El parc natural de l'Albufera compta amb prop de mil barques censades, de pesca i passeig turístic, que treballen una mitjana de 300 dies a l'any

Reduir la contaminació al Parc Natural de l'Albufera a través de l'electrificació de les seues barques és l'objectiu principal del projecte Estudi de la implementació de barques amb motor elèctric en l'Albufera de València, executat des de la Càtedra de Transició Energètica Urbana i l'Institut d'Enginyeria Energètica de la Universitat Politècnica de València. El projecte va sorgir d'una demanda de la Comunitat de Pescadors del Palmar i va fer el seu primer pas amb el Treball Fi de Grau de Daniel Samuel Bejarano, titulat en Enginyeria Elèctrica de la UPV.

L'investigador de la UPV David Ribó i el professor titular Manuel Alcázar coordinen el projecte, finançat pel Fons Europeu Marítim i de Pesca FEMP, a través del Grup d'Acció Local de Pesca (GALP) Gandia - Albufera i la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural de la Generalitat Valenciana. El seu objectiu és definir exactament les característiques de la barca elèctrica pilot, que es posarà en funcionament a la primavera del 2022, així com estudiar les necessitats i beneficis associats a escalar el projecte a tota l'Albufera.

Amparo Aleixandre, secretària de la Comunitat de Pescadors del Palmar i tècnica del GALP Gandia – Albufera, afirma que la comunitat de pescadors és la principal interessada a conservar un recurs del qual es viu “des de temps immemorials”: “Som conscients que també estem contaminant i creiem que, igual que s'estan fent esforços per a reduir la contaminació en altres entorns, ací també hem de fer-los”.

José Caballer, president de la Comunitat de Pescadors del Palmar afirma que algunes espècies, com l'anguila, estan minvant perquè la qualitat del seu hàbitat ha empitjorat: “Fa 60 anys ens banyàvem i bevíem d'aquesta aigua, jo em conformaria que aconseguírem que estiguera la meitat de neta dels que estava”, afirma.

 

Mil barques censades

Segons l'equip investigador, el Parc Natural de l'Albufera disposa de prop de mil barques censades, de pesca i passeig turístic, que treballen una mitjana de 300 dies a l'any. Realitzen uns quatre viatges al dia, que poden duplicar-se els diumenges.

L'impacte ambiental més notori de les barques és l'acústic ja que, expliquen, durant el funcionament normal d'una barca la contaminació acústica del motor dièsel aconsegueix els 92 decibels, quasi el doble del llindar permès.

Des de la UPV expliquen que el soroll té greus conseqüències: en primer lloc, per a la salut de les persones, especialment les que treballen a les barques; després, en la fauna: “Els ocells alteren el seu comportament, en deixar de percebre senyals i, en el cas d'ocells migratoris, poden abandonar els llocs sorollosos; en els peixos, amb òrgans auditius molt sensibles, pot afectar el seu ritme cardíac”, afirmen.

 

Contaminació atmosfèrica i per abocaments

La influència de les barques en la contaminació atmosfèrica de l'Albufera no és tan significativa com l'efecte que té el trànsit circulant per la V-15, que travessa el parc natural, o la crema de palla, expliquen des de la UPV. No obstant això, segons indica l'investigador David Ribó “la transició cap a barques amb motor elèctric en l’atmosfera suposaria un descens de quasi 2 tones de CO2 a l'any per embarcació”.

També desapareixerien abocaments a l’aigua procedents de les barques: “Els vessaments de combustible i d'oli poden arribar a provocar esgotament temporal del contingut en oxigen de la capa d'aigua i també s'acumulen en els sediments del fons, on poden romandre de forma tòxica durant llargs períodes de temps”, explica el personal investigador.

 

Eficiència ambiental i viabilitat econòmica

Tenint en compte l'eficiència econòmica i ambiental, l'equip de la UPV ha definit quines característiques hauria de tenir la barca i el seu sistema de recàrrega, amb l'objectiu de posar en marxa una embarcació pilot, que servisca per a testar la viabilitat d'electrificar la totalitat de les barques.

David Ribó explica que l'embarcació pilot respectarà l'aparença tradicional i se situarà en el canal pròxim a la llotja de la Comunitat de Pescadors; es recarregarà mitjançant un sistema domèstic similar al dels automòbils.

L'investigador afirma que la transició a embarcacions elèctriques, a causa dels preus dels equips elèctrics i les bateries, necessita de suport econòmic per a fer sostenible la inversió econòmica. No obstant això, explica “els beneficis ambientals, laborals i socials d'electrificar les barques de l'Albufera justificarien els costos econòmics”. En parcs naturals d'Europa, Àsia i Iberoamèrica, ja s'estan duent a terme aquests processos d'electrificació.


 

Municipis: 

Relacionats

Article

El projecte EdiCitNet, finançat per la Unió Europea i amb una durada prevista de 5 anys, va néixer amb l'objectiu de demostrar que la implementació d'infraestructures verdes no ornamentals pot augmentar la producció sostenible d'aliments a nivell local, així com regenerar espais urbans apostant per una millora de la inclusió social.  Sant Feliu és l'únic municipi participant de l'estat espanyol.

Article

Es tracta d'un format que ja s'està estenent fa temps en diferents ciutats europees, i que suposa una alternativa poc invasiva i molesta per a la resta d'usuaris ja que aprofita una infraestructura ja aixecada, i requereix molt poca obra. A més permet posar en marxa una xarxa que afavoreix a aquells usuaris que no tinguin plaça de garatge. Una cosa que ajuda a popularitzar més els cotxes elèctrics.

Article

El passat setembre es va anunciar la posada en marxa d’una nova acció per promoure la mobilitat neta i saludable: la gratuïtat del bitllet senzill de bus urbà.

Butlletí