La UPC crea un innovador sistema que minimitza el risc d’errades en aerogeneradors

Font: UPC

24/05/2011
Les grans companyies d'energia eòlica perden cada any a Europa 800 milions d'euros a causa de fallades dels sistemes mecànics, elèctrics i electrònics que formen part dels aerogeneradors. El grup de recerca d'Accionaments Electrònics i Aplicacions Industrials (MCIA), de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) a Terrassa, ha creat un sistema que guanya en eficiència i detecta, d'una manera altament fiable, com i de quina manera poden fallar els aerogeneradors. Anomenat ITesTiT i guanyador a la millor idea de negoci de la darrera edició del concurs Valortec d'ACC1Ó, l'innovador sistema es pot aplicar també a la indústria aeronàutica i a la dels cotxes elèctrics i híbrids.
Un aerogenerador d'energia eòlica és un enginy d'una gran complexitat. Perquè funcioni adequadament i sigui productiu, els seus components han de funcionar amb gran precisió. Les quatre grans empreses del sector a Europa (Vestas, Gamesa, Ecotecnia i Alstom Wind) van perdre l'any passat casi 800 milions d'euros per aturades no planificades a causa de treballs de manteniment i de fallades elèctriques, mecàniques o electròniques dels aerogeneradors. A Espanya, les pèrdues es xifren en 76 milions d'euros.

Anàlisi integral
Investigadors del grup de recerca MCIA, al Campus de la UPC a Terrassa, han creat iTesTiT, un software capaç de predir d'una manera fiable com, quan i de quina manera podria fallar el motor elèctric d'un aerogenerador, els seus engranatges, l'orientador, el controlador de temperatura, el lubricador, les proteccions de la connexió, el transformador, la multiplicadora, el cablejat, les proteccions elèctriques dels components mecànics, hidràulics o electrònics i tot el sistema d'electrònica de potència amb que funcionen. És a dir, iTesTiT analitza cadascuns dels components de l'aparell i ho fa gràcies als processat de senyals, l'extracció de patrons i el tractament de dades. Amb la diagnosi final que el sistema genera, els enginyers poden predir el comportament futur d'un sistema mecatrònic.

Aquest sistema és més eficaç que els existents actualment al mercat, els quals actuen només en l'anàlisi de les vibracions i de les corrents. No n'hi ha cap altre al món com el creat pel grup de recerca MCIA, és a dir, que sigui capaç de treballar amb totes les variables possibles que intervenen en el funcionament d'un aerogenerador.

Estalvi de 15 milions d'euros anuals
La tecnologia iTesTiT detecta concretament les fallides als sistemes elèctrics, al posicionador, al generador, a la multiplicadora i a la cadena de tracció. El conjunt de fallades d'aquests components poden suposar fins al 40% de totes les que pateixen els aerogeneradors. Per tant, el sistema creat pel MCIA de la UPC podria generar, només a Espanya, un estalvi per a les grans companyies del sector d'uns 15 milions d'euros cada any.

Nou model de negoci energètic

El sistema iTesTiT compta amb 5 patents registrades i serà comercialitzat a través de la spin-off creada (empresa de base tecnològica), amb participació de la UPC i que porta el mateix nom que la tecnologia. El Centre Tecnològic de Manresa (CTM) ha estat l'encarregat de gestionar i perfilar tota la part comercial i legal del projecte.

Segons un dels creadors del sistema, Jordi Cusidó:  "el model de negoci de les grans empreses d'energia eòlica està canviant considerablement. Ha evolucionat des de la venda d'equips a clients fins a una venda de garantia de generació d'energia. Aquest nou model, basat en la productivitat, ocasiona que les aturades per fallades tècniques i/o per manteniment dels aerogeneradors tinguin una importància estratègica cabdal. La nostra oportunitat de negoci es basa, precisament, en aquest canvi", subratlla Cusidó.

Els creadors d'iTesTiT aspiren a assolir una quota de mercat al sector de l'energia eòlica del 5% amb aquesta tecnologia, la qual ha estat reconeguda amb el premi a la millor idea de negoci a la darrera edició del concurs Valortec d'ACC1Ó, promogut per la Generalitat de Catalunya.

Aeronàutica i automòbil
Tot i que iTesTiT està especialment dissenyat pels aerogeneradors d'energia eòlica, el desenvolupament d'aquest software també és aplicable a l'aeronàutica, ja que les noves tecnologies de la construcció i de disseny d'aeronaus integren cada vegada més una presència més elevada de l'electricitat entre els seus components. De fet, els creadors d'iTesTiT afirmen que, per als grans constructors d'avions, és imprescindible comptar amb un sistema d'aplicació de fallades fiable que garanteixi el correcte funcionament de tota l'enginyeria de l'aeronau. La indústria automobilística dedicada a la fabricació de vehicles elèctrics i híbrids podrà també aprofitar-se d'aquest innovador sistema .

Relacionats

Notícia
L'Ajuntament de Lleida demana subvencions a dos fons europeus per promoure l'eficiència energètica i les energies renovables

La Fundació Lleida 21 s'encarregarà de gestionar-la i d'impulsar projectes com la licitació d'espais a teulades d'equipaments públics per a energia solar, l'assessorament en eficiència energètica i per a la instal·lació de plaques fotovoltaiques
 

Notícia

Un centenar de persones provinents de diferents punts de Catalunya han participat al Fòrum Energia d’Ecoviure, la trobada sobre energies renovables que cada any reuneix professionals, experts i responsables de l’administració per posar en comú coneixements al voltant d’aquesta matèria.

Article

L'aprofitament tèrmic de l'energia solar consisteix en captar la radiació solar per augmentar la temperatura d'un fluid, generalment aigua, que s'acumula a aquesta temperatura fins que es necessita. 

Butlletí